Norgesgruppen kjøper norsk lavpriskjede

Norgesgruppen tar opp kampen med Europris og Normal med oppkjøp av den norske gründerbedriften Dollarstore. – Suksess avhenger av å få opp nok antall butikker raskt nok, sier dagligvareekspert.

Ekteparet Gudmundur As Birgirsson og Sigurbjørg Sigurbjørnsdottir i Dollarstore på Furuset senter. De startet lavpriskonseptet i 2019, der Norgesgruppen går inn som største eier.
Publisert:

Etter en lang karriere i Europris bestemte ekteparet Gudmundur As Birgirsson og Sigurbjørg Sigurbjørnsdottir seg for å starte for seg selv. Drømmen var tydelig: Et nytt norsk lavpriseventyr.

I januar 2019 åpnet de sin første «Dollarstore» på Grønland i Oslo. Tre år senere har de åpnet to butikker til, på Furuset i Oslo og i Grimstad, startet nettbutikk og blitt en stab på 30 ansatte. Nå har de også fått Norgesgruppen som største eier. Eller «storebror» som Birgirsson kaller dem.

– Vi vil vokse og nå får vi stor hjelp fra de beste. Vi har rykket opp fra femte divisjon til Premier League, sier Birgirsson da E24 møter han og kona i deres «Dollarstore» på Furuset.

Les også

Oda og Reitan skuffet over høringsbrev: – Konkurransetilsynet har sviktet

Norgesgruppen, som står bak blant annet Kiwi og Meny, har kjøpt 51 prosent av aksjene i Dollarstore. Gründerne Birgirsson og Sigurbjørnsdottir eier resterende og vil fortsette som henholdsvis daglig leder og innkjøpssjef.

– Jeg håper vi ser en femti seksti butikker innen ikke altfor mange år. Vi snakker om en nasjonal satsing, sier Runar Hollevik, konserndirektør i Norgesgruppen.

Oppkjøpet av Dollarstore er en del av Norgesgruppens satsing på «non-food», eller «bredt vareutvalg». Norgesgruppen som står bak dagligvarekjedene Kiwi og Meny er Norges femte største selskap målt i omsetning og har omtrent 45.000 ansatte.

Hvor mye de betalte for aksjene vil ikke dagligvaregiganten si noe om.

Dollarstore-gründer Gudmundur As Birgirsson og Norgesgruppen-sjef Runar Hollevik.

Tar opp kampen mot Normal og Amazon

I januar ble det kjent at Norgesgruppen starter en ny butikkjede kalt Gigaboks som skal selge store forpakninger med dagligvarer og andre forbruksvarer.

Den tradisjonelle dagligvarebransjen har i flere år mistet markedsandeler til nye lavpriskonsepter.

Gigaboks og oppkjøpet av Dollarstore er et svar og en del av en større satsing på «bredt vareutvalg» og lavpris for Norgesgruppen, hvor de tar opp kampen med konkurrenter som Normal og Europris, samt internasjonale netthandelskonsepter.

– For norgesgrunnen er det viktig å styrke seg i et større marked. Vi har jo hovedfotfeste i dagligvaremarkedet, og har jobbet med et matmarked nå i pandemien på 320 milliarder der vi ser at kunder flyter fra den ene salgskanalen til den andre, sier Hollevik.

– Tar du med forbruksvarer så er det vel 1.600 milliarder som er markedet i Norge. Dollarstore grenser jo enda mer inn til den delen av markedet, og da finner du konkurrenter som Normal, Europris, Rustad, Jula og Nille, sier Hollevik.

Les også

Norgesgruppen betalte for høringssvar fra advokatselskap – ble aldri opplyst om

I tillegg er ønsket fra Norgesgruppen å ruste seg mot de internasjonale markedsplassene som nærmer seg, og sier det derfor er positivt at Dollarstore allerede har en etablert netthandel.

– Amazon er ikke til stede i Norge, men vi har disse internasjonale markedsplassene som nærmer seg skritt for skritt, og de er jo tilgjengelig stort sett for norske forbrukere i dag selv om de ikke er i Norge, ser Hollevik.

Han sier at han ser synergier mellom Gigaboks og Dollarstore, selv om kundegrunnlaget er annerledes.

– Det er samme segment, men forskjellig handlesituasjon. Hos Dollarstore vil man ha en del faste kunder som liker merkevaren og en del drop-in. Mens Gigaboks er planlagt storhandel, forklarer han.

