Ny undersøkelse om drivstofforbruket over Atlanteren: Norwegian best, SAS nest verst

Norwegian gruser de andre flyselskapene når det kommer til «økoflyging» over Atlanteren, ifølge en fersk undersøkelse. SAS mener undersøkelsen er useriøs.

HVER SIN ENDE AV SKALAEN: Oversikten over mest drivstoffeffektive flyselskaper viser at Norwegian kommer ut på topp, mens SAS bare har ett selskap under seg. Oversikten tar utgangspunkt i de 20 største som flyr transatlantisk .

Fredrik Varfjell
Publisert:,

En fersk analyse viser hvor store forskjeller det er i drivstofforbruket mellom de 20 største flyselskapene som flyr ruter over Atlanterhavet.

Undersøkelsen er gjort av stiftelsen ICCT (The International Council on Clean Transportation), som var med på å avdekke Volkswagen-skandalen, har analysert selskapene som flyr mellom Europa og Amerika gjennom 2014. De har rangert selskapene etter drivstofforbruk per passasjerkilometer. Altså hvor langt man klarer å fly en passasjer per liter drivstoff.

Konklusjonen er klar: Norwegian vinner en soleklar økoseier, og selskapet ligger langt foran de andre selskapene.

Sammenlignet med sistemann på listen, British Airways, er det norske selskapet hele 51 prosent mer effektivt på drivstofforbruket.

På plassen foran British Airways, altså på nest sisteplass, ligger SAS – 44 prosent mindre drivstoffeffektiv enn Bjørn Kjos & co.

SAS: Ikke reelt

SAS mener undersøkelsen er feilaktig og misvisende, blant annet fordi den favoriserer flyselskap som har flest mulig seter i hvert fly og de som ikke frakter like mye varer og annet gods med seg.

– Oversikten reflekterer ikke reelle utslipp, Det anvendes teoretiske modeller, basert på flyfabrikantenes opplysninger. SAS’ reelle utslipp som er verifiserte av eksterne revisorer, er langt lavere enn det som fremkommer i undersøkelsen. SAS havner da med reelle tall på øverste halvdel (av rangeringen, journ.anm.), hevder informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS, til E24.

Selv om SAS hevder flyfabrikantenes opplysninger brukes, skriver ICCT selv at de bruker opplysnigner fra flyselskapene, det amerikanske samferdselsdepartementet, OAG og andre kilder, og at disse er analysert gjennom Piano 5-modellen, som skal være viden brukt på feltet. Amerikanske flyselskap og flyselskapene som flyr til USA må opplyse om en rekke faktorer til amerikanske myndigheter.

– SAS har redusert CO₂-utslippene med nesten 18,5 prosent per passasjerkilometer siden 2005, parallelt med at flyselskapet har vært igjennom en ekspansjon, sier han videre og hevder selskapet totalt sett har kuttet utslippene sine med 14 prosent i perioden.

Les mer om faktorene som påvirker rangeringen lenger ned i saken.

Alder er avgjørende

ICCT har brukt offentlig tilgjengelige data sammen med driftsdata og analysert dette i en analysemodell for å fastsette forbruket per fløyede passasjerkilometer.

Amerikanske Delta, som er selskapet med den største markedsandelen over Atlanteren, ligger sammen med Iceland Air akkurat på gjennomsnittet blant selskapene, ifølge undersøkelsen.

British Airways, SAS og Lufthansa kommer på bunn på denne rangeringen, og disse brenner av 44 til 51 prosent mer drivstoff for å fly en passasjer én kilometer på veien over Atlanterhavet.

(saken fortsetter under tabellen)

TALLENES TALE: Beregningene fra ICCT viser at Norwegian i snitt klarer å fly hver passasjerer 40 kilometer på én liter flybensin. Andreplassen går til AirBerlin som får 35 passasjerkilometer ut av hver liter drivstoff. På bunn finner vi British Airways og SAS som får henholdsvis 27 og 28 passasjerkilometer ut av hver liter drivstoff.

Utslipp

Miljøorganisasjoner og klimaaktivister hever ofte en pekefinger mot dem som flyr mye, og henviser til utslippet av CO₂ som en flyreise medfører.

Når det kommer til flyreiser, er det derimot ikke slik at alle flyreiser er like. Hvor langt man reiser, har selvfølgelig en stor effekt på hvor mye drivstoff som går med til turen, men også flyselskapet.

Det har lenge vært kjent at jo nyere flyet er, jo lavere er forbruket, sammenlignet med en tilsvarende flymodell av eldre generasjoner. Jo nyere flåte et flyselskap har, jo lavere blir dermed drivstofforbruket.

