Drivstoffprisene

Taxiselskaper vurderer prisøkning etter drivstoffsmell

Krigen i Ukraina har bidratt til rekordhøye drivstoffpriser, og til sommeren kan bensinprisen potensielt bikke 40 kroner. Nå vurderer flere taxiselskaper å sette opp prisene.

Både Norgestaxi og Oslo Taxi vurderer nå å øke prisene på sine turer.
  • Mathias Revheim-Rafaelsen
  • Lisa Pedersen
Publisert:

– Vi vurderer nå en justering av takstene våre for å kompensere for de økte drivstoffkostnadene. Derfor risikerer kundene å betale noe mer for en drosjetur, sier kommunikasjonsrådgiver Morten Knudsen i Oslo Taxi.

Han forklarer:

– På samme måte som priser på andre varer og tjenester øker, som følge av økte priser på viktige innsatsfaktorer, så vil dette også få påvirkning på drosjeprisene.

De siste ukene har drivstoffprisene vært rekordhøyde i store deler av landet. For en drøy måned siden passerte bensinprisen for første gang passerte bensinprisen 22 kroner. Forrige onsdag nådde literprisen 26 kroner i hovedstaden, mens den ble registrert på 27 kroner i Tromsø.

Les også

Tror bensinprisen kan bikke 40 kroner til sommeren

Kommunikasjonsrådgiver i Oslo Taxi, Morten Knudsen sier at de vurderer både situasjonen og ulike løsningsalternativ fortløpende.

Stor etterspørsel etter drivstoff internasjonalt, høye kostnader på biodrivstoff, høy oljepris og lave bensin- og diesellagre er blant faktorene som bidrar til å presse pumpeprisene opp.

Nå ser flere taxiselskaper seg nødt til å vurdere en prisøkning for å kunne ivareta sjåførenes vilkår.

– Skal være et yrke man kan leve godt av

Av drosjeeieres faste kostnadene utgjør drivstoffutgiftene en stor del. Knudsen legger til at det uttrykkes bekymring når de ser at drivstoffprisene stiger med 10 kroner per liter på kort tid.

– Prisøkningen fører til at den totale inntjeningen til en drosjeeier blir mindre, og dette er selvfølgelig ikke bra når vi ønsker at drosjeyrket skal være et yrke man kan leve godt av, sier Knudsen.

Driftssjef i Norgestaxi, Håkon Røkke Christiansen er enig i at drivstoffprisene er høye og at en prisøkning dessverre er aktuelt for å ivareta sjåførenes vilkår.

– Vi arbeider med et vurderingsgrunnlag og vil denne uken beslutte en eventuell prisøkning. Vi oppfordrer regjeringen til en rask avklaring om forslag til redusert avgiftsnivå, skriver Christiansen i en SMS til E24.

Les også

Drivstoffprisene stiger til rekordhøyder: – Ikke noe man ønsker seg

Håper på tiltak fra regjeringen

De siste dagene har flere oljeanalytikere kommet med spådommer om at oljeprisen vil stige ytterligere fremover.

Da statsbudsjettet ble lagt frem i høst anslo regjeringen en oljepris på 559 kroner fatet i snitt for 2022. På det meste etter Russlands invasjon, har prisen vært oppe i nesten 1.200 kroner fatet, over 130 dollar.

– Oljeprisene kan nå 240 dollar fatet i sommer i et verstefallsscenario hvis vestlige land ruller ut omfattende sanksjoner mot Russlands oljeeksport, skrev leder for oljemarkeder Bjørnar Tonhaugen i Rystad Energy, i et notat onsdag forrige uke.

Dette betyr at literprisen kan risikere å bli på 40 kroner til sommeren, sa sjefanalytiker i Rystad Energi, Per Magnus Nysveen, til NRK forrige uke.

Dersom drivstoffkostnadene ikke går ned ser også daglig leder i Bergen Taxi seg nødt til å vurdere et prishopp.

– Med så store driftskostnader som det er nå så sier det seg selv at det er nødvendig å ha en prisjustering på våre turer, men dette er ikke noe vi kommer til å gjøre med en gang. Vi håper at ting vil stabilisere seg litt den nærmeste tiden og at myndighetene vil komme med tiltak som kan hjelpe oss, hvis ikke blir også vi nødt til å øke prisene, sier daglig leder Jan Valeur til E24.

Les også

Bensinprisen bikker 23 kroner: – Naturlig at mange reagerer

Ikke alle kan øke

Mens taxiselskapene sør i landet vurderer et prishopp, kan hverken Tromsø eller Bodø Taxi endre sine priser. Disse forklarer at de følger Konkurransetilsynets egne satser og får dermed ikke justert prisene sine selv.

Konkurransetilsynet fastsetter nemlig makspriser for drosjetjenester i store deler av landet, men ikke i kommuner med over 20.000 innbyggere.

Dette vil gå utover drosjeeierne, ifølge leder i Bodø Taxi, Jonny Sandmoe til E24.

– Vi følger konkurransetilsynet sine satser og kan derfor ikke sette opp prisene våre slik som det er nå. Det jobbes sentralt i forbundet vårt for å se om det finnes noen løsninger i hele transportbransjen. Dersom dette fortsetter over tid vil det bli veldig merkbart for drosjeeierne, sier Sandmoe.

Styreleder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland, sier at han forstår at selskapene vil gjøre noe med det, men at de håpet at regjeringen vil komme med tiltak rettet mot transportbransjen.

– Det hadde hjulpet mye å kutte veiavgiften på drivstoff for de som driver med persontransport og transport, sier Trevland til E24.

Flere har tatt til orde for avgiftskutt eller andre grep for å håndtere de høye drivstoffprisene. Finansminister Trygve Slagsvold Vedum har også åpnet for å ta grep dersom prisene forblir høye over tid.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Drivstoffprisene
  2. Drivstoffpriser
  3. taxi
  4. Ukraina
  5. Drivstoff

Flere artikler

  1. Oslo Taxi øker prisene: – Nødvendig for å ha et drosjetilbud i byen

  2. Betalt innhold

    Drivstoffsjokket: Så mye mer må du betale for bensinen hver dag

  3. Venter dyr bensin i sommer: – 30 kroner literen er nå sannsynlig

  4. Vedum frykter høyere renter: Vil ikke kutte drivstoffavgifter

  5. Vedum om bensin- og dieselpriser: – Ser med uro på de ekstreme prisnivåene