Inspirert av utlandet

Dollarstore på Furuset senter er en fargesprakende butikk som selger varer innen hus og hjem, personlig pleie, hobby, rengjøring, fritid og snacks. Ingen av de vanlige, kjente merkevarene er å se.

– Vi kjøpet stort sett fra Spania og Portugal. Også er vi i UK, Nederland og Polen, forteller Birgirsson og viser frem sitt mest solgte produkt. Vaskemiddelet «Pink Stuff».

Dollarstore er det som ofte kalles «bredt vareutvalg», eller «non-food», og som inneholder utvalgte mat- og forbruksvarer til generelt lave priser, men sjeldent med et fullsortiment som vanlige dagligvarebutikker.

– Vi tilbyr 6000 varer, som koster 50 kroner eller mindre. Jeg tror ingen har et slikt konsept i Norge i dag, hvor man har faste prispunkt fra 10 og opp til 50 kroner, sier Birgirsson.

Ideen til konseptet fikk ekteparet fra en butikkjede i Spania som heter Dompti, hvor de har tre faste prispunkt.

– Kundene har innimellom kalt oss lille Ikea, forteller han.

Navnet Dollarstore oversetter til «lav pris», forklarer Birgirsson, og sier at det finnes dollarstore-konsepter over hele verden.

Hollevik og Birgirsson i Dollarstore sitt nettbutikklager på Furuset.

Må vokse for å lykkes

– Det er en lur måte å gjøre det for Norgesgruppen. De lar andre ta oppstartsrisiko også kan Norgesgruppen komme inn med kapital etterpå, dagligvareekspert Erik Fagerlid.

Han er ikke overrasket over at Norgesgruppen beveger seg mer inn i «non-food» markedet, og han har tro på konseptet til Dollarstore, da «konsepter som finnes i utlandet ofte også fungerer godt i Norge».

Likevel påpeker han at vi er et mye mindre land enn for eksempel Spania eller USA, og at det derfor er grenser for hvor mange nye butikkonsepter Norge trenger.

– Helt generelt så må en ny butikk eller en ny kjede ha en differensierende faktor. De må overbevise kundene om hvorfor skal jeg endre forbrukervanene mine, sier Fagerlid.

Videre mener han at den største utfordringene for og lykkes er å vokse raskt nok.

– Suksess avhenger av å få opp nok antall butikker raskt nok. Det er et volumspill. For man skal ha lave priser ut til deg og meg så må man ha gode innkjøpsbetingelser så må man ha stort volum, sier

– Alle leker med 50–60 butikker. «Iceland» sa det samme da de åpnet. Men som vi ser så klarer de ikke å komme til det antallet.

Dagligvareekspert Erik Fagerlid mener Dollarstore må klare å vokse raskt nok for å kunne konkurrere mot lignende kjeder som Normal og Europris.

Skalv på beina

Birgirsson og Sigurbjørnsdottir er fra Island, men har bodd i Norge siden 2001. Begge har bakgrunn fra butikk og er kjøpmenn på sin hals.

– Vi hører hjemme i dette her, sier Birgirsson, og ser seg rundt i butikken.

Han forteller at responsen fra kundene var enorm da de åpnet.

– Det er har vært en gledelig reise fra dag en. Vi ble overrasket da vi åpnet. Vi ante ingenting – vi bare åpnet porten på Grønland og kundene bare kom, erindrer Birgirsson.

Ekteparet, som har fem barn, forteller at de har tilbrakt mer tid i butikken enn hjemme på Svelvik de siste årene. Minstemann var bare fire måneder da de åpnet butikken på Grønland, forteller Sigurbjørnsdottir.

– Det har vært slitsomt, gøy og alt sammen. Alle rutsjebanene. Men når vi har kommet hit, da kjenner vi at alt vi har gått gjennom er verdt det, sier hun.

Sigurbjørn Sigurbjørnsdottir var høygravid med femtemann da de bestemte seg for å bli gründere.

– Var det mange våkne netter?

– Off! Jeg skalv på beina. Gjør vi det riktige? Men vi hadde troen på oss selv. Også manglet dette konseptet i Norge.

–Det er imponerende hva de har fått til. De har greid å håndtere alt fra baksystemer til IT-systemer og netthandel og åpnet tre butikker, sier Hollevik.

Publisert:
Gå til e24.no