Voi: Vi forsøkte å få i stand en avtale med Oslo kommune

Elsparkesykkelutleierne i Oslo foreslo selv for Oslo kommune å innføre reguleringer i april. Avtalen ble ikke signert.

Voi sier at elsparkesykkelaktørene selv forsøkte å få til en avtale med Oslo kommune i april.
  • NTB
Publisert: Publisert:

– Forslaget ble sendt til Bymiljøetaten 27. april. Forslagene er inspirert av det vi har gjort i mange andre markeder. Vi ønsket at det skulle tas noen grep siden vi forutså det som skjedde i sommer. Å gå i dialog for å selvregulere markedet i påvente av flere reguleringer var en måte å gjøre det på, sier Voi-sjef Christina Moe Gjerde til Dagbladet.

Gjerde sier at aktørene blant annet ba kommunen om å identifisere soner der elsparkesyklenes hastighet begrenses til gangfart og soner til parkering. De foreslo også en begrensning på antall elsparkesykler i soner med høy tetthet og ville forplikte seg til å fjerne feilparkerte elsparkesykler innen 24 timer.

Avtalen ble ikke signert, men aktørene ble i august enige om å innføre flere egne tiltak.

Samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) sier at byrådet ønsker seg en mer forpliktende samarbeidsavtale med aktørene.

– Voi og andre aktører har full anledning til å innføre flere av tiltakene allerede nå. Vi vil gjerne ha på plass en avtale, men som kommune er vi nødt til å forsikre oss om at tiltakene er gjennomførbare og til det beste for hele byen, sier Berg.

Les også

Sparkesykkel-selskap vil ha med bransjen på opprydning

Les også

Oslo får 2.000 nye elsparkesykler

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Voi
  2. Oslo kommune
  3. Elsparkesykkel

Flere artikler

  1. Voi-sjefen: Katastrofe for brukere av elsparkesykler

  2. Byrådet vil ha titusener fra elsparkesykkelutleiere hver dag: – Kan bli dyrere for forbrukere

  3. Sparkesykkel-selskap vil ha med bransjen på opprydning

  4. Tier, Voi og Ryde stevner Oslo kommune: Vil stanse makstaket på 8.000 sparkesykler i byen

  5. Tolv aktører får leie ut elsparkesykler i Oslo – får nøyaktig like mange hver