Tror 1.000 norske matbutikker vil dø

En av Norges fremste eksperter på dagligvarebransjen tror butikkdøden vil ramme Norge hardt de neste årene. Nettbutikker med mat står klare til å ta over omsetningen.

SPÅR BUTIKKDØD: Konsulent Erik fagerlid i PA Consulting spår at så mange som 1.000 dagligvarebutikker i Norge kan dø innen få år, som følge av endrede handlemønstre og mer netthandel. Illustrasjonsbildene viser de store kjedene Kiwi, Rema 1000, Ica og Coop.

Lynau,Jan Petter / Lauten, Daniel Sannum / Johannessen, Sara (VG)
Publisert:,

- To av de mest robuste kjedene i Norge har netthandelpiloter klare til utrulling, sier Erik Fagerlid til E24.

Han er en del av ledergruppen til PA Consulting, og en av de hyppigst brukte rådgiverne i norsk dagligvarebransje.

Fagerlid ønsker ikke å navngi hvilke to dagligvarekjeder det dreier seg om, men sier han er godt informert.

- Ingen vil være den som tar det første steget. På samme vis vil ingen for alt i verden være den som tar det siste steget heller. Kjedene avventer nå hverandre, og bygger opp løsninger som man er klare til å rulle ut når noe skjer.

Ica først i køen?

Aftenposten skrev i forrige uke at kriserammede Ica jobber på spreng med bygge opp en nettsatsning.

MYE BRUKT: Erik Fagerlid i PA Consulting kjenner norsk dagligvarebransje godt.

Eric B. Utheim

Aftenposten siterer anonyme kilder, og skriver at både Ica og de andre store har ansatt programmeringseksperter, med tanke på å bygge netthandel-løsninger.

Hverken Ica eller andre har bekreftet påstandene om konkrete netthandel-planer.

Norgesgruppen avkrefter overfor Aftenposten at de har en slik satsning på gang, mens Rema 1000 sier de «har tenkt noen tanker», men at det ikke blir nå.

Les også: Netthandel truer handelseiendom

Til E24 sier Ica de «ser på alle potensielle fremtidige kanaler for salg av dagligvarer, men ønsker av forretningsmessige grunner ikke å kommentere hva vi gjør innenfor netthandel».

Seniorrådgiver Bjørnar Mickelson legger imidlertid til:

- Det vi kan si er at Norge er et langstrakt land med få innbyggere og kompleks infrastruktur. Derfor vil det være vanskelig å drive lønnsom netthandel med utkjøring av varer, forteller han E24.

- Selv i store europeiske byer ser vi at de største kjedene sliter med å skape lønnsom drift av denne type handel. Tesco er en av kjedene som nå reverserer satsingen på netthandel med utkjøring av dagligvarer.

Hvem tar første steget?

Konsulent Erik Fagerlid peker imidlertid på at geografien ikke er lik over hele landet.

- Om du har et varelager på Alnabru i Oslo så kan du innen en halvannen times kjøring nå alt innen trekanten Lillehammer, Grenland og Halden. Der bor halvparten av Norges befolkning. Det gir grobunn.

Les også: 781 konkurser i handelsnæringen i år

Fagerlid tror uansett at det bare er et tidsspørsmål før ulike netthandelsløsninger kommer - også innen dagligvaresegmentet.

Han tror det vil tvinge seg fram grunnet endrede behov hos forbrukerne.

1000 butikker forsvinner

Han tror også netthandelboomen, når den kommer, vil bety døden for mange av dagens konvensjonelle butikker.

- Vurderinger vi gjør tilsier at Norge skal gå fra 4.000 til 3.000 dagligvarebutikker innen de neste fem til ti årene. Dette er tall basert på våre egne analyser, samt samtaler med bransjen, sier han til E24.

(...artikkelen fortsetter under bildet)

TIDSSPØRSMÅL: Erik Fagerlid mener det er et tidsspørsmål før netthandel med dagligvarer blir et kjent fenomen også her til lands.

Eric B. Utheim

- Vi har en hel bråte ulønnsomme butikker i Norge, enkelte steder i de store byene kan du nærmest gå tørrskodd gjennom bydeler bare ved å gå fra butikk til butikk. Den særnorske høye butikktettheten handler mye om eiendomssituasjonen, sier han, og kommer med et illustrerende eksempel:

- Tenk deg at for eksempel Rema 1000 legger ned et sted. Da vet de at Kiwi flytter inn i lokalene rett etterpå. Det kan skape inntrykk av at det går dårlig. Det vil de unngå, derfor drives det videre, selv om det er marginal fortjeneste, eller kanskje til og med ulønnsomt, sier han.

- I Norge kan det virke som kjedene måler suksess i antall butikker.

Nordmenn EM-mestere i butikk

Fagerlid viser til statistikk som sier at nordmenn i snitt besøker dagligvarebutikker over fire ganger i uken.

Les også: Ica og Coop er taperne i butikkrigen

I England er for eksempel er tallet 1,3 ganger per uke, mens svenskene er nede på halvparten av butikkbesøk sammenliknet med nordmenn.

- Vi har en veldig lite gjennomtenkt, irrasjonell og kostbar kjøpsadferd. Når våre tenåringer blir voksne så handler de ikke på butikken fire ganger i uken, spår Fagerlid.

- Det er klare utviklingstrekk i retning av at dagens ungdommer ikke vil bruke egen tid på samme antall butikkbesøk for å kjøpe dagligvarer, som det foreldregenerasjonen gjør. Det er de ulønnsomme butikkene i områder hvor det finnes alternativer i nærheten, som vil ryke først, sier han.

Fagerlid peker også på en undersøkelse som sier at forbrukerlojaliteten til en butikk-kjede er 17 prosent høyere ved netthandel, enn ved handel i butikk.

- Folk tenker i dag ikke på om det er Rema 1000, Kiwi eller Coop de handler på. Både prisnivå og vareutvalg er såpass likt, at folk går på den butikken som er nærmest, sier han.

- Tenk deg derimot at du skal prøve netthandel, og legger inn betalingsinfo hos for eksempel Kiwi – og så blir du fornøyd med ditt første, andre, tredje og fjerde nettkjøp. Du oppdager at det funker. Da forholder du jo deg til dem etterpå. Du går ikke vilkårlig til noen av de andre da.

Les også

Carlings fikk Handelsprisen 2013Nye tall:- En tsunami av netthandel skyller inn over SkandinaviaGamlingene styrer websatsningen i norske bedrifterDisse varegruppene er vinnere og tapere så langt i årÅpent for netthandel gjennom TwitterGlamorøs vekst for nettparfymerieneSynes netthandel er for komplisertNettet tar over julehandelen