XXLs kvartalsrapport

Den nye XXL-sjefen håper hjemmesommer kan bli positivt for sportskjeden

Etter svakt første kvartal er Pål Wibe i gang med å snu rundt XXL-skuta. Han vil bruke årets første halvår på «forsvarsspill», før de deretter starter med offensiven.

Pål Wibe er nå på plass i XXL. Han er ikke fornøyd med årets første kvartal, men mener man har kommet langt på vei når det gjelder viktig ting som kostnadskutt og varelager.

Tore Meek, NTB Scanpix
  • Sindre Hopland
Publisert:

Men Wibe er ikke fornøyd med årets første kvartal, som ble det svakeste første kvartalet for XXL som børsnotert selskap, etter en svak vintersesong sammen med effekten av coronaviruset.

Under presentasjonen kalte han årets tre første måneder for en «berg og dalbane», og utdyper til E24:

– Selve resultatet er dårlig i absolutt tall, man kan ikke være fornøyd, men hvis du ser under tallene så er det noen drivere som viser at vi er i riktig retning, sier den relativt ferske XXL-sjefen.

Underskuddet etter skatt havnet på −224 millioner kroner, noe som er 84 millioner svakere enn ventet, ifølge analytikerkorpset.

– Vi ser like for like-vekst og vi tar markedsandeler i alle land, og så er jeg fornøyd med at vi tok rask affære når det gjelder å få ned varelageret.

Les på E24+ (for abonnenter)

Det kan gjemme seg et stort kjøpssignal i XXL-styrets forsvar om børsnotering av tegningsrettigheter

Hjemmesommer

XXL har fått en god start andre kvartal, med sorte tall på bunnlinjen i april måned.

Nordmenn bruker egen natur mer under coronakrisen, noe som har resultert i salgshopp for enkelte turkategorier. Blant annet har selskapet solgt 10.000 hengekøyer de siste tre månedene.

Blir det slik at Nordens innbyggere må feriere i sine respektive hjemland i sommer, kan det gi en positiv effekt på salg av tur- og friluftsutstyr.

– Jeg tror ikke jeg skal spå fremtiden, men hjemmesommer er jo isolert sett positivt. Samtidig er det mange som har mistet jobben og kjøpekraften er svekket, så vi må nesten vente å se hva som blir nettoeffekten til slutt, sier Wibe.

Nordmenns forbruk er på vei oppover, ifølge E24s siste tall på kortbruk:

Lover bedre marginer i andre kvartal

At kjeden i første kvartal solgt unna utdaterte varer for 400 millioner kroner uten marginer, gjorde stort utslag på de overordnede bruttomarginene som endte på 27,9 prosent, ned fra 40,7 prosent i fjor.

Samtidig har XXL fortsatt utdaterte varer for 200 millioner igjen på lageret som må ut.

Dette betyr at marginene fremdeles vil være svakere i andre kvartal 2020 sammenlignet med samme tid i fjor, men bedre enn i første kvartal.

Samtidig opplyser XXL at det ikke er planlagt noen store kampanjer i det inneværende kvartalet.

Kostnadskutt blir et stort fokus fremover, og Wibe var allerede tidligere denne uken og snakket om kutt relatert til husleie, hvor han mener leietager i dag bærer all risikoen i partnerskapet.

Les på E24+ (for abonnenter)

På innsiden av XXL-lageret: Trapper opp robotbruken for å vinne mot Gjelsten og Sunde

Overrasket over lidenskapen

Wibe er kjent for sitt engasjement, og var spent på XXL-organisasjonen før han startet for noen få uker siden.

– Jeg er jo mest opptatt av tryggheten til de ansatte og kundene, men jeg må si jeg er overrasket over energien i selskapet, endringsvilligheten, det er virkelig lidenskapelige mennesker.

XXL-sjefen fikk spørsmål fra analytikerne på profilen for kjeden fremover. Skal man satse på pris for å konkurrere med outlet-kjedene eller skal man bli mer spesialist, og i større grad utfordre aktører som Sport 1?

Svaret fra Wibe er ja takk, begge deler, og mener selskapets store varehus gjør det mulig for dem å skille seg fra konkurrentene.

– Men er det virkelig mulig å være både spesialist og lavpriskjede?

– Ja, jeg tror det er mulig å være spesialist og samtidig lavest på pris gitt XXLs unike nettverk av store varehus, europeiske innkjøp og en usedvanlig effektiv verdikjede fra leverandør til kunde. Vi mener vi kan være det vi kaller en folkelig spesialist. Vi er ikke helt der i dag, men vi er på vei.

XXL-aksjen går sidelengs på onsdagens resultater, og er ned 35,7 prosent så langt i år.

Her kan du lese mer om

  1. XXLs kvartalsrapport
  2. XXL
  3. Sport 1
  4. Pål Wibe
  5. Varehandel

Flere artikler

  1. XXL har aldri hatt et svakere resultat i første kvartal

  2. Europris med sterk corona-vekst i første kvartal

  3. Martin Andresen måtte gi kriselån til Skeidar etter nytt tøft år

  4. Annonsørinnhold

  5. Kjempesmell for sportsbransjen i første kvartal: – Har aldri sett et så stort fall

  6. Betalt innhold

    Børskommentar: Politikerne sikrer Europris-sommeren