Hard jakt på IT-fremtiden

Kjendiser og politikere «twitrer» nå i stor stil. Men andre nett- tjenester kan bli minst like viktige, mener eksperter.

TJENER IKKE PENGER: Sommeren 2007 fant Aftenposten Twitter-gründer Biz Stone og hans åtte ansatte bak en anonym dør med en ikke-fungerende ringeklokke i South Park i San Fransisco.

GUNHILD M. HAUGNES
  • GUNHILD M. HAUGNES
Publisert:

Jakten på "the next big thing" innen IT og Internett har alltid vært beinhard. Og ofte finner man den revolusjonerende teknologien i kjellere, gutterom eller studentlaboratorier.

Det gjelder for eksempel Google, som lenge har vært dominerende på Internett, men også de nye farsottene som stadig dukker opp. Facebook slo gjennom i Norge for et par år siden – og nå er det Twitter som gjelder.

Da Aftenposten besøkte det nystartede Twitter i San Francisco sommeren 2007, var det bare de aller mest datainteresserte i Norge som hadde hørt om det nye sosiale nettverket for blogging med ultrakorte meldinger på Internett og mobil. Men Twitter var rangert som et av de aller mest spennende Internett-fenomenene i USA.

Obama var først
Daværende presidentkandidat Barack Obama var allerede blant de ivrigste Twitter-brukerne. Nå twitrer nesten enhver norsk politiker og kjendis med respekt for seg selv om sin gjøren og laden.

Les Ørjasæters kommentar: Jens tvittrer halvhjertet
Twitter-brukerne får blant annet vite at Jens Stoltenberg forbereder seg til Aps landmøte, at fiskeriminister Helga Pedersen er tilbake på kontoret etter en herlig ferie med mye ski og sol og at kjendisinvestor Petter Stordalen svarer på spørsmål fra JazzyHal om han vil kjøpe seg opp i Aker Solutions (Nei, svarer Stordalen).
Men ekspertene mener nettfremtiden handler om langt mer enn Twitter:
–Twitter er en farsott i web-, medie- og markedsføringskretser, men det er få vanlige mennesker og få unge som bruker det. Mikroblogging spesielt knyttet til hvor de enkelte befinner seg og til billeddeling, har derimot tatt av blant unge, sier Ole Petter Nyhaug, sjef for trendanalyse i Synovate.
Han tror at tjenestene i langt større grad kommer til å tilpasses den enkelte bruker og hva han eller hun holder på med i øyeblikket.
–Det er lett å se for seg sosiale tjenester rettet for eksempel mot dem som trener, av typen "husk å drikke Powerade for å få vitaminer" eller "Heidi trener like ved deg, kanskje dere kan møtes", sier Nyhaug

"Nettskyer" og iPhone
Dette er andre teknologier Nyhaug mener vil bli store fremover:
* "The cloud", det vil si lagring av data på servere på nett
* Programmer på mobiltelefonen, anført av Apple og iPhone
* Private medier hvor brukerne setter opp sitt eget medieinnhold blant annet på Facebook
* Bærbar identitet, hvor man tar med seg all personlig informasjon rundt på nettet
Heidi Arnesen Austlid, sjef i Friprogsenteret, mener sosiale nettsteder som Facebook, Twitter og LinkedIn, samt Wordpress hvor du kan være din egen journalist, vil bli bare mer og mer sentrale.
–Nettet er ikke lenger bare et sted for å hente og putte inn informasjon, men blir et slags fremtidens operativsystem hvor vi gjør alle våre oppgaver, sier hun.
Austlid har også stor tro på såkalte "mashups", nettjenester som henter data fra mange kilder for å presentere dem slik brukeren selv ønsker. Værtjenesten Yr.no er et eksempel på det.

Sosiale nettverk
Også Peter Hidas i analyseselskapet Gartner Group trekker frem sosiale nettverk.
–Tjenester som Facebook og Twitter er bare en liten bit av trenden som handler om kunnskapsdeling. Vi tror det vil komme flere slike løsninger tilpasset bedrifter, sier Hidas, som også trekker frem såkalt "cloud computing".
–Sosiale nettverk er helt klart blant vinnerne. Grønn IT, eBoken og Apples smarte tjenester på iPhone er noen av de andre teknologiene som jeg tror vil bidra til å revolusjonere IT, sier generalsekretær Per Morten Hoff i bransjeorganisasjonen IKT-Norge.

Les også:

Les flere nyheter på E24

Publisert:

Flere artikler

  1. - En vinn-vinn-vinn situasjon

  2. Apples «Ping» utfordrer Spotify

  3. Her er Googles Facebook-konkurrent

  4. Annonsørinnhold

  5. Twitter øker 1 million prosent

  6. Google legger seg flat