Turbulensen i Norwegian

Næringsdepartementet vurderer ny Norwegian-søknad

Regjeringen har fått inn en ny søknad om støtte, etter å ha avslått flyselskapets bønn i november. – Det Norwegian nå skisserer er noe annet enn den forespørselen vi vurderte i november, sier næringsministeren.

NY PLAN: Norwegian presenterte en plan for Nærings- og fiskeridepartementet i november.

Gorm Kallestad
  • Tyra Kristiansen Stave
Publisert:

Torsdag morgen la Norwegian frem en ny plan for å redde selskapet. Den innebærer blant annet å redusere gjelden, hente ny kapital og satse på ruter i Norden og Europa i stedet for langdistanse.

I planen vil også Norwegian ha støtte fra regjeringen, og har «nylig sendt en ny henvendelse til den norske regjeringen om mulig statlig deltagelse basert på den nye forretningsplanen», skriver flyselskapet i sin pressemelding.

– Vi har fått en søknad fra Norwegian og vurderer henvendelsen sammen med våre rådgivere, sier næringsminister Iselin Nybø i en e-post til E24.

Avslo forrige søknad

I november avslo regjeringen å gi ny støtte til Norwegian. Da ba Norwegian om mellom fire og fem milliarder i statlig støtte, ifølge kilder til E24 i november.

– Det Norwegian nå skisserer er noe annet enn den forespørselen vi vurderte i november i fjor, sier Nybø.

Departementet møtte flyselskapet 8. januar. Selskapet la da frem en overordnet plan for selskapet etter rekonstruksjonen som inneholdt «vesentlig ny informasjon», ifølge departementet.

Det er ikke opplyst hvor mye Norwegian ber om i støtte denne gangen.

– Norwegian har vært tydelig på at de ønsker å gjøre betydelige grep for å få selskapet gjennom krisen slik at de kan forbli en viktig aktør i norsk og nordisk luftfart, sier Nybø i e-posten.

Hun påpeker at departementet er kjent med tidsfristene i selskapet og jobber så raskt som det er forsvarlig med vurderingen.

– Dersom Norwegian gjennom dette kan komme ut som et finansielt styrket og sunt drevet selskap , vil det være positivt for norsk luftfart, for de ansatte og for passasjerene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en e-post til E24.

Les også

Derfor sa regjeringen nei til Norwegian

For stor risiko i høst

Da departementet sa nei til Norwegian i høst sa Nybø til VG at «vurdering av risiko veide tungt».

– Vi har sett på den finansielle strukturen: De har betydelig gjeld, 40 milliarder kroner totalt. Det er for risikofylt å gå inn med fellesskapets midler i et selskap som Norwegian. Vi vil heller se på brede tiltak som også Norwegian kan trekke på, sa Nybø i november.

Da hadde Norwegian allerede trukket tre milliarder kroner på en lånegarantiordning som ble etablert før sommeren i fjor.

I 2020 var statens bidrag til luftfarten i Norge på nærmere 15 milliarder kroner, opplyser departementet torsdag morgen. Bidraget består blant annet av fritak fra en rekke avgifter, statlig kjøp av flyruter og lånegarantiordningen.

Les også

Norwegian permitterer 1.600 til etter regjeringens avslag

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Luftfart
  3. Norwegian
  4. Iselin Nybø
  5. Flyselskaper

Flere artikler

  1. Norwegian presenterer oppdaterte planer: Vil legge ned langdistanse og fokusere på Norden

  2. Analytiker: Norwegians langdistanse-stopp bra for SAS

  3. Tillitsvalgte om Norwegians nye plan: – Kan slå ut begge veier for tryggheten

  4. Annonsørinnhold

  5. Analytiker mener det må mer til for å sikre norsk luftfart: – De som kommer best ut er selskaper som Wizz Air og Ryanair

  6. Norske, svenske og danske småsparere har minst 290 millioner på spill i Norwegian