Kiwi kan bli større enn Rema

Kiwi haler innpå Rema. Dagligvarekjeden blir Norges største hvis utviklingen fortsetter i tre år til.

HALER INNPÅ: Kiwi spiser seg inn på Remas markedsandeler. Fortsetter utviklingen på samme måte i tre år vil de passere Rema som største aktør innen dagligvarer.

Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:

Rema har lenge vært Norges største aktør innen dagligvarehandel, men nå haler Kiwi innpå, skriver Dagens Næringsliv.

For fem år siden var avstanden mellom kjedene 6,1 prosent i markedsandeler. Ved siste måling for september har denne avstanden krympet til bare 3,9 prosentpoeng.

Mens Kiwi får stadig større markedsandeler har Rema tapt 0,3 prosentpoeng i markedsandel i løpet av det siste året, skriver avisen.

Fortsetter utviklingen på samme måte vil Kiwi passere Rema i løpet av rundt tre år.

– Det er nok ikke bare opp til oss. «De blå» er nok ikke fornøyde med utviklingen, og jeg vil tro at de slår tilbake. Men vi skal i alle fall jobbe steinhardt hver dag, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy til DN.

Rema tror ikke Kiwi vil bli større

Dagligvareekspert Erik Fagerlid mener Rema må lykkes med sin nye strategi om å knytte til seg en gruppe med eksklusive leverandører for at Kiwi ikke skal passere dem som største kjede.

Les også

Dejlig å være Rema 1000 i Danmark: Nærmer seg lavpristoppen i Danmark

Rema-direktør Jan Frode Johansen tror imidlertid ikke at Kiwi vil passere Rema.

–Man kan ikke lese trender ut fra en måned ifjor når det var så mange butikker i spill, sier Johansen til DN.

Han viser til at markedet fortsatt er preget av Coops oppkjøp av 400 tidligere Rimi og Ica-butikker.

Her kan du lese mer om