Kompetansekravet for drosjesjåfører fjernes – skolen går konkurs

Uten krav om faglig kompetanse er det slutt for Taxiskolen AS, som er eid av Norges taxiforbund. – Trist, sier leder Øystein Trevland.

KONKURS: Taxiskolen, som tilbød kjentmanns- og kartbokprøve, er konkurs.

Heiko Junge / NTB scanpix
Publisert:

I sommer vedtok Stortinget et forslag om endringer i yrkestransportloven om drosjer, som allerede har fått taxitjenesten Uber til å bekrefte alt annet enn når og nøyaktig hvordan de kommer tilbake med et allment tilgjengelig produkt.

Lovforslaget opphever antallsreguleringen med tilhørende driveplikt, og gir fylkeskommunene adgang til å tildele eneretter for drosjetransport i spredtbygde kommuner.

Samtidig fjernes kravet om faglig kompetanse for løyvehavere, selv om kravet om drosjeløyve videreføres.

Dermed er det ikke lenger behov for kjentmannsprøve eller kartbokprøve om du vil jobbe som drosjesjåfør etter 1. juli 2020, når loven trer i kraft.

Les også

Ubers Norden-sjef varsler comeback i Norge

Konkursbo

Det setter parkeringsbremsen behørig i lås for skoler som har hatt nettopp disse prøvene som sitt levebrød.

9. oktober skulle det holdes skiftesamling i Oslo byfogdembete for Taxiskolen AS, som ikke lenger har livets rett.

Det unngikk majoritetseier Norges taxiforbund, som kjøpte opp boet for å beholde navnet og domenet. Men Taxiskolen stenger dørene, bekrefter styreleder Øystein Trevland.

– Det er ikke tenkt noe formål med det videre, vi må se hva som kommer i den nye loven og forskriften. Det blir et kurs for nye sjåfører hos Statens vegvesen, og vi aner ikke hva som kommer der, sier Trevland.

Styreleder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund

Privat

– Trist

Han forteller at skolen har gått med underskudd i flere år, men at antallet kursdeltagere likevel har gått kraftig ned i 2019.

– Det var ikke nok kurs, eller nok folk som gikk på kurs. Antall deltagere har gått veldig ned i år. Om det har noe med ny lov å gjøre, eller om folk venter fordi de er usikre om fremtiden og ikke vil satse på det i det hele tatt, vet vi ikke, sier han.

– Det er ikke en ren konsekvens, for skolen har gått i underskudd i flere år. Men vi har valgt å holde den gående fordi det trengs kompetanse der ute. Men fra 1. juli neste år ser vi at du ikke trenger kompetanse for å kjøre taxi lenger og da vil det bli enda mindre inntekter, så vi fant ut at da er det ikke lenger hensiktsmessig.

– Det var i alle fall én av konsekvensene, at vi ikke ser noe marked for kurs etter 1. juli 2020, sier han.

Det finnes noen flere skoler lokalt hos sentralene, forklarer Trevland.

– Men i fremtiden vil nok de seriøse sentralene opprettholde en standard på kursing av sine egne, så kompetansen holdes oppe.

Men i begge tilfeller er det den nye lovendringen som har ført til årets fall, medgir Trevland.

– Vi synes det er veldig trist at vi må legge ned skolen, men vi kan ikke holde på å gå med underskudd i lengden.