Friele: - Sjelden sett så store prissvingninger på kaffe

De fire store, norske kaffehusene solgte kaffe for 1,8 milliarder kroner i fjor.

MER GRUFF I KAFFEN: 2013 ble ikke et like lukrativt kaffeår som 2012 for kaffehusene. Lavere priser og pressede marginer forklarer nedgangen for kaffekongen, Herman Friele.

MARIT HOMMEDAL
  • Henrik Wiedswang Horjen
  • Cecilie Storbråten Gjendem
Publisert:,

- Kaffemarkedet i Norge har hatt en eventyrlig utvikling, og denne delen av dagligvarebransjen er sterkere enn noen gang før. Den et sjeldent å ha en vare som vokser så bra i vår bransje, sier kommunikasjonsdirektør Per Roskifte i NorgesGruppen.

Kaffe er verdens mest handlede råvare, og Norge er i særklasse når det kommer til kaffedrikking.

Smak bare på dette: Ni av ti voksne i Norge drikker kaffe, og hver av oss heller ned omtrent 1.200 kopper i året. Samlet sett drikker vi fire milliarder kaffekopper i året, ifølge tall fra Norsk Kaffeinformasjon.

Les også

Bergens ordfører om Friele-salget: - Vil fortsette å være et viktig varemerke

Milliardbutikk

Og kaffe er i aller høyeste grad god butikk for landets kaffebrennerier.

De fire største kaffemerkene her i landet, Friele, Joh. Johannson Kaffe, Kjeldsberg og Coop Norge Kaffe, har til sammen en markedsandel på nærmere 90 prosent.

Og de omsatte i 2013 for tilsammen 1,81 milliarder kroner.

RESULTATVINNER: Sammenlignet med 2012 har Per Roskifte, konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i Norgesgruppen, som eier av Joh. Johansson Kaffe AS, gjort det bedre enn sine konkurrenter i 2013.

Krister Sørbø

I løpet av det siste året har de norske kaffeaktørene imidlertid sett inntektene falle noe tilbake grunnet lavere kaffepriser.

Det har like fullt ikke hindret kaffegigantene å tjene gode penger på driften.

De fire største aktørene satt til sammen igjen med 145 millioner kroner på bunnlinjen etter fjoråret.

Best av alle gjorde Joh. Johannson det med et årsresultat på 69,3 millioner kroner etter fjoråret. Coop Norge kan skilte med å være den mest lønnsomme med en totalrentabilitet på 40 prosent.

Lojale kunder

Kaffemarkedet preges av en ekstrem lojal kundegruppe, samt en sterk intern rivalisering mellom aktørene. Dette er med på å presse marginene ned for selskapene.

- Vi merker det veldig godt når ett av merkene mangler i hyllene våre. Folk er veldig lojale overfor det kaffemerket de vanligvis drikker, så det kan kanskje skape en utfordring med tanke på å skaffe seg markedsandeler. Men vi er ikke bekymret for dette, sier Roskifte til E24.

SJEKK TALLENE FOR KAFFEHUSENE I E24 BEDRIFT:

COOP NORGE KAFFE AS
JOH. JOHANSSON KAFFE AS
KJELDSBERG KAFFEBRENNERI AS

Tallene for Kaffehuset Friele ligger ennå ikke klare i E24 Bedrift, men finnes på selskapets hjemmesider.

Tørke har hevet kaffeprisen 40 prosent

- For Friele betyr det ingenting om prisene på råvarene øker fordi da øker jo bare produsentene prisene sine ut mot kundene med samme nivå. Dermed vil marginene stort sett bli de samme for oss, sier kaffegründer og styreformann Hermann Friele i Kaffehuset Friele.

I fjor falt Kaffehuset Frieles inntekter med nesten 90 millioner kroner fra året før, til 853 millioner kroner. Brutto driftsresultat (EBITDA) endte på 123,6 mot 136,1 året før.

Ifølge kaffehuset var årsaken til nedgangen lavere kaffepriser enn året før.

Friele satt lenge som administrerende direktør av familieselskapet «Kaffehuset Friele», og har sett kaffemarkedet fra innsiden i mange år. Friele var også ordfører i Bergen mellom, 2003 og 2007.

