Bakketjenesteselskap nedbemanner: – Utsiktene for luftfarten er dårlig også i 2021

Aviator Airport Alliance sier opp ansatte helt eller delvis ved seks norske flyplasser. Selskapet har varslet over 50 oppsigelser.

DYSTERT: André Jønsson er hovedtillitsvalgt for en gruppe av de ansatte som er rammet. Han beskriver stemningen blant de ansatte som dyster.

Privat
  • Tyra Kristiansen Stave
Publisert: Publisert:

Aviator Airport Alliance har meldt Nav om 53 oppsigelser, viser tall E24 har fått innsyn i. Noen av disse blir bare delvis sagt opp, opplyser HR- og kommunikasjonssjef Jan Fredrik Tinlund i Aviator.

– Oppsigelsene er fordelt på Molde, Ålesund, Haugesund, Bodø, Trondheim og Stavanger med størst antall oppsigelser i Stavanger og Trondheim, sier Tinlund.

Selskapet er pliktig til å melde fra når det sier opp mer enn ti ansatte innen en periode på 30 dager.

Aviator har i overkant av 500 ansatte i Norge, som betyr at rundt 10 prosent av arbeidsstyrken nå må gå. Det fikk de beskjed om 20. desember, opplyser Tinlund.

– Jeg synes hver person er én for mye, jeg vil jo at alle skal beholde jobbene sine, sier Amir Mayani, som er hovedtillitsvalgt i Aviator for dem som jobber innendørs på flyplassene med innsjekk og billetter.

Les også

Erna Solbergs klimaplan vil trolig gi dyrere flybilletter: – Vil helt klart slå ut

– Fremtiden er mørk

André Jønsson er hovedtillitsvalgt for de ansatte som jobber med fly, bagasje og kjøretøy i Aviator Norge, altså de som jobber utendørs på flyplassen.

Han beskriver stemningen blant de ansatte som «dyster».

– Det er ingen som er fornøyde akkurat nå. Sånn som bedriften uttaler seg er fremtidssituasjonen mørk og det er mange som er på utkikk etter nye jobber, sier Jønsson.

Tinlund trekker frem at både internasjonale og nasjonale luftfartsmyndigheter regner med at flytrafikken ikke vil være tilbake på normalen før tidligst i 2023 eller 2024.

– Utsiktene for luftfarten er dårlig også i 2021, sier Tinlund.

HARDT RAMMET: Leder Gunnar Holm i Flyarbeidernes Forening forklarer at luftfarten er blant de hardest rammede bransjene under pandemien.

Erlend Angelo

– Tatt i for mye

Jønsson forteller at selskapet har lagt til grunn at de skal ha samme flyprogram som de hadde i desember i hele 2021.

– Det var nesten ingen flyginger i desember, så jeg synes de har sagt opp altfor mange. Jeg mener de har tatt i for mye med det behovet de kommer til å ha til sommeren og når vaksinene begynner å virke, sier Jønsson.

Han skjønner likevel at det kommer oppsigelser for tiden, på grunn av krisen i luftfarten.

På spørsmål om Aviator har tatt i for mye når de har varslet oppsigelser svarer Tinlund at de nye restriksjonene, selv om de er nødvendige, medfører «så å si ingen reiseaktivitet».

– Starten på dette året har gitt oss ytterligere reduseringer i antall flyginger mot det som var varslet fra flyselskapene i desember, sier Tinlund.

Les også

Fortsatt kraftig passasjerfall i Norwegian

Krysser fingrene for Norwegian

Dette er første gang under pandemien at Aviator nedbemanner. Mayani tror ikke det kommer flere nedbemanninger i Aviator - hvis Norwegian overlever.

Aviator har både Norwegian og Wizz Air på listen over selskaper de jobber for på flyplassene.

– Vi er avhengig av hvordan det går med flyselskapene også. Jeg krysser fingrene for at det går bra med Norwegian, sier Mayani.

Norwegian er, som hele flybransjen, hardt rammet av coronakrisen og har satt i gang en rekke tiltak for å overleve.

– De har kuttet en god del i ruter og satt fly på bakken. Det førte til at vi måtte permittere enda flere, sier Mayani.

Les også

Masseoppsigelser i Widerøe – rundt 500 kan miste jobben

Hardt rammet bransje

– Flybransjen er sammen med hotell- og restaurantbransjen den som har vært mest skadelidende av pandemien hele veien, forteller avdelingsleder Gunnar Holm i Flyarbeidernes Forening.

Holm synes ikke det er rart at selskaper må ty til nedbemanninger. Han påpekte før regjeringen utvidet permitteringsordningen til 1. juli at flere selskaper måtte nedbemanne før ordningen originalt skulle løpt ut i mars.

Les også

NHO-bedrifter vil permittere flere etter nye smittetiltak

På spørsmål om forlengelsen av permitteringsreglene endrer noe for de oppsagte, svarer Tindlund i Aviator at utsiktene for luftfarten er dårlige og at selskapet må tilpasse seg situasjonen slik den er.

– Vi må være forberedt på en sakte økning, med en mulig midlertidig større økning i sommer, men det vil avhenge helt av hvordan situasjonen er nasjonalt og i de europeiske landene som mange av oss normalt ferierer i, sier Tinlund.

Tillitsvalgt Mayani mener regjeringens permitteringsordning kommer for sent når oppsigelsesvarslene allerede kom før jul.

Les også

SAS fraktet nær 60.000 flere passasjerer i desember

«Dramatisk» nedbemanning i bransjen

Widerøe Ground Handling varslet i november Nav om 550 oppsigelser ved syv ulike flyplasser. I SAS Ground Handling hadde 680 mistet jobben i oktober.

– Det er den mest dramatiske nedbemanningen i bransjens historie, sier Holm.

– Finnes det andre jobber for bakkemannskapene? 

– Det meste av arbeidsmarkedet er jo preget av pandemien så det ser ikke spesielt lyst ut. Aviator Airport Alliance er siste i rekken av mange som har nedbemannet på norske lufthavner, sier Holm.

Les også

De unge arbeidsledige

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Luftfart
  3. Nedbemanning
  4. Jobb
  5. Arbeidsliv
  6. Coronaviruset
  7. Flyselskaper

Flere artikler