DNB vil papirfaktura til livs – lanserer ny Vipps-tjeneste
Frustrerende papirfakturaer med lange KID-numre kan snart være historie. Snart kan du betale regninger på Vipps.
Under to år etter lansering har DNBs mobilbetalingstjeneste Vipps allerede rukket å bli svært populær i Norge.
Nå skal storbanken utvide betalingsløsningen slik at du også kan betale fakturaer gjennom Vipps.
– Vi vet det er mange som har et anstrengt forhold til KID-nummer og papirfakturaer. Vi vil tilby en løsning der man med noen få tastetrykk på mobilen kan betale regninger, sier Vipps-direktør Rune Garborg i DNB til E24.
Han forteller at den tekniske utviklingen av tjenesten nå er ferdigstilt, og at de tar sikte på å lansere Vipps for faktura i begynnelsen av november. Under utprøvingen av prosjektet har banken gjennomført en pilotundersøkelse, som ifølge banken har vist svært oppløftende resultater.
– 93 prosent av de som har prøvd tjenesten, sier at de ønsker å fortsette med den. Det er en veldig klar tilbakemelding, sier Garborg.
Fortsatt mye på papir
Til tross for en rekke nye betalingstjenester, som e-faktura og e-postfakturaer, er fortsatt rundt halvparten av fakturaene som betales i dag på papir, forteller Vipps-direktøren.
En av ulempene med dette er at det tar unødvendig lang tid å betale regningene.
– Det er et paradoks i et så digitalt samfunn som det norske.
DNB gjennomførte en presentasjon av det nye produktet som viste hvor mye tid du kan spare på å bruke den nye tjenesten. Etter noen få touch på mobilen, som tok under ti sekunder å gjennomføre, var regningen betalt.
BI-professor: – Stort potensial
BI-professor Torger Reve tror DNBs løsning kan ha stort potensial.
– Hvis de kan gjøre like enkelt for bedriftsmarkedet som for private, så tror jeg det har stort potensial. Om dette blir den endelige løsningen er ikke godt å si, men markedet er overmodent for en elektronisk løsning, sier Reve til E24.
Selv om han regner med at flere konkurrenter vil dukke opp, tror han det kan være viktig for Vipps å være først ute.
– Det er erfaringen fra lanseringen av vennebetalingen. Hvis de kan komme opp i et stort volum fort ved å være først ute, så kan de sikre seg en god posisjon, sier professoren.
Han mener slike løsninger kan skape en betydelig samfunnsøkonomisk gevinst.
– Det er akkurat det samme som vi ser i offentlig sektor. Du får en samfunnsøkonomisk gevinst ved å flytte deg over fra papirbaserte løsninger. Det ser vi tydelig for eksempel med selvangivelsen. Det blir enklere for banken, samtidig som den store besparelsen ligger hos kundene som bruker mindre tid, sier han.
Naturvernforbundet: – Himla enkelt
Generalsekretær Maren Esmark i Naturvernforbundet var også til stede under presentasjonen. Forbundet vil være blant de første som skal benytte den nye tjenesten. Hun var fornøyd med det hun kunne se.
– Dette var jo «himla» enkelt, sa Esmark etter presentasjonen.
Mobilbetalingskrigen hardner til: Danske Bank og Nordea slår seg sammen i kampen mot DNB
Hun forteller at over halvparten av Naturvernforbundets medlemmer betaler kontingenten gjennom papirfaktura. Noe som medfører mye merarbeid for naturvernorganisasjonen.
– Vi håper dette også kan redusere antall purringer ved at det blir lettere for kundene å få oversikt over fakturaene, sier hun.
Enklere for små og mellomstore bedrifter
Vipps-direktør Garborg trekker også frem at løsningen vil være bra for små og mellomstore bedrifter, som i dag fakturerer mye gjennom papir.
– Terskelen vil bli lavere for å komme seg over på denne løsningen.
I tillegg til at betalingen vil ta kortere tid, mener han Vipps faktura vil gjøre regningsbetalingen mer oversiktlig.
– Vi ser at det skjer en del forglemmelser som kan være ubehagelige for den enkelte. Gjennom Vipps kan du få pushvarsel på mobilen om at du har en regning å betale. Dette vil gjøre flere til bedre betalere. Hvilket er en stor fordel for bedriftene og bedre for kundene, sier han.
– Billigere enn papirfaktura
Den soleklart billigste måten å fakturere på i dag er gjennom e-post. Utfordringen med dette er at mange ikke får dette med seg, og at mange ikke betaler på forfall.
Derfor mener DNB at epostfaktura likevel ender opp med å være en dyr løsning for bedriftene.
Løsningen vil ikke bli like billig som epostfaktura, men Garborg varsler at den vil være konkurransedyktig på pris sammenlignet med andre digitale betalingsløsninger.
Nå kan lag, foreninger og bedrifter ta imot betaling fra Vipps
– Og det vil være mye billigere enn å fakturere på papir, sier han.
Han trekker også frem at etterarbeidet vil forenkles ved at bedriftene får enklere oversikt over hvem som har betalt og ikke betalt.
Håper på dobbel miljøgevinst
Generalsekretær Esmark i Naturvernforbundet trekker frem at det vil være mulig å kutte forbruket av papir dersom flere erstatter papirfakturaene med Vipps-fakturering.
– Får vi dette opp i en stor skala kan vi få en miljøgevinst, sier hun.
Vipps-direktør Garborg forteller at det brukes «vanvittig mye» ressurser på papirfakturaer i dag. Det koster tid og penger for bedriftene, og det koster tid for kundene.
– Desto mer arbeid kundene må gjøre, desto dyrere er faktisk fakturaene også. Det dyreste er papirfakturaer.
Esmark trekker også frem den reduserte ressursbruken som viktig.
– Desto mindre tid, penger og krefter vi bruker på fakturering, desto mer har vi igjen til å redde miljøet sier hun.
164 millioner A4-ark
Ifølge DNBs beregninger brukes det årlig rundt 164 millioner A4-ark til papirfakturering, i tillegg til rundt 82 millioner A4 til å produsere konvolutter. En beregning fra Visma viser at fakturaene koster samfunnet rundt 21,3 milliarder hvert år.
– Dette er rett og slett både dyrt, komplisert og gammeldags. Mange bedrifter bruker i dag alt for mye tid og penger på å ta seg betalt for varer og tjenester, sier Garborg.
Samtidig varsler han at det vil komme flere Vipps-nyheter fremover.
– Vi har sagt at vi skal utvikle Vipps til å bli en 360-betalingsløsning, og det var viktig for oss å få på plass regningsbetaling. Men enda er ikke ringen sluttet, og vi har mange nyheter som vil komme fremover.