Handelsekspert om kundeflukten: – Nordmenn har gått lei av Ikea-møbler

De lærde strides om årsakene til Ikeas svakere omsetning og kundeflukt. Én peker på netthandel og økt bevissthet rundt gjenbruk, mens en annen tror Ikea har nådd taket i Norge. 

FÆRRE KUNDER: Omsetningen til Ikea gikk ned for første gang i fjor, som resultat av at færre kunder besøkte varehusene. Handelsekspert mener netthandel har skylden.

Foto: Lise Åserud NTB scanpix
Publisert:,

Ikea tjener mer penger i Norge, viser den ferske årsrapporten fra konsernet tirsdag.

Men omsetningen faller for første gang fra året før, ettersom færre kunder besøkte varehusene. Samtidig skrinlegges planer om utbygging av flere butikker, som betyr at fire tomter skal selges.

Sistnevnte er et resultat av flere større endringer selskapet nå går gjennom.

Handelsekspert Sigmund Festøy i Plot mener den åpenbare årsaken er økningen i netthandel.

– Ikea har sterk internasjonal tilstedeværelse, også i markeder hvor Amazon har tatt betydelige markedsandel. På lang sikt ser de dermed at det ikke er rom for så mange fysiske varehus, sier Festøy til E24.

Les også

Ikea tjener mer penger i Norge – men færre besøker butikkene

Tidligere fagsjef for varehandel ved Handelshøyskolen BI, Odd Gisholt, deler ikke denne oppfatningen.

– Det er mer at nordmenn har gått lei av Ikea-møbler. Og de norske møbelkonkurrentene har virkelig tatt seg sammen, slik at konkurransen er beinhard, sier Gisholt til E24.

Endret konkurransebilde

Festøy mener utbredelsen av netthandel har endret konkurransesituasjonen for varehandelen.

– Netthandel er veldig attraktivt, og når man først skal handle på nett spiller det ingen rolle om det er en nisjebutikk eller Ikea man handler hos. Det åpner for en helt annen konkurranse enn om man skal kjøre til en fysisk butikk, sier han.

Daglig leder og partner i Plot, Sigmund Festøy.

Foto: Johnny Syversen

Festøy påpeker at Ikeas varehus har hatt store nedslagsfelt – folk har vært villige til å kjøre langt. Men med større utbredelse av netthandel, kan det bli et langt mer fristende alternativ.

En annen utfordring er at Ikea antagelig møter en større bevissthet rundt gjenbruk og miljøbevissthet, mener handelseksperten. Kanskje spiller bompenger og holdninger til bilbruk generelt inn når en vurderer om kjøreturen er verdt det.

– Folk handler brukt, men også mindre enn før. Bærekraft kommer inn både på varekjøp og villigheten til reise langt.

– Dessuten er flere av varehusene i byområder. Folk bor trangere i byen, og færre har bil. Selv om det går buss, er det ikke så tilgjengelig som når du har egen bil, sier Festøy.

Les også

Ikea vurderer å lansere netthandelplattform

Tror nordmenn er lei Ikea-møbler

Gisholt påpeker at møbelgiganten gjør det bra i mange utenlandske markeder, som i Australia, India og USA.

– Men det virker som om de har nådd taket i Norge. Mye av Ikeas omsetning i dag er småplukk som blomster og stearinlys, og ikke lenger flate pakker. Resultatet er nok at de har vokst seg litt ut av det norske markeder, sier Gisholt.

Han tror Ikea kan fortsette å gjøre det bra i Norge, men at konsernet bør restruktureres.

– De må kanskje gjøre varehusene de har enda bedre, og konsentrere sortimentet noe og ikke spre seg så voldsomt ut. De er i en rekke andre kategorier som ikke har noe med møbler å gjøre, sier Gisholt.

Samtidig mener han at Ikea-ledelsen har skjønt at de må ta grep, noe som betyr at det er gode sjanser for bedre tider fremover.

– Men de må ta alvorlige grep. Det kan være de må gå løs på personalprosenten. Dilemmaet med det er jo at servicegraden, som de har blitt veldig gode på spesielt for kjøkkenkategorien, går ned, sier Gisholt.

Her kan du lese mer om