Dagligvarekrigen

Rema-sjefen frøs forhandlingene i fjor – ikke mer avslappet i år

I høst legger Konkurransetilsynet på nytt frem tall om innkjøpsforskjeller i dagligvaren som førte til kaos i fjorårets forhandlinger. Det skaper «et veldig spesielt bakteppe» for årets forhandlinger, sier Rema-sjefen.

MR. REMA: Trond Bentestuen leder Rema 1000 i Norge, som står midt i årets viktigste forhandlinger, populært kalt Høstjakten.

Krister Sørbø
  • Sindre Hopland
Publisert:,

Hvert år forhandler dagligvarebransjen om milliarder av kroner i produkter som selges fra store leverandører som Orkla, Freia og Tine – og som til slutt havner i butikkhyllene til dagligvarekjedene.

I fjor la Konkurransetilsynet frem en rapport midt i forhandlingene som viste at Norgesgruppen, landets største dagligvarekonsern, fikk langt bedre priser fra leverandørene enn konkurrentene gjorde.

Det gjorde at Rema 1000-sjef, Trond Bentestuen, sendte brev til leverandørene om at dette ville bety full stopp i forhandlingene.

– Det som skjedde i fjor slo ned som et lynnedslag i denne bransjen. Det danner jo et veldig spesielt bakteppe for årets forhandlinger at innkjøpsforskjellene som ble lagt frem viser seg å kunne være lovstridige, sier Rema 1000-sjef Trond Bentestuen.

– Samtidig kan man ikke felle alle under en kam, det er stor forskjell på leverandørene, sier Bentestuen.

– Kan du utelukke at man ikke gjennomfører samme tiltak som i fjor?

– Du må huske på at det som ble lagt frem i fjor var så overraskende at da trengte vi å tenke oss om. Utover det kan jeg ikke forskuttere noe.

Les også

Rema 1000 fryser viktige forhandlinger med leverandører

Les også

Leverandørene fyrer tilbake mot Rema 1000: – Forventer de at noen skal bryte loven?

Vanskeligere forhandlinger under pandemien

Og om Konkurransetilsynets søkelys på dagligvarebransjen ikke var nok, har også coronakrisen satt sitt preg på forhandlingene.

For stengte grenser til Sverige og mange færre middager på restaurant har ført til en vanvittig salgsvekst for dagligvarekjedene.

Et sentralt element i forhandlingene handler om hvor store volumer man kan regne med å omsette for det neste året – noe Coop mener er vanskelig å spå i disse dager.

– Hvis vi hadde visst at dette var den nye normalen og kunne vise til at man ville oppnå dette volumet også neste år så hadde det jo vært greit, men slik ting er nå så vet vi jo ikke, sier kommunikasjonsdirektør i Coop, Bjørn Takle-Friis.

– Det er vanskelig for begge parter, sier han.

Kommunikasjonsdirektør i Norgesgruppen, Stein Rømmerud, er enig i at det er et spesielt år.

– Det som er spesielt i år er jo at alle leverandørene og kjedene har opplevd vekst. Så følger jo selvsagt alle nøye med på situasjonen fremover, spesielt med tanke på grensehandelen. Men prinsippene i samtalene er de samme selv om det er noe usikkerhet om hvordan fremtiden ser ut. 

Rømmerud sier likevel at volumplanlegging er viktigere enn tidligere, og legger til:

– Prosessene som nå pågår er så mye mer enn forhandlinger om prisen på en vare, det handler jo om hvordan hele samarbeidet skal se ut det neste året, og hvilke ytelser og motytelser vi enes om.

Norgesgruppens kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud, som inntil nylig var sjef for Coca-Cola i Norge.

Krister Sørbø
Les også

– Nær umulig å forklare store prisforskjeller i dagligvaren

Les også

Høyre vil senke avgiftene på øl og vin

Bentestuen: – Ikke avslappet

I løpet av høsten skal Konkurransetilsynet legge frem nye tall som viser innkjøpsforskjellene de ulike kjedene har mot Norges største leverandører i 2018.

– Hva skjer med forhandlingene hvis det kommer tall som viser at innkjøpsforskjellene var like store i 2018?

– Det kommer til å skape en interessant dynamikk. Samtidig mener jeg høstjakten er en underlig konstruksjon, fordi forhandlingene jo pågår hele året. Det er nok et litt mediebygget fenomen.

– Så du er mer avslappet i år enn i fjor?

– Nei, jeg er på ingen måte avslappet. Definitivt ikke! Men jeg er mer spent på konklusjonene rundt razziaen i fjor enn innkjøpsforskjellene, sier han med henvisning til saken Konkurransetilsynet fører mot Norgesgruppen, Orkla og Mondelez hvor man mistenker brudd på konkurranseloven.

Bentestuen sier han ikke forventer at innkjøpsforskjellene vil være særlig annerledes for 2018 og 2019, ettersom fremleggelsene av tallene ikke ble gjort før i slutten av fjoråret, men ønsker heller ikke å spekulere i hva forskjellene eventuelt vil bli.

Både Coop og Rema 1000 sier til E24 at flere av leverandørene har endret fremgangsmåte etter at tallene ble fremlagt i fjor.

GRANDIOSA-KONGEN: Jaan Ivar Semlitsch er administrerende direktør i Orkla, selskapet bak pizzaen Grandiosa og en rekke andre kjente merkevarer. Nå jobber konsernet med å få mest mulig for varene som skal inn i butikkhyllen neste år.

Håkon Mosvold Larsen

Orkla: Optimistiske

På andre siden av bordet for Norgesgruppen, Rema og Coop sitter leverandørene – og Orkla er den største av dem.

Krisen har ført til økt salg av frysevarer, tørrvarer og også søtsaker – alle kategorier som Orkla fører.

– Sitter dere med gode kort i årets forhandlinger?

– Det er i hvert fall stor etterspørsel etter sjokolade og søtsaker, samtidig som kundene konsumerer mer i hjemmet og grensehandelen er langt mindre enn før. Men forhandlingene går sin gang, og vi opplever gode tilbakemeldinger fra våre kunder, selv om vi gjerne skulle hatt flere, sier Semlitsch. Han legger til at han alltid er optimistisk til utfallet av høstjakten.

– Kjeder som Coop og Rema sier at enkelte leverandører har beveget seg i etterkant av fremleggelsen av innkjøpsforskjeller. Er Orkla en av disse leverandørene?

– Vi kommenterer aldri kundeforhold, men det jeg kan si er at vi i forrige uke ble kåret til årets leverandør i Rema 1000, og det er vi stolte av, sier Semlitsch.

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarekrigen
  2. Dagligvarebransjen
  3. Konkurransetilsynet
  4. Trond Bentestuen
  5. Norgesgruppen
  6. Jaan Ivar Semlitsch
  7. Orkla
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norgesgruppen: – Det dårligste tidspunktet i hele året for en slik rapport

  2. – Nær umulig å forklare store prisforskjeller i dagligvaren

  3. Norgesgruppen fikk langt lavere innkjøpspriser over flere år

  4. Annonsørinnhold

  5. Odd Reitan synes tilsynet overdrev innkjøpsforskjellene

  6. Norgesgruppen får 20 millioner kroner i gebyr