Omsetningen til Itslearning faller for andre år på rad

Veksten uteblir for IT-eventyret fra Bergen, som håper kineserne vil få øynene opp for norsk skoleteknologi. 

NYE MULIGHETER? Kina kan skaffe Bergen-selskapet Itslearning nye millioner. Her fra en eksamen i engelsk ved Dongguan-universitetet i folkerike Kina.

NYE MULIGHETER? Kina kan skaffe Bergen-selskapet Itslearning nye millioner. Her fra en eksamen i engelsk ved Dongguan-universitetet i folkerike Kina.

Foto: China Daily Reuters
Publisert:

Gründereventyret startet på Høyskolen i Bergen i 1999, da noen studenter skrev oppgave om såkalte «virtuelle klasserom».

Høyskolen ga litt startkapital til selskapet som i dag har levert 1,13 milliarder i omsetning de siste tre årene med sine rundt 300 ansatte.

Læringsplattformen Itslearning har blitt et kjent navn for norske elever og studenter, men nå viser regnskapet fra 2018 at omsetningen faller for andre år på rad.

Itslearning omsatte for 344,62 millioner kroner i fjor, noe som er en nedgang fra 389,90 millioner kroner året før.

Resultat før skatt endte på negative 16,13 millioner kroner. Det er riktignok en forbedring fra 2017, da posten endte på minus 22,19 millioner.

Selskapet har brukt mye penger på utvikling. Historisk sett har rundt en fjerdedel av omsetningen havnet i budsjettet for produktutvikling, ifølge selskapet.

– Vi kan aldri være fornøyd når vi ikke har vekst, men vi solgte mer enn 660.000 nye lisenser i fjor, mesteparten utenfor Norden, sier administrerende direktør Arne Bergby til E24.

Gründerne eier selskapet sammen med fondene EQT, Creandum og Zobito. Da EQT kom på eiersiden for seks år siden ble selskapet verdsatt til 600 millioner kroner. Bergby har tidligere uttalt til E24 at selskapet kan være verdt milliarder.

Venter økt omsetning

Selv om omsetningen faller, viser årsberetningen imidlertid at inntektene kan ta seg opp i år. Itslearning skriver selv at de har inngått flere kontrakter i 2018, noe som vil bedre inntjeningen.

– Vi har en god fart inn i 2019, kommenterer sjefen.

I årsberetningen heter det at «En betydelig del av de nye kontraktene som ble inngått i 2018 vil øke omsetningen i 2019 og videre».

Flere skoler og universiteter i Norge har imidlertid tatt i bruk den konkurrerende plattformen Canvas, som driftes og utvikles av Instructure fra Salt Lake City i USA. Produktet brukes av 3.000 kunder over hele verden.

Itslearning kjøpte konkurrenten Fronter i 2015, som også har blitt brukt av norske skoler og universiteter.

Les også: BI-forskerens beste valutaråd: Norske bedrifter kan spare millioner

Satser på vekst i Kina

Selskapet har satset stort på utlandet, men inntektene utenfor Europa har ennå ikke vist seg store i regnskapet for 2018. 37,45 millioner kroner ble hentet fra USA – og 2,86 millioner kommer fra «øvrige land».

Les også

Tosifret inntektsvekst for Fløibanen

– Kina er et nytt marked for oss og vi har nå satt opp et eget hosting senter i Kina, produktet er tilpasset det Kinesiske markedet og vi skal pilotere 120.000 brukere i tredje kvartal 2019 og første kvartal 2020, sier Bergby.

– Hvis denne piloten er vellykket vil vi rulle ut løsningen i markedet. Vi har allerede millioner av brukere i en plattform vi kan migrere til Itslearning som en del av første fase.

Amerika har lenge vært høyt oppe på prioriteringslisten.

– USA har vært en marked som vi har gjort store investeringer over flere år og vil nå kunne gå fra å investere til å bli et marked hvor vi fremover får vekst og tjener penger, sier Itslearning-sjefen.

Da E24 intervjuet han i forbindelse med tildelingen av Eksportprisen for litt under fire år siden, var ambisjonene klare:

– I 2019 er vi største læringsplattform i USA. Vi har lyktes i flere europeiske markeder og vi er på vei inn i Asia, uttalte Bergby til E24 i desember 2015.

IT-selskapet har også virksomhet i Nederland, England, Sverige, Danmark, Finland og Tyskland. Italia og Spania har tidligere vært på listen, men ble droppet.

Annonsørinnhold