Norwegian har parkert sine Max-fly i flere land

Da det kom et flyforbud for Boeing 737 Max 8 og 9, ble flere fly omdirigert eller satt på bakken på flyplassen de befant seg på. Siden da har flyselskapene likevel hatt tillatelse til å flytte flyene.

I HELSINKI: Her er ett av Norwegians Boeing 737 Max 8-fly ved Helsinkis flyplass i Finland den 13. mars.

Foto: Heikki Saukkomaa AFP
Publisert:,

Det europeiske forbudet mot Boeing 737 Max inntraff den 12. mars, få dager etter 157 personer ble drept da et Ethiopian Airlines-fly styrtet kort tid etter avgang i Etiopia.

Minutter etter at det ble kjent at britiske myndigheter beordret stans i all trafikk med Boeings 737 Max-fly, varslet Norwegian at de også setter sine 18 fly på bakken.

Dette førte blant annet til at selskapets flyging fra Stockholm til Tel Aviv snudde, og landet på Arlanda utenfor Stockholm.

I dag er Norwegians Max-fly parkert i Oslo, Stockholm, København, Las Palmas og Dublin, og der blir de stående inntil videre, forteller informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til E24.

Kan flyttes

Ifølge Flightradar24s oversikt fra 25. mars sto det tre på Gran Canaria, tre i Oslo, to i København, to i Stockholm, to i Finland, og ett i Dublin, Edinburgh, Dublin, Tenerife og Malaga.

Både europeiske (EASA) og amerikanske (FAA) luftfartsmyndigheter har innført flyforbud mot Boeing 737 Max 8 og 9, og dette betyr at flyene i praksis ikke kan brukes til passasjertransport inntil videre.

De kan imidlertid flyttes, uten passasjerer, og med begrensninger fra myndighetene. Begrensningene går blant annet på antall ganger flyene kan flyttes. Årsaken til at de har denne muligheten er at de skal kunne flyttes til lagring eller et sted der de kan få service, reparasjoner eller lignende.

United Airlines, som har sitt hovedsete i Houston i USA, har sine 737 Max-fly ved to flyplasser i Houston, ifølge Bloomberg.

Nødlanding

Det har også blitt kjent at Southwest Airlines har flyttet de fleste av sine 34 Boeing 737 Max-fly til Victorville i California.

Tirsdag måtte også ett av flyselskapets fly nødlande på vei til Victorville, men de amerikanske luftfartsmyndighetene sa at det var lite trolig at det datastyrte stabiliseringssystemet MCAS skal ha noe med nødlandingen å gjøre.

Det er nettopp dette systemet som mistenkes for å ha vært en vesentlig faktor under flystyrten i Indonesia i 2018 og Etiopia tidligere denne måneden.

Det er fremdeles ikke klart hva årsakene til ulykkene har vært, men tidlige analyser peker på at det var likheter mellom ulykkene

Etiopia har varslet at de vil offentliggjøre en havarirapport i løpet av uken.

PARKERT: Her er flere av Southwest Airlines sine Boeing 737 Max 8-fly parkert ved Victorville flyplass i California.

Foto: Mike Blake Reuters
Les også

Kjos utelukker ikke at Max-problemene kan ødelegge lønnsomheten i 2019

Les også

Norwegian utsetter potensielt salg av seks Boeing 737–800

Her kan du lese mer om