NENT Group kjøper rettighetene til vintersporten

Verdenscuprenn i Norge, Sveits og Østerrike det eneste igjen på menyen for NRK etter 2021.

NOE FORBLIR: NRK mister rettighetene til store deler av vintersporten etter at NENT Group vant budrunden. Verdenscuprenn i Norge, Østerrike og Sveits inngår imidlertid ikke i avtalen. Her går Johannes Høsflot Klæbo inn til seier i verdenscup-sprinten i Drammen.

Bjørn S. Delebekk
Publisert:,

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har kjøpt de nordiske medierettighetene til en stor del av de mest populære vinteridrettene fra Infront Sports & Media, skriver selskapet i en pressemelding.

Ifølge meldingen inkluderer femårsavtalen blant annet verdenscupene i alpint og langrenn, samt flere andre grener.

– Denne avtalen er virkelig en milepæl for oss. I NENT Group-sammenheng måler den seg med kjøpet av rettighetene til Ishockey-VM i 1989 og OL i 2011. Vinteridretten har en særegen posisjon i Norden, og i Norge spesielt, og vinteridretten har skapt noen av de største idrettsstjernene i historien, sier NENT Groups CEO Anders Jensen i meldingen.

Skuffet NRK

Rettighetene til ski-VM i 2023 og 2025 er en del av avtalen, som omfatter langrenn, alpint, hopp, kombinert, snowboard, freestyle og freeski.

NENT Group har i Norge blant annet gratiskanalene TV3, TV6 og Viasat 4, samt strømmetjenestene Viafree og Viaplay.

Avtalen betyr at NRK mister rettighetene til en stor del av vintersporten fra 2021. I en egen pressemelding fra statskanalen heter det at sluttsummen ble så stor at det var umulig for NRK å nå opp.

– Vi selvfølgelig skuffet. Disse rettighetene er viktige for oss, og vi strakk oss svært langt økonomisk for å sikre oss disse, sier redaktør Egil Sundvor i NRK Sport.

Han understreker imidlertid at det fortsatt vil være vintersport på NRK.

Rettighetene gjelder nemlig ikke verdenscuprenn i Norge, Østerrike og Sveits. Avtalen gjelder heller ikke skiskyting og skøyter.

Mister «det hvite helvete»

Direktør Glenn Engelbretsen for TV og radio i mediebyrågruppen Group M er tydelig på hvor stor avtale NENT Group har sikret seg.

– Ja, fytti katta. I dag spretter de nok champagnen hos NENT, sier Engelbretsen, som antar at også TV 2 og Discovery har vært inne i kampen.

– Dette er, i tillegg til Premier League, det største på sportsfronten i Norge. For NENT, som har hatt utfordringer med synkende seerandel, så tipper jeg dette vil gi et hopp på 3-4 prosent gjennom året. Kåre Valebrokk hadde fint sitat da han jobbet i TV2, da han kalte vintersporten for «det hvite helvete». Han sa at dette var en del av året han ga opp, fordi NRK var så dominerende.

Engelbregtsen tipper at det er en tung dag for NRK på Marienlyst.

– Det har gitt opp mot en million seere på enkeltprogram, og har gitt dem et ordentlig løft gjennom helgen. Vi ser blant kommersielle at skal du vokse, så er det sportsrettigheter som driver alt. Produksjonsmessig får NENT en utfordring, siden NRK veldig flinke. Her må de hoppe etter Wirkola, sier Engelbretsen.

– Dramatisk

Han får støtte av TV-sjef Morten Wiberg i markedsføringsbyrået Carat.

– Dette er dramatisk for NRK. Vintersport har vært en av pilarene for NRK gjennom hele vinteren, fra november til mars. Det var kanskje et tidsspørsmål at måtte skje. For NRK er det begrenset hva villig til eller kan betale, sier Wiberg.

– Dette er bra for det kommersielle markedet, men jeg er usikker på om annonsesiden klarer å få kapitalisert kjøpet fullt ut. Du får veldig mange seere, men en stor andel er godt voksne seere, som ikke er en ideell kommersiell målgruppe.

Daglig leder Lasse Gimnes i GimCom tror det blir mindre skisport på lineærkanaler fremover.

– Dette kom som en liten bombe og det kan nok få store konsekvenser for seere, sponsorer og andre mediekanaler. Nå kommer trolig mindre på lineærkanaler, men mer på strømmekanaler. Noen kan bli lagt under premiumabonnement, både lineært og på strømmetjenester, sier Gimnes.

– Jeg tror vi skal være forsiktig med å konkludere med at alt skal gå på NENT-systemet. Vintersporten kan fort dukke opp på VGTV, TV2 eller lignende. Slik det er i dag, så kjøper og videreselger man ofte rettighetene. Det skjedd blant annet med Champions League, hvor TV3 har videresolgt enkelte kamper til TV2.

Les også

DN: Skavlan får 140 millioner kroner for å lage 50 episoder over fire sesonger

Les også

TV-salget skuffet til tross for VM-fest

Les også

Nær halvert resultat for Ylvis-brødrene etter kostnadssmell

Her kan du lese mer om