Kiwi legger ned alle butikkene i Danmark

Danske Dagrofa, hvor Norgesgruppen eier 48,9 prosent, har bestemt seg for å legge ned alle 103 Kiwi-butikker i Danmark. 

Alle Kiwi-butikker i Danmark blir lagt ned.

Foto: Jon Olav Nesvold NTB scanpix
Publisert:,

Det skriver Norgesgruppen i en børsmelding. Det er det danske dagligvareselskapet Dagrofa, hvor Norgesgruppen eier 48,9 prosent, som har besluttet å legge ned alle de 103 Kiwi-butikkene i Danmark.

– Det har vært en tøff beslutning å ta, men når vi ikke lenger tror at vi kan skape en lønnsom forretning, mener vi det er riktig, sier konsernsjef i Dagrofa Per Thau til E24.

Han erkjenner at selskapet ikke har lykkes godt nok å få et fotfeste i billigmarkedet, som er preget av hard konkurranse og manglende inntjening.

– Det er en prosess der den danske ledelsen har kommet frem til avgjørelse og lagt den frem for styret. Her har Norgesgruppen sagt at det er en riktig beslutning. Det har også vært en tøff avgjørelse for dem, men de er enige i at det er det som skal til, sier konsernsjefen.

Legger ned

Det danske dagligvareselskapet Dagrofa står også bak Meny og Spar i Danmark. 30 av de nåværende Kiwi-butikkene blir omgjort til Meny eller Spar-butikker. Mens de rundt 70 siste butikkene vil bli stengt i løpet av de kommende månedene.

Dagligvareselskapet vil kun satse på Meny og Spar.

– Vi er best i supermarkedssegmentet med Meny og på det lokale markedet med Spar. Derfor ønsker vi fremover å fokusere på dem fremfor Kiwi. Det er områder hvor vi er best, sier Thay.

Konsernsjef i Norgegruppen Runar Hollevik er enig i at Dagrofa ikke har hatt tilfredsstillende lønnsomhet

– Vi støtter de tiltak som administrasjonen i selskapet har besluttet å gjennomføre. Tiltakene er nødvendige for å sikre Dagrofa lønnsom drift fremover, sier han i en børsmelding.

I fjor hadde Dagrofa et underskudd på 200 millioner danske kroner, mens omsetningen har gått tilbake med nesten fire milliarder kroner de siste seks årene, ifølge Business.dk.

Les også

1600 danske Kiwi-ansatte mister jobben

Stengingen av Kiwi-butikkene i Danmark vil ifølge selskapet føre til et omsetningsfall på 9 prosent.

– Krevende

Dagligvarebransjen i Danmark er under stort press med mange aktører i markedet. Hollevik sier det har vært tungt å lykkes.

– Vi erkjenner at Dagrofa ikke har lyktes med Kiwi som dagligvarekonsept i Danmark. Det har vært krevende å være den minste aktøren i et tøft lavprismarked med mange aktører, sier Hollevik.

Kiwi meldte sin ankomst i Danmark i 2008. Da åpnet man 50 butikker spredt mellom Jylland og Fyn. Siden da har man utvidet med forretninger i resten av landet, og i dag har man 103 butikker i hele Danmark.

Norgesgruppen betalte 538,8 millioner kroner for 49 prosent av danske Dagrofa i 2013. Selskapet er den tredje største dagligvareaktøren i Danmark.

Den gang var selskapets virksomhet meislet ut rundt en satsing på Kiwi-butikkene.

Konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norgesgruppen, Per Roskifte, sier Dagrofa må svare på hvorfor strategien ikke har lykkes.

Les også

Dejlig å være Rema 1000 i Danmark: Nærmer seg lavpristoppen i Danmark

– I praksis har det vært Dagrofa selv som har kjørt løpet i Danmark, så de må selv svare på spørsmål om hvorfor ting har gått som de har gjort, sier han til E24.

– Er det et nederlag for Norgesgruppen når ikke en merkevare som Kiwi lykkes i Danmark?

– Kiwi er en stor suksess i Norge. Hvordan det har kommet dit det har gjort i Danmark, må du ta med Dagrofa, sier Roskifte.

Rema gjør det bra

Mens Kiwi stenger døren, går andre norske butikkonsepter så det suser på andre siden av Skagerak.

Rema 1000 blir stadig mer populær i Danmark og omsatte i fjor for 12,3 milliarder danske kroner, en økning fra 11,4 milliarder i 2015.

Det gjør Rema til den store vinneren i det danske dagligvaremarkedet i fjor.

Tidligere har også analyser vist at Rema knuser konkurrentene på en rekke nøkkeltall.

Her kan du lese mer om