Parat raser mot arbeidsforhold i Ryanair

Parat-nestleder Vegard Einan venter fortsatt på svar etter at han leverte et brev om arbeidsforholdene i Ryanair direkte til statsminister Jens Stoltenberg (Ap) i oktober i fjor.

VENTER PÅ TILTAK: Kabinansatte i Ryanair lider under dårlige arbeidsvilkår sammenlignet med den jevne nordmann. Parat kritiserer myndighetene for å ikke ta tak.

Pascal Lachenaud
  • NTB
Publisert:,

YS-organisasjonen Parat mener at norske myndigheter lukker øynene og aksepterer utnytting av ulovlig innleid arbeidskraft på Rygge.

Italienske Alessandra Cocca som går til sak mot lavprisgiganten etter å ha jobbet ti måneder for selskapet fra flyplassen i Østfold, støttes av Parat. Hun mener seg grovt utnyttet og usaklig oppsagt.

Samtidig har landets største fagforbud for flypersonell i flere år tatt opp det de mener er urettferdige forhold i flybransjen med norske myndigheter.

Les også: Tidligere flyvertinne til sak mot Ryanair

Slavekontrakt

- Statsforvaltningen aksepterer at utenlandske arbeidstakere lever på slavekontrakter på norsk jord. Myndighetene er kjent med problemstillingen, men de gjør likevel ikke noe. Det er unnfallenhet og aksept av forholdene, sier Parat-nestleder Vegard Einan til NTB.

Kabinpersonale som jobber for Ryanair tjener 122 kroner timen, får lønnstrekk for alt fravær uansett grunn, risikerer å få inndratt ferie når som helst – samtidig som de må regne med å pålegges fire ukers ubetalt permisjon for å møte selskapets behov for å nedbemanne i lavsesong.

Bare for å nevne noe av innholdet i arbeidsavtalene som NTB har fått kjennskap til og som vi omtalte bredt tirsdag.

Les også: Storebrand nekter ansatte å fly med Ryanair

Ville samordne

Einan mener at kritikken mot norske myndigheter også gjelder statsminister Jens Stoltenberg (Ap). Da Parat i høst mente at de var kommet til et punkt der det var null framdrift, rettet de en henvendelse til Statsministerens kontor.

- Myndighetene oppfatter og erkjenner urettferdigheten, men saken lider under manglende politisk gjennomskjæring. Ballen spilles mellom skattemyndigheter, Finansdepartementet, Samferdselsdepartementet, Luftfartstilsynet og andre impliserte. Det er behov for at Statsministerens kontor tar en samordnende og koordinerende rolle, het det blant annet i et brev som Parat sendte til Statsministerens kontor (SMK) i september i fjor.

Brevet er fortsatt ikke besvart.

Les også: Irsk avis: Ryanair skal kjøpe 200 Boeing 737

- Parodi

Derimot henviser SMK nå spørsmål fra NTB til Samferdselsdepartementet, som er rett fagdepartement.

- Alle spørsmål må rettes dit, sier kommunikasjonsrådgiver Arvid Samland ved SMK, etter at vi blant annet har spurt om kommentar til kritikken fra Parat.

Einan mener at svaret illustrerer fagforbundets poeng. Han sier at håndteringen av brevet minner om en parodi.

- Først ble brevet sendt på vanlig måte i september. Intet svar. Så leverte jeg det personlig til Stoltenberg i oktober og sist fulgte vi opp med en purring på epost i november. Vi har fortsatt ikke fått svar. Når vi nå får vite at det er videresendt i systemet, så viser det at SMK lukker øynene for ubehagelige spørsmål, sier Einan.

Vil se nærmere på Ryanair

Samferdselsdepartementet mener det er viktig å sikre like konkurransevilkår og vil se nærmere på om lavprisflyselskapet Ryanair har brutt norsk lov.

Til NRK opplyser statssekretær Geir Pollestad (Sp) i Samferdselsdepartementet onsdag at departementet vil se på saken.

- Vi ønsker en sterkere innsats for å kartlegge hva handlingsrommet er, i en næring som er stadig mer internasjonalisert. Det er bra at bransjeaktørene kommer på banen og er opptatt av disse tingene. Det er viktig å sikre like konkurransevilkår, sier statssekretæren.

Ryanair-ledelsen mener Parat fremmer grunnløse påstander og at saken mot selskapet ikke vil føre fram.

SAS kritiske

Også SAS er kritiske til myndighetenes håndtering av Ryanair-kritikken, og frykter handlingslammelsen kan ødelegge norsk luftfart.

- Norge har faktisk det beste luftfartsystemet i verden. Dette systemet vil bli rasert dersom dette skal få større spennvidde - flyselskap som ikke betaler skatter og avgifter og heller ikke lønner de ansatte på et nivå dem kan leve av, sier infosjef i SAS, Knut-Morten Johansen.

Les også:

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Luftfartstilsynet tvingestil å søke hjelp

  2. Ryanair-oppsagt i Norgehenvises til irsk rett

  3. Regjeringen vil ikke ha innblanding fra flybransjen

  4. Annonsørinnhold

  5. Ryanair-sjef: – Frivillig å jobbe hos oss

  6. Møter politikerne for å drøftetilsynet med Ryanair