Avinor stenger store deler av Oslo Lufthavn Gardermoen

Kraftig passasjernedgang fører til at Oslo Lufthavn må ta drastiske grep.

SPARER PENGER: Flyplassen skal bruke mindre på strøm, renhold og vedlikehold.

Hans O. Torgersen, Aftenposten POOL
  • Tyra Kristiansen Stave
  • Ole Martin Skaug
Publisert:,

Avinor stenger store deler av Oslo Lufthavn Gardermoen for å spare penger etter kraftig nedgang i flytrafikken, skriver NRK torsdag.

– Trafikken er svært lav. Både antall passasjerer og antall flybevegelser ligger på godt under halvparten av det som er normalt ved våre flyplasser, sier konsernsjef Dag Falk-Pedersen i Avinor til E24.

Han trekker frem av det er svært lave inntekter ved flyplassene, og at Avinor reduserer kostnadene så mye de overhodet kan. På Gardermoen er bare én rullebane åpen.

Stenger ut neste år

Pir Nord, med både innenriks og utenlandstrafikk stenges, og den østre delen av avgangshallen stenges, ifølge NRK.

Disse områdene skal stenges fysisk innen kort tid, opplyser lufthavnsdirektør ved Oslo Lufthavn Stine Ramstad Westby til E24.

Det betyr blant annet at halve avgangshallen ved flyplassen stenges med et gjerde slik at passasjerene ikke bruker området.

Den østre delen er der passasjerer som skal til land utenfor Schengen-området flyr fra. Der er det nesten ikke trafikk i dag, opplyser Falk-Pedersen. Man kan likevel fly til utlandet, men fra andre deler av flyplassen.

Les også

Flyekspert om Norwegians krisegrep: – De var nødt til å gjøre noe slikt

Flyplassen venter at områdene holdes stengt ut neste år.

Hvorfor holder dere delvis stengt så lenge?

– Det er vanskelig å være helt sikker på hvordan utviklingen blir fremover. Våre siste prognoser for neste år viser et veldig lavt nivå på godt under en halvering av trafikken i forhold til det som var opprinnelig tenkt, sier Falk-Pedersen.

– Da må vi forsøke etter beste evne å redusere kostnadene.

Lufthavnsdirektør ved Oslo Lufthavn Stine Ramstad Westby.

Terje Pedersen

– Hver krone teller

– Vi tjener penger på passasjerer og fly, og når disse går ned med henholdsvis 80 og 50 prosent blir inntektene nesten borte. Hver krone teller da, sier Westby.

Når Oslo Lufthavn nå fysisk stenger store deler av flyplassen er det for å spare penger på strøm, renhold og vedlikehold. Avinor har allerede kuttet hardt i kostnadene.

– I 2020 har vi redusert budsjettene med 400 millioner kroner ved Oslo Lufthavn, sier Westby.

Les på E24+

Kommentar: Norwegians irske konkurs er det beste som kan skje flyselskapet

Oslo Lufthavn driver i dag med en lav bemanning, og av de 500 Avinor-ansatte ved Gardermoen har 115 vært helt eller delvis permittert under pandemien, ifølge lufthavnsdirektøren.

Falk-Pedersen påpeker at Oslo Lufthavn ikke har mulighet til å stenge hele bygget, fordi de flyene som går må bli betjent, i tillegg til at ambulansefly og forsvarsfly må kunne lande.

En tredjedel av i fjor

Mandag la Avinor frem ferske tall. De viste at trafikken på Oslo Lufthavn falt med 86 prosent forrige uke sammenlignet med samme uke i fjoråret. Totalt benyttet 68.145 reisende seg av flyplassen - mot 501.656 i fjor.

I 2019 hadde Avinor 55 millioner reisende ved alle lufthavner, og 29 millioner ved Oslo Lufthavn.

Les også

Stenger store deler av Københavns lufthavn frem til 2022

I 2020 regner Avinor-sjefen med at Oslo Lufthavn ender på ni millioner reisende. Så lavt kan antallet bli i 2021 også, mener han.

Når tror du dere er tilbake på normalen?

– Det er en vanskelig vurdering. Det vi har lagt til grunn i dag er at når vi kommer ut av covid-19 ender vi på omtrent 20 prosent under normalen, sier Falk Pedersen.

Da ender antall passasjerer på nivå med antallet i 2011, sier han. Han tror fritidsreiser raskt vil ta seg opp når man kan begynne å reise igjen, men at forretningsreisende har sett at man kan avholde flere møter digitalt.

Les på E24+

47 flygeledere på Sola er i spill

Pir Nord var stengt fra mars til juni

Her kan du lese mer om

  1. Gardermoen
  2. Avinor
  3. Luftfart
  4. Oslo Lufthavn
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Nav oppretter eget kontor på Gardermoen etter masseoppsigelser

  2. Stenger store deler av Københavns lufthavn frem til 2022

  3. Betalt innhold

    Jens Ulltveit-Moe måtte betale seg ut av restauranter på Oslo lufthavn

  4. Annonsørinnhold

  5. Thon-sjef varsler økende krise: – Nå kommer oppsigelsene

  6. Den ungarske lavprisgiganten Wizz Air inntar Norge: Vil starte en rekke innenriksruter