– Her pågår det helt unaturlige forandringer i drivstoffprisene

Det var på høy tid at Konkurransetilsynet åpnet etterforskning av ulovlig prissamarbeid i drivstoffmarkedet, sier eksperter.

Lise Åserud
Publisert:,

– Hvordan kan det ha seg at prisene på bensinstasjonene parallelt skrus opp og ned på den samme tiden av døgnet, med bare sekunders mellomrom? Det er påtagelig, sier varehandelskspert Odd Gisholt ved Insititutt for Marketing til E24.

– Og dette er hva Konkurransetilsynet ønsker svar på: Hvilke systemer har aktørene på plass for å følge hverandres prissetting på denne måten?

Siden starten av 2016 har Konkurransetilsynet hatt drivstoffmarkedet under kontinuerlig overvåkning. I løpet av denne perioden har tilsynet gjort «funn» som nå har fått dem til åpne etterforskning.

Tilsynet vil ikke avsløre hva de har funnet, men sier dette på spørsmål om alvorlighetsgraden:

– Det jeg kan si er at dette er funn som gjør at vi nå mistenker ulovlig prissamarbeid, sier Marita Skjæveland, tilsynets nestleder for avdeling for bygg, industri og energi, til E24.

I sommer har blant annet Cicle K, Uni-X Energi og ST1 Norge besvart informasjonsforespørsler fra tilsynet, viser oppføringer i postjournaler.

Selskapene sier de ikke har noe å skjule, og at tilsynet vil få informasjonen de etterspør.

Les også: (+) Endringene som skaker den norske bilbransjen

– Helt unaturlige forandringer

– Helt siden 2008 har vi prøvd å fortelle at det er lite turbulens, styrte priser, og tilsynelatende er det ikke så god nasjonal konkurranse som det ønskes, sier NHH-professor Frode Steen til E24.

Gisholt sier han personlig oppfordret direktøren for Konkurransetilsynet til å ettergå drivstoffbransjen for noen år tilbake.

– Jeg har ventet lenge på dette. Tilsynet har nok også fått mange henvendelser fra andre. Her pågår det helt unaturlige forandringer i drivstoffprisene, mener eksperten.

– Det er vel ikke unaturlig å sette prisene opp og ned for å matche konkurrentene?

– Nei, men spørsmålet er hvordan dette foregår. Se på dagligvarebransjen: Norgesgruppen, Reitan og Coop har alle prisjegere. De reiser rundt og speider i butikkene til hverandre. Uten at det er noe galt i det.

– Men i drivstoffmarkedet matches prisene på minuttet. Det må derfor være et bakenforliggende system som koordinerer dette, mener Gisholt.

NHH-professor: Alle følger Circle K

– Det er ikke mulig at også drivstoffselskapene oppsøker hverandre og noterer seg prisene?

– Nei, så fort greier de jo ikke å kjøre, sier Gisholt:

– Hvor raskt prisene justeres er avgjørende her: Dette går på sekunder. Konkurransetilsynet må derfor komme til bunns i hva slags systemer drivstoffbransjen har som muliggjør dette. De vil nok fokusere på elektroniske spor, sier Gisholt.

Les også

Konkurransetilsynet etterforsker drivstoffmarkedet

NHH-professor Steen forteller at prisene til bensinstasjonene tidligere ble justert på mandag og torsdag.

– Nå nylig analyserte en av våre doktorgradsstipendiater dette, og viste at dette har gått over til å bli styrt av et system der Circle K setter opp sin anbefalte pris, eventuelt oppdaterer datoen for dagens anbefalte pris på sine nettsider – da øker alle stasjoner prisene, sier Steen til E24.

Han sier at dette også skjer flere ganger i uken enn før, samtidig som marginene til bensinstasjonene synes å ha gått opp.

– Fra egne analyser ser vi at marginene har økt over tid, i hvert fall frem til høsten 2018. Denne økningen er klart høyere enn prisutviklingen generelt. Det burde bekymre konkurransetilsynet, sier Steen.

– Har ingenting med samarbeid å gjøre

Joar Skorpe, daglig leder i bensinstasjonskjeden Tanken, sier at de ikke føler det pågår noe prissamarbeid.

– Når en skifter pris, så følger alle andre etter. Det er en dynamikk, og har ingenting med samarbeid å gjøre. Circle K har endret sin prispolitikk, og da følger andre etter, sier Skorpe til E24.

Steen håper at Konkurransetilsynet nå får gjort en omfattende etterforskning.

– Jeg er bekymret for at de bare vil konkludere at det er flere ting som styrer prisene, og at man, som før, ikke gjøre noe med det, sier Steen.

– Men det er lett å mistenke at tilsynet nå har sett noe som er tydeligere enn før, eventuelt fått kjennskap til andre forhold, siden de har hatt tilgang til data om markedet over flere år, sier Steen.

Om konkurransetilsynet finner ut at det har vært et ulovlig samarbeid i drivstoffmarkedet, betyr det enkelt og greit at forbrukerne har betalt for mye for drivstoff.

– Da kan tilsynet gripe inn gjennom vedtak, og pålegge endring av det de mener ikke er bra. I tillegg vil man typisk pålegge bøter i en slik situasjon, sier Steen.

Kommunikasjonssjefen i Circle K, Knut Hilmar Hansen har fått lese gjennom ekspertenes påstander, og ønsker ikke å kommentere saken utover at drivstoffmarkedet er under etterforskning og at de avventer Konkurransetilsynets konklusjoner.

Les også: (+) Derfor kan Elon Musk og Tesla droppe butikkene