Norrøna stoppet opp etter åtte år med vekst: – Vi er ikke fornøyd

Den norske sportsutstyrsleverandøren ble i fjor innhentet av tøffe tider for klesbransjen og store forsinkelser, som preget resultatet.

MER EKSPORT: Norrøna selger stadig mer klær i utlandet, men i Norge gikk omsetningen tilbake.

MER EKSPORT: Norrøna selger stadig mer klær i utlandet, men i Norge gikk omsetningen tilbake.

Foto: Norrøna
Publisert:

Det ser ut til at ingen selskaper er immune mot trendene i retail og klesbransjen, heller ikke suksessbedriften Norrøna.

For etter mange år med god vekst, går resultatet etter skatt tilbake med 24 prosent, til 61,6 millioner kroner, for Arktis Holding som er konsernet som inneholder alle Norrønas virksomheter.

Og etter topplinjevekst åtte år på rad, minker omsetningen fra 635 millioner kroner i 2017 til 630 millioner kroner i 2018.

I fjor sa Norrøna-sjef Jørgen Jørgensen at man går inn i en «MEGET tøff og krevende tid».

Han har ikke endret mening det siste året.

– Vi er ikke fornøyd med at vi ikke klarer å oppnå vekst i fjor, sier administrerende direktør og eier Jørgen Jørgensen til E24.

Forsinkelser tynget

Norrøna-toppen sier forsinkelser i leveringen av nye produkter har vært en stor utfordring og hovedårsaken til at resultatet gikk så mye tilbake.

Forsinkelsene gjorde at en del butikker kansellerte ordre, eller at de ble levert i 2019 istedenfor 2018, og gjorde at kjeden tapte mye salg.

Les på E24+ (for abonnenter)

Den nye folkesporten for rike menn i dress

– Disse forsinkelsene påvirket alle våre salgskanaler. Med riktig levering så ville vi hatt vekst i 2018. Produktene solgte godt når de kom i butikkene, sier Jørgensen.

I tillegg til forsinkelsene påvirket også en sterk dollar konsernet, samt store investeringer i produksjon, effektivitet og teknologi for å kunne gå en usikker retail-fremtid i møte.

Jørgensen tror effektene av investeringene blir mer synlige i 2020 enn i 2019.

– Vi er heldigvis et meget solid selskap som kan gjøre de investeringen som trengs.

Egenkapitalen i konsernet økte med 40 millioner til 372 millioner kroner i fjor.

NORRØNA-SJEF: Toppsjef og Norrøna-arving Jørgen Jørgensen sier 2019 ser bra ut med tanke på resultater, og har tro på at veksten setter fart igjen, men ikke ordentlig før i 2020.

Foto: Javad Parsa

Dropper milliardmål

Tidligere har Norrøna uttalt et omsetningsmål på 1,2 milliarder kroner innen 2020.

– Er det realistisk at man fremdeles når milliardmålet?

– Det er nok ikke realistisk, eller ønskelig der vi er nå, sier Jørgensen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Butikkdøden brer seg over landet, men noen butikker er i kraftig vekst. Slik får de det til

Norrøna-sjefen sier det er ekstremt viktig for dem at klærne selges i kanaler hvor kompetansen og kvaliteten er høy, og om disse kanalene ikke finnes, så får milliardmilepælen la vente på seg.

Samtidig tror Jørgensen at inneværende år blir bedre.

– Vi ligger an til en god vekst i 2019 mot 2018.

Jobber med færre butikker

Norrøna har nå 25 butikker spredt på Norge, Sverige, Frankrike og Sveits.

I 2019 har selskapet også åpnet sin første butikk i USA, i ski- og friluftsstaten Colorado.

– Vi kommer også til å åpne en stor butikk i New York, i området Soho ved siden av noen av verdens mest kjente varemerker i oktober eller november, forklarer Jørgensen.

Planen videre er å bygge ut fem egne butikker i året, de fleste i utlandet, til tross for at netthandelen tar en stadig større del av markedet.

Denne utbyggingen og mer netthandel har ført til at antallet eksterne butikker de jobber med har gått ned med 10 prosent.

– Det er liten tvil om at det markedet vi jobber i er inne i en periode med disrupsjon, ekstrem konkurranse og press på marginer for alle. Vi har som konsekvens av dette valgt å jobbe tettere med færre butikker. Dette påvirker også salget negativt på kort sikt, men vi tror det er den eneste vei for oss å gå fremover.

Les også

– Vi går mot en MEGET krevende og tøff tid

Les også

Utenlandssalget økte med 50 millioner kroner for Norrøna

Les også

Bergans legger ned satsingen i flere land

Annonsørinnhold