Kristin Skogen Lund tar over mediekonsern: – Har et bankende hjerte for Schibsted

NHO-sjefen har hatt tre uker på seg, men trengte bare et par dager på å venne seg til tanken på å bytte jobb.

BYTTER JOBB: Kristin Skogen Lund er snart ferdig som NHO-sjef, og vil før utgangen av året være ny konsernsjef i Schibsted ASA.

Foto: Vidar Ruud NTB scanpix
Publisert:,

Tirsdag formiddag ble det klart at Kristin Skogen Lund slutter som administrerende direktør i NHO for å bli ny konsernsjef i Schibsted Group.

Selve overgangen skjer ikke før i desember, men Lund har brukt store deler av dagen på å høre fra og takke «gamle» kolleger i NHO og samarbeidspartnere landet rundt, fra NHO-kontoret på Majorstuen.

– Jeg vokste jo opp i Schibsted på mange måter, jeg jobbet der i 12 år til sammen, i Sol og Scanpix og Aftenposten, så det er et system jeg har et bankende hjerte for og mange
gode minner fra. Og så er det jo et spennende selskap med et viktig samfunnsoppdrag, sier Lund til E24 om hvorfor Schibsted nå er neste stopp for næringslivstoppen.

– Det er viktig for meg at jeg jobber med noe jeg oppriktig brenner for og er engasjert i.

Bakgrunn: Schibsted skiller ut internasjonal virksomhet – NHO-sjefen tar over

Tre uker siden første kontakt

Formelt sett fikk Lund tilbudet fra Schibsted tirsdag formiddag, men hun opplyser at hun ble kontaktet om stillingen første gang for rundt tre uker siden. Før det hadde hun ingen aktive planer om å forlate NHO.

– Det var et par dager hvor tanken måtte modnes. Mer enn at jeg måtte tenkte på Schibsted, så var det at jeg måtte venne meg til tanken på å slutte her. Det tok et par dager. Men da jeg først hadde vridd hodet på det har jeg blitt tryggere og tryggere på at det er en riktig avgjørelse, sier hun.

Lund sier hun forlater NHO i god stand, selv om hun er i en jobb hvor man aldri får anledning til å si «nå er vi i mål».

– Vi står sterkt, samlet, det er veldig mange flinke folk her, og jeg føler vi har det perfekte teamet på plass. Vi har gode relasjoner til fagforeninger og andre aktører i samfunnet. Da er det fristende å si «det går så bra, og jeg trives så godt, hvorfor skal jeg slutte da?» Men kanskje er det akkurat da man både skal og bør ta den beslutningen og si at da er min etappe levert og så er det på tide at andre får slippe til og gjøre sitt.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommentar: Har Schibsted egentlig lagt sin internasjonale virksomhet ut for salg?

Vil finne balansegangen

Samtidig som nyheten om Lunds jobbytte ble klart, annonserte Schibsted også at selskapet splittes i to: Én internasjonal del, og én som vil dekke virksomhetene i de nordiske landene Norge, Sverige og Finland. Kristin Skogen Lund var ikke involvert i denne planen, men hadde blitt informert av Ryssdal i forkant. For sin egen visjon for det som blir igjen av Schibsted ASA handler det om balanse, sier hun.

– Det er tidlig å komme med programerklæringer, men nå skal Schibsted gjennom en ganske omfattende restrukturering, hvor man skal spinne ut den internasjonale rubrikkvirksomheten. Det i seg selv er et ganske viktig prosjekt som jeg vil være involvert i, men kanskje enda viktigere for meg blir å klare å komme opp med en god strategi for helheten av Schibsted, og klare den rette balansegangen mellom de ulike virksomhetsområdene.

– Hvor mye er det riktig å integrere i forhold til å bevare egenarten, balansegangen mellom de eksisterende solide merkevarene samtidig som man må sikre at man har nok innovasjonskraft til å skape nye ting? Det er en del sånne balanseganger, tenker jeg, som blir viktig å gripe fatt i og skape tydelighet rundt.

Les også

Analytikere positive til oppdeling: – Dette skaper potensielle oppkjøpskandidater

En kunst som må mestres

En av medienes store utfordringer har lenge vært spørsmålet om hvordan de skal tjene penger på journalistikken. Hva er dine tanker om det i Schibsted?

– Nå har man jo gjort krevende omstillinger som har gitt gode resultater. Selv om det har vært veldig smertefullt for dem som har stått oppi det, så har man jo vist at man på en måte har kommet igjennom, og nå er det jo høyere lønnsomhet enn det har vært på mange år, så det er jo et godt utgangspunkt.

– Så er det noe med at medievaner og medieverden endrer seg veldig raskt, så igjen tenker jeg at det handler om å klare å finne balansen mellom å holde oppe de eksisterende produktene som har en trofast leserskare, men hele tiden klare å innovere og nå nye målgrupper på nye måter. Det er en kunst, men den må vi mestre.

I starten av september var det mangeårig Aftenposten-redaktør Harald Stanghelle som tok beslutningen om å gi seg (selv om han skal fortsette som spaltist). Stanghelle begrunnet avgangen blant annet med at han de siste årene hadde blitt stadig mer kritisk til hvordan Aftenposten ble behandlet av konsern og eiere. Til egen avis sa Stanghelle følgende:

– Dessverre har Schibsted-konsernets behandling av Aftenposten de siste årene ikke vært i tråd med hvordan en god og samfunnsbevisst eier skal opptre. Vi har de siste seks årene redusert redaksjonen fra 293 til 175 medarbeidere. På samme tid har vi båret 874 millioner kroner i overskudd over gaten. Det er et sprik mellom det som blir sagt om vår viktige samfunnsrolle, og de rammevilkårene vi får for å fylle den.

Kristin Skogen Lund sier hun ikke har vært på innsiden av det, slik at hun ikke vil gjøre seg til dommer over Stanghelles kritikk.

– For det første er det penger som er gitt over flere år, ikke akkurat en haug med penger som gikk på en dag. Men virksomheter er rett og slett nødt til å drives lønnsomt, og de er også nødt til å drives med en viss margin, for hvis man ikke har en viss buffer så har man ingenting å gå på og stå på. Jeg sto selv i spissen for veldig krevende nedskjæringer i Aftenposten i 2008, da finanskrisen traff, og jeg vet akkurat hvordan det er å stå i sånne prosesser, og det er ikke noe ålreit på noe vis.

– Men faktum er at Schibsted i motsetning til mange andre selskaper har klart den overgangen og den omstillingen, og at man i dag ser større lønnsomhet og økende lesertall på mange av medieplattformene, og det er i alle fall en slags attest til de som har kjørt disse prosessene, at de tross alt har lyktes ganske godt.

For ordens skyld: E24 er et heleid datterselskap av VG som er heleid av Schibsted.