FORTSATT IKKE HELAUTOMATISK: Komplett automatiserte lageret sitt i 2004, men da E24 var på besøk i 2014 var det fortsatt noe jobb som ble gjort av menneskehender. Jessica Pätsi legger på bildet varer robotene har plukket ut ned i posteskene.

Foto: Karoline Enge/E24
Det Nye Norge

Det nye Norge, kronikk Ole Vinje, konsernsjef i Komplett Group: Derfor snakker vi så mye om digitalisering nå

Den nye industrielle revolusjonen har foregått i mange år, men aldri før har vi snakket så mye om digitalisering. Det skyldes at farten har økt.

  • Ole Vinje
    Ole Vinje
    Konsernsjef i Komplett Group.
Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

La meg utdype: For over ti år siden heldigitaliserte vi i Komplett lageret vårt. Kundene kunne bestille varer på nett, og få pakken hjem nærmest uberørt av menneskehender. Leveransetiden ble kortet ned, og kundetilfredsheten økte.

Når bedrifter i dag snakker om det digitale skiftet er det nettopp slike prosesser de skal gjennomføre. Mye av endringene i norsk næringsliv handler fortsatt om å ta bort og forenkle repetitive oppgaver.

For bedriftsledere som i dag sitter med slike planer foran seg på pulten er rådet klart, gjør det!

Repetitive oppgaver skal bort, men utviklingen stopper ikke der.

Da vi i 2004 automatiserte lageret vårt var vi helt i front. I dag er automatiserte lagerløsninger godt implementert i flere norske og utenlandske bedrifter.

For oss, som en av Nordens ledende netthandelsaktør, er det tvingende nødvendig å ligge helt i front. Da kan vi ikke nøle med å ta i bruk den nyeste teknologien. Vi er allerede i gang med å planlegge selskapets tekniske utvikling for de neste ti årene.


For bedriftsledere som i dag sitter med slike planer foran seg på pulten er rådet klart, gjør det!

Kunstig intelligens i møte med kunden er et av de viktigste satsingsområdene i årene som kommer. Med kunstig intelligens kan vi håndtere stadig flere av de enkle og gjentagende kundehenvendelsene med høy kvalitet.

Det betyr at våre medarbeidere på kundeservice vil få frigjort tid til å jobbe med de mer komplekse problemstillingene kundene måtte ha.

Vi kommer ikke til å bli færre ansatte, men kravet til kompetanse og spisset kunnskap vil øke. Jeg er sikker på at vi vil rekruttere flere med utdannelse innen matematikk, analyse og programmering.

HAR ALDRI FRI: Disse lagerarbeiderne jobber døgnet rundt. Komplett.no innførte helautomatisert sorterings- og logistikksystem i 2004.

Foto: Karoline Enge/E24

Parallelt med dette har vi et stort prosjekt på «big data» der vi samler inn informasjon om trender og behov hos kundene. Her samarbeider vi med Google som daglig tar imot og analyserer 3,5 milliarder søk verden over. Alle disse søkene sier noe om hva folk er opptatt av og etterspør. For oss handler det om å fange opp forbrukertrender slik at vi så raskt som mulig kan tilby kundene det de ønsker.

Å være relevant for kundene er helt avgjørende. Etter at vi implementerte personaliserte anbefalinger ut i fra kundens historikk og oppførsel i vår nettbutikk, erfarte vi at antall klikk i nettbutikken økte med nærmere 150 prosent. Med andre ord, når vi evner å være relevante for kunden, øker tiden de bruker i nettbutikken og omsetningen betraktelig.
I forlengelsen av dette handler det for oss om å skreddersy kundeopplevelsen til den enkeltes ønsker og behov. Det betyr at nettbutikken ser annerledes ut for en dataentusiast enn en milsluker som trener til Birken.
Selv om varelevering med droner er lite sannsynlig i nær framtid, utvikles stadig nye leveransealternativer. Med digitale låser kan leveranser om kort tid skje innenfor husdøren uten at kunden behøver å være hjemme.


Vi kommer ikke til å bli færre ansatte, men kravet til kompetanse og spisset kunnskap vil øke

Vi ønsker å stjele minst mulig av kundens tid. Låsprodusenten Assa Abloy er blant dem som satser sterkest på dette, og spår en kraftig økning frem mot 2020.

En vel så stor utfordring for digitalisering og netthandel handler derfor om personvern og å sikre mekanismer som innbyr til gjensidig tillit mellom forbruker og butikk. De som har kontroll på kundedataene og behandler disse på en redelig måte, vil bli framtidens vinnere.

I mai neste år trer EUs personvernregelverk i kraft, det betyr en ytterligere skjerping av hvordan bedrifter ivaretar dine personopplysninger. Dette begynte vi i Komplett å forberede oss på allerede i 2015.
Netthandelsbransjen står foran store utfordringer i tiden fremover.

Den største utfordringen handler om å endre konsumentvaner og vinne kundenes tillit.

Les også

Kronikk, Det nye Norge, Øyvind Torpp i BCG: Grønn økonomi kan gi Norge 75.000 nye jobber innen 2025

Les også

Ber om dugnad for fremtidens Norge: – Vi er drittlei kranglingen

Les også

Kronikk, Det Nye Norge, Per Espen Stoknes i MDG: Har du ikke noe å skryte av i
Norge, Helgesen?

Her kan du lese mer om

  1. Det Nye Norge
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Når kommer disse robotene egentlig?

  2. Det nye Norge: Morgendagens arbeidsliv i gårsdagens bygg

  3. PayPal-sjef: – Det neste steget er kunstig intelligens

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Karsten Moholt-sjefen er usikker på om oljebransjen er moden for digitalisering

  6. «Apokalypsen i norsk handel er ikke uunngåelig»