SAS-streiken

Dette er SAS og pilotene enige om

Det er flere lyspunkter i avtalen for piloter som mistet jobben under pandemien, men deler av enigheten føles dyrekjøpte, innrømmer pilotene. Snart skal avtalen stemmes over.

FLY OPP I LUFTEN: SAS-flyene stod parkert på Oslo Lufthavn under streiken. Nå skal flyene på vingene igjen med piloter som har ny arbeidsavtale under armen.
  • Ragnild Tiller
Publisert: Publisert:

Roger Klokset, leder i Norske SAS-flygeres forening, sier at han er fornøyd med at SAS respekterer reansettelsesprosessen til de oppsagte pilotene.

– Vi har stått opp for den skandinaviske modellen, sier han.

Pilotforeningene opplyser om at avtalen inneholder blant annet disse punktene:

  • Alle piloter sagt opp under pandemien får jobbene tilbake. Etter hvert som det blir ledige stillinger får de tilbud om å få jobbene tilbake etter ansiennitet.
  • Pilotene går umiddelbart ned i lønn med fem prosent. I år følger ikke lønnen lønnsutviklingen, men fra og med neste år følger lønnsutviklingen et gjennomsnitt av frontfagsmodellene i Norge og Sverige.
  • I tillegg inkluderer avtalen at pilotene settes ned i lønn ved sesongvariasjoner, som gjør at SAS i andre år kan trekkes åtte prosent. Når man summerer alle kuttene og tar høyde for inflasjon, får hver pilot blir en nedgang i kjøpekraft på rundt 20 prosent, ifølge pilotforeningene.
  • En tariffavtale som varer ut september 2027.
  • Alle piloter i SAS omfattes av samme kollektivavtale, også i datterselskapene SAS Link og SAS Connect. Alle piloter som ansettes på nytt omfattes av kollektivavtalen. Et mindre antall som er rekruttert på andre avtaler, kan fortsette å jobbe på disse avtalene til de utløper. Disse får også mulighet til å melde overgang til kollektivavtalen.
Roger Klokset, leder i Norske SAS-flygeres forening.

Prisen for å beholde modellen

Klokset understreker at han synes prisen pilotene har betalt i forhandlingene er veldig høy.

– Vi synes SAS har et for høyt sparekrav på pilotene. Vi opplever at våre medlemmer må betale en høy pris for å bevare modellen, i form av lønnsnedgang og justering av arbeidstid. Det kommer til å bli lengre arbeidsdager, lengre arbeidsperioder og dårligere forutsigbarhet, forklarer han.

Mandag gikk leder for SAS-pilotene i Parat, Jan Levi Skogvang, ut og sa til NRK at kravene er langt utenfor det som er normalt i arbeidslivet.

Tirsdag formiddag sier imidlertid SAS Norge-sjef Kjetil Håbjørg at han reagerer på uttalelsene.

– Vi er blitt beskyldt for å ikke følge den skandinaviske modellen. Og for oss er det krevende at vi blir beskyldt for det. Vi mener jo at vi er et barn av den skandinaviske modellen og at vi gjør vårt ytterste for å leve opp til de modellene vi har i Skandinavia, sier SAS-sjefen.

Uravstemning om to til tre uker

Sent natt til tirsdag var det full uenighet om enigheten i forhandlingene. Der pilotene meldte om enighet, kontret SAS med børsmelding hvor det gikk tydelig frem at ingenting var signert.

– Hva er årsaken til at pilotene meldte om enighet, og SAS ikke bekreftet?

– Det må du spørre dem som meldte om enighet om, sier Klokset.

På uravstemningen skal alle pilotene få si sin mening. Jan Levi Skogvang, leder for SAS-pilotene i Parat, opplyser om at det vil ta mellom to og tre uker til den kan avholdes.

– Jeg er helt åpen. Jeg synes medlemmene skal få se på dette og gjøre sine vurderinger, og så får de stemme det de vil. Jeg vet ikke hvor det går, sier han.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. SAS-streiken
  2. SAS
  3. Arbeidsliv
  4. Lønn
  5. Parat

Flere artikler

  1. Norske SAS-pilotforeninger om streiken: – Litt absurd

  2. Betalt innhold

    Pilotleder Roger Klokset sier han er usikker på om medlemmene vil akseptere avtalen

  3. Betalt innhold

    Pilotleder om SAS-streiken:

  4. Pilotleder: – Det er ikke vi som er problemet

  5. SAS vil ikke forhandle med pilotene etter fristen: – Må komme en avklaring