Styrelederen i kaffehuset fremhever at kaffehusene er avhengige til å kunne planlegge størrelsen på lagrene sine slik at de kan kjøpe kaffe når prisene er lave, og bruke opp lagrene når prisene på råvarer er høye.

Og nå har prispilen snudd. Ifølge CNBC er kaffeprisene opp mer enn 40 prosent i løpet av 2014, hvilket i hovedsak skyldes svikt i produksjonen etter tørke i verdens største kaffeland, Brasil.

LES OGSÅ:Rekordår for kaffefamiliene

Les også

Tørke i Brasil har økt prisen på din kaffe

- Sjeldent store svingninger

- I år er det annerledes. Trøke i Brasil har ført til at prisene nå stiger, og da må vi også sette opp prisene ut mot våre kunder. Prissvingningene vi har sett de siste årene har sjelden vært like store, men nå ser de ut til å ha stabilisert seg på et godt nivå, sier Friele til E24.

KJENT POSITUR: Får kjenner kaffemarkedet bedre enn styrelder i kaffehuset Friele og tidligere ordfører i Bergen, Herman Friele. Selskapet har vært familieeid i 200 år før det i fjor høst ble solgt til Nederland.

Marit Hommedal

Den karismatiske bergenseren får støtte av sin største konkurrent, Joh. Johansson.

De to kaffegigantene deler en markedsandel på nærmere 70 prosent mellom seg, der deres respektive hjemmemarked ligger på henholdsvis Vest- og Østlandet.

- Vi er veldig fornøyde med den utviklingen selskapet har hatt, men vi merker godt når råvareprisene på kaffe øker, sier NorgesGruppen-topp Roskifte til E24.

Selskapet er heleier av Joh. Johannson Kaffe, som er Norges nest største produsent av kaffe gjennom merkene Evergood og Ali Kaffe.

I 2013 hadde selskapet et resultat før skatt på 96 millioner, en økning på 17 millioner kroner fra året før til tross for et lavere inntektsgrunnlag.

LES OGSÅ: Denne bilen går på kaffe

- Frykter dere at råvareprisene skal øke mer?

- Ja, vi frykter alltid at eksterne forhold skal påvirke driften vår, og vi har fokus på å posisjonere oss og holde oss oppdaterte på det som foregår i råvaremarkedet, sier Roskifte.

- Kaffe er et produkt med lite negativt fokus rundt seg, med det mener jeg at det ikke er noen helsemessige utfordringer ved produktet. Vi ser også at det når flere kundegrupper - både unge og eldre kjøper gjerne kaffe, og det gjør at det er et produkt med gode vekstmuligheter, sier Roskifte.

Les også

Friele: - Jeg har penger nok

Kapselrevolusjonen

Kaffebransjen har de seneste par årene dreid av et økt konsum av kaffe i kapselform. De lavere marginene i kapsel har satt lønnsomheten under press.

For det er fortsatt slik at den største kunden i kaffebransjen er sluket i vasken når kafferester skyldes ut. Den «kunden» er i langt mindre grad til stede for kapsel- og kaffemaskiner sett opp mot den tradisjonelle filterkaffen.

- Stemmer det at kapselkaffen også har spist marginer fra dere?

- Ja, det er helt riktig å si. Kapslene produseres ikke i Norge og vi merker at det er økende etterspørsel etter slik kaffe. Men heldigvis er det fortsatt trakterkaffen som er den mest populære, sier Friele og ler.

Kaffehuset Friele har også begynt å produsere kapsler nå, forteller Friele.

Les også:

Nå inntar Friele det nederlandske kaffemarkedetBergens ordfører om Friele-salget: - Vil fortsette å være et viktig varemerkeStarbucks lokker kaffetørste med trådløse ladestasjonerStarbucks må betale Kraft 17,3 milliarderNå inntar Friele det nederlandske kaffemarkedet

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Friele-eier kjøper Coops kaffebrenneri

  2. Tjente 445 millioner på kaffehus-salget

  3. Laveste kaffepris på 12 år: – En krisesituasjon

  4. Annonsørinnhold

  5. Kaffebrenneriet tjener godt på kaffetørste nordmenn

  6. – Matprisene må økes