Lang kø utenfor Oslos største kostymebutikk i helgen. Men det reddet ikke oktober.

Hos Festmagasinet Standard falt omsetningen med 56 prosent i årets viktigste måned. Nå går det mot oppsigelser.

Maksimalt 20 personer i butikken skapte kø utenfor Festmagasinet Standard dagen før halloween.
  • Hanne Christiansen - Aftenposten
Publisert:

Halloweenfeiringen har de siste årene gjort oktober til den mest innbringende måneden for dem som selger kostymer, masker og annet festutstyr.

Også dagen før halloween i år var det kø utenfor lokalene til Festmagasinet Standard i Oslo.

Men denne gangen handlet om helt andre ting enn stor pågang, ifølge daglig leder Jan E. Kingell.

– Folk måtte stå i kø så vi kunne opprettholde smittevern, sier han.

– Vanligvis står folk skulder ved skulder inne i butikken. Men nå delte vi ut masker til alle og slapp inn maksimalt 20 personer av gangen.

Går mot oppsigelser

Sammenlignet med fjoråret endte omsetningen ned 56 prosent i oktober.

– Det er ikke til å komme unna at jeg må begynne å si opp folk nå, sier Kingell.

– Dette er som om en leketøysforretning skulle mistet halvparten av julesalget.

Det var større trafikk under halloweenhelgen enn tidligere i år, sier daglig leder ved Festmagasinet Standard. Men køen skyldtes smittevern.

– Glissent i butikken

Også daglig leder André Nerhagen ved Mye Moro og Rubens Skattkammer i Bergen sier oktober ble en skuffelse.

Der endte omsetningen ned henholdsvis 28 og 36 prosent sammenlignet med fjoråret.

– Vi har ikke hatt så dårlig halloween siden 2008, forteller han.

Også Nerhagen sier pågangen var brukbar, men at smitteverntiltakene satte kjepper i hjulene for dem.

– Folk tror vi hadde en kjempegod helg, men det var glissent inne i butikken, sier han.

Nerhagen mener imidlertid at helgen har vist hvor godt halloweenfeiringen har satt seg i det norske markedet.

– Til tross for alle advarslene fra helsemyndighetene ble det kø. Det var en lettelse.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Smittevern
  2. Halloween
  3. Kostymer

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Avlyste høytider og «festskam» rammer tull- og tøysebransjen hardt

  2. Pandemien førte til inntektssmell på 50 millioner kroner for fornøyelsesparken: – Vi er tilfreds

  3. Betalt innhold

    Hva krisen i Disney sier om reiselivsbransjen fremover

  4. «Fantastisk» gjenåpning for serveringsstedene i Oslo: – Har vært en enorm jobb

  5. Virke forventer at kjøpesentrene i Oslo-regionen får åpne onsdag