Målt i antall kilo med CO₂ som brennes av per tur/retur-passasjerer slipper man ut 720 kilo som Norwegian-passasjer, 1.000 kilo med SAS og 1.200 kilo med Lufthansa på rutene fra New York-området til henholdsvis Oslo, København og Frankfurt.

Ifølge ICCT tilsvarer 1.000 kilo CO₂ det samme utslippet som om man skulle kjørt en Toyota Prius frem og tilbake til jobb i ett år, hvis jobben ligger 35 kilometer unna hjemmet.

Les også om SAS og Norwegians testing av nye drivstofftyper: Tester ut frityrolje som drivstoff | Oslo Lufthavn blir verdens første med biodrivstoff

STORE FORSKJELLER: Det er store forskjeller i drivstofforbruket mellom de forskjellige flytypene. Her er en Boeing 777-300ER fra British Airways og en Boeing 787-8 (Dreamliner) fra Norwegian.

Jan Ovind

Dette avgjør resultatet:

Det er flere viktige faktorer som gjør store utslag i resultatene i undersøkelsen:

* Flytypen er én av faktorene.

SAS har for eksempel frem til nå hatt noe eldre Airbus A330- og A340-fly som har et høyere forbruk enn Dreamliner-flyene til Norwegian.

Selskapet har derimot akkurat begynt å motta nye versjoner av A330-flyet, og fra 2018 mottar selskapet de nye Airbus A350-flyene (Les om kjempeordren fra 2013 her). Sistnevnte fly er på samme måte som Norwegians Dreamliner-fly bygget i kompositt og andre lettvektsmaterialer, slik at forbruket vil falle betydelig etter hvert som de nye flyene kommer inn i SAS-flåten.

British Airways har blant annet også begynt å motta nye Dreamlinere, slik at deres forbruk også vil falle etter hvert som de erstatter eldre langdistansefly.

* En annen faktor er frakt, altså hvor mye flyselskapene har med i tillegg til passasjerene.

Jo mer bagasje og annen flyfrakt, jo mer forbruk. Dette vil igjen slå ut i statistikken, når man måler forbruket og måler det opp mot passasjerene, fordi flyselskapene ikke frakter like mye hver.

– SAS har også en større andel frakt om bord i sine langdistansefly. Dette er en type nyttelast som selvsagt er relevant når man skal måle utslipp. Selv en Airbus A340 kommer miljømessig godt ut, med lave utslipp, når man måler mot all nyttelasten om bord, sier Knut Morten Johansen i SAS, og viser til at det ofte kan være 17 tonn med laks om bord på SAS-flyene mellom Oslo og New York.

* Fyllingsgraden er også avgjørende

Hvor fulle flyene er påvirker også resultatet. ICCT skriver for eksempel at SAS er åtte prosent mer drivstoffeffektive på ruten mellom København og New York enn gjennomsnittet for trafikken over Atlanteren, fordi den ruten har et høyere belegg. Til sammenligning var United lite effektive på sin rute mellom Newark og London fordi fyllingsgraden var lavere og fordi ruten ble trafikkert med en eldre flytype (767-300).

* Sist, men ikke minst er oppsettet i kabinen avgjørende.

Norwegian har som kjent ikke business class på sine fly.

På den måten får selskapet inn langt flere seter i sine Dreamliner-fly enn de andre flyselskapene. Dermed er det flere passasjerer «å dele» flyets forbruk på enn hos for eksempel SAS og British Airways.

I Norwegians oppsett får de inn hele 291 seter i «den lille» Dreamliner-varianten 787-8, som flyr rutene mellom Europa og USA. Med standardoppsettet fra Boeing, med business class, får man plass til 210 seter. I den mellomstore varianten av Dreamliner, kalt 787-9, planlegger Norwegian å få plass til rundt 350 seter, mens standardoppsettet har plass til rundt 280 passasjerer.

Under kvartalspresentasjonen den 22. oktober annonserte Bjørn Kjos og Norwegian at de hadde bestilt ytterligere 19 nye Dreamliner-fly i versjon 787-9, med en opsjon på ytterligere 10. Dette er foreløpig den største Dreamliner-ordren gjort i Europa, og med den eksisterende ordren på 11 fly venter Norwegian nå på totalt 30 slike fly. Disse kommer på toppen av de åtte flyene Norwegian har mottatt av den mindre 787-8-versjonen.

Les også

Bjørn Kjos har ingen planer om å gå av:
Men har ikke tenkt å gjøre som Olav Thon

Les også

– De har ikke lov til å nekte oss denne tillatelsen

Les også

Norwegian pekes ut som flyversting i Sverige