Hevder Stormberg presser egne butikker til konkurs

- Dette er et kynisk spill, sier tidligere forhandler. Stormberg-ledelsen avviser kritikken.

STERKE BESKYLDNINGER: Stormberg beskyldes for å medvirke til at egne forhandlere kan gå konkurs, slik at de selv kan overta butikkdriften. Toppsjef Steinar J. Olsen i Stormberg avviser kritikken.
  • Eirik Winsnes
Publisert:

Fem Stormberg-butikker har siden nyttår blitt slått konkurs eller vært nødt til å legge ned. Nå går fem forhandlere ut mot Stormberg-ledelsen som de mener bevisst har bidratt til de franchise- og forhandlerdrevne butikkenes fall, skriver Dagens Næringsliv.

- For meg virker dette som en bevisst strategi fra Stormbergs side. De lar franchisetagerne ta etableringskostnadene og bruker dem til å teste markedet. Når alt er oppe og går, stikker Stormberg kjepper i hjulene for butikkdriverne og gir dem vanskelige vilkår. Driverne blir dermed presset til å gi opp eller begjære konkurs og da kan Stormberg overta butikken til en billig pris, sier tidligere Stormberg-forhandler Pål Askheim til avisen.

Stormberg er leverandør av tur- og sportsklær og hadde i 2012 en omsetning på 250 millioner kroner og et resultat før skatt på knapt 25 millioner kroner, viser tall fra E24 Bedrift.

Les også: Sportsbutikkene sliter med å betale regningene

I de fleste tilfellene hvor en Stormberg-forhandler har gått konkurs, skal selskapet selv raskt ha etablert egeneide butikker. Flere av de 11 forhandlereide butikkene som fremdeles er i drift, skal være i prosess om et salg til Stormberg.

Administrerende direktør i Stormberg, Steinar Olsen, avviser imidlertid kritikken.

- Vi har naturligvis ikke stukket kjepper i hjulene for våre egne butikkdrivere. Hvorfor skulle vi gjøre det? Stormberg er elv største kreditor i disse selskapene og taper mye når de går konkurs. Vi har alt å tjene på at butikkene er lønnsomme og drives videre, sier Olsen til Dagens Næringsliv.

Les også: Vi bruker mest i verden på sportsutstyr

Olsen mener Stormberg ikke har «vært flinke nok til å finne de riktige lokalene til butikkeierne». Etter å ha etablert mange nye forhandlereide butikker som del av en kraftig vekst, er alle nye butikker nå imidlertid egeneide.

- Enkelte forhandlereide butikker har slitt med dårlig lønnsomhet, sier Olsen.

Stormberg har lenge profilert seg med en sterk sosial profil. Én prosent av omsetningen skal gå til «humanitære og samfunnsnyttige prosjekter».

- Overfor oss har de vært iskalde og kun sett på at ting går galt, hevder Halén.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Skaper sportsgigant med 5 mrd. i omsetning

  2. Konkurrent ber tilsynet avvise sammenslåingen av Intersport og Sport 1

  3. Sunde-familien byr på «en betydelig del» av Gresvig-boet

  4. Intersport mistet bare tre franchiser etter konkursen – sjefen trodde flere ville glippe

  5. Spår at én av tre innenfaghandelen bukker under