Næringsministeren ber om råd: Skal stake ut kursen for en av Norges viktigste bransjer

Mindre avhengighet av oljenæringen, digitalisering, handelskrig og strengere miljøkrav er blant hovedingrediensene i regjeringens kommende stortingsmelding om maritim sektor.

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen avbildet under et besøk i Kina i mars

Heiko Junge / NTB scanpix
Publisert:

Norge er i dag verdens femte eller syvende største sjøfartsnasjon, avhengig av om man måler etter flåteverdi eller antall skip.

Med 85.000 ansatte og en verdiskapning som analyseselskapet Menon har beregnet til 142 milliarder årlig er den norske maritime næringen også en av landets viktigste bransjer.

Den inkluderer både rederiet, sjøfolkene, utstyrsleverandører og verft landet rundt.

Med dette bakteppet sparker næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) nå i gang arbeidet med en stortingsmelding om bransjen.

Til tross for bransjens størrelse i Norge, så har det ikke kommet en stortingsmelding om den siden Bondevik II-regjeringen presenterte den forrige i 2004.

– Selv om det kanskje ikke virker så lenge siden 2004, så har det skjedd utrolig mye siden den gang, sier Røe Isaksen og legger til at den nye meldingen etter planen skal være klar høsten 2020.

I meldingen skal alt fra rammevilkår, arbeidsforhold, markedsutsikter og reguleringer under lupen og regjeringen ønsker å stake ut en kurs fremover:

– Denne meldingen vil ikke bare legge føringer for politikken et år eller to frem i tid, men for de neste ti årene. Vi skal invitere aktørene i den maritime næringen til diskusjonsmøter og til å komme med sine innspill. Det blir viktig, fortsetter han.

Utover høsten inviteres det til møter i blant annet Ålesund, Bergen, Haugesund, Tromsø og Oslo.

Les også

To av verdens største maritime leverandører finner sammen: Kongsberg Gruppen og tyske MAN inngår samarbeid

Tommy Normann

Mange planer

Arbeidet med den maritime meldingen startes kort tid etter at regjeringen i juni presenterte sin nye havstrategi og handlingsplanen for grønn skipsfart.

– Hva er det som blir nytt i denne meldingen da?

– For det første illustrerer dette at maritim politikk står veldig høyt på regjeringens agenda. Vi tar det arbeidet som er gjort med oss videre, en stortingsmelding er en mulighet til å samle trådene, sier Isaksen.

Han peker på at man i tillegg til grønn skipsfart også har diskutert med partene om hvordan kompetansen i bransjen kan styrkes, at man jobber med initiativet kalt «den digitale sjømann» og at det stadig jobbes med å åpne flere markeder for norske bedrifter gjennom handelsavtaler.

Næringsministeren lister opp fire hovedpunkter som han mener blir viktige i den nye meldingen: 

  • Økte klima- og miljøkrav: Dette mener han også skaper et behov for at det stadig utvikles ny miljøteknologi 
  • Økt digitalisering: Dette mener han skjerper kravene til kunnskap, kompetanse og innovasjon hos bedriftene og de som jobber til sjøs og på land
  • Endringer i olje- og gassmarkedet: Oljebremsen gjorde at mange i maritim sektor ble rammet og måtte finne andre inntektskilder. Næringsministeren tror også at maritim sektor fremover vil måtte gjøre seg mindre avhengig av olje og gass
  • Svingninger i verdensøkonomien og usikkerhet i markedet: Handelskrigen og brexit er bare noen eksempler på hva som kan skje og næringsministeren mener næringen må være rustet til å håndtere utfordringer som kan oppstå
Les også

Endringer for oppstartsselskaper: – Provoserende

ODD ANDERSEN / AFP

Vil se på arbeidsvilkårene

Mens Rederiforbundet i en årrekke har vært opptatt av å få kuttet formuesskatten for å sikre norsk eierskap av rederiene, er Sjømannsforbundet opptatt av at norske lønns- og arbeidsvilkår skal gjelde i norske farvann.

Begge partene har lenge vært opptatt av at man må stimulere til at mer gods blir overført fra veitransport og over til skip.

Næringsministeren vil foreløpig ikke løfte på sløret når E24 spør om han allerede nå vurderer endringer i konkrete regler:

– Vi må alltid vurdere om virkemidlene må oppdateres hvis virkeligheten endrer seg, men jeg vil ikke nå si noe konkret om mulige endringer. Det er fordi jeg ikke ønsker å komme med noen signaler som kan skape usikkerhet for bransjen og de som jobber der om rammevilkårene, sier Røe Isaksen og legger til: 

– Men det er ikke noen områder der vi mener det trengs en full gjennomgang og overhaling.

Selv om han er opptatt av at rammevilkårene skal være forutsigbare og gode, så indikerer han likevel litt hva de vil se nærmere på: 

– Både klima og kompetanseutvikling i næringen blir viktig, og vi har også fått en rapport om lønns- og arbeidsvilkår for sjøfolk i norske farvann. En stortingsmelding er et naturlig sted å adressere dette, sier Røe Isaksen.

– Mange verft og leverandørbedrifter har jo blitt rammet av oljebremsen og har måttet omstille seg. Vil dere se på dette i meldingen? 

– Vi er helt avhengig av at den landbaserte maritime industrien lykkes for at vi skal klare det grønne skiftet i Norge. Det er helt naturlig at den maritime industrien til lands behandles i meldingen, men hovedpoenget med meldingen er å se på den rene maritime delen, sier Røe Isaksen.

Vurderer nye eksportverktøy

Samtidig med at man nå setter i gang en stortingsmelding om maritim sektor, jobber næringsdepartementet også med den såkalte gjennomgangen av virkemiddelapparatet.

Dette inkluderer statlige aktører som Innovasjon Norge og Eksportkreditt, og vil påvirke ordningene som norske eksportbedrifter i maritim og oljebransjen ofte bruker.

Eksportkreditt har allerede vært ute og uttalt at de håper regjeringen vurderer muligheten for å kunne gi eksportstøtte direkte til norske eksportbedrifter, slik mange andre land har ordninger for. I Norge kan det kun gis eksportfinansiering til kundene av norske eksportbedrifter.

– Vi er i full gang med det arbeidet og forventer å motta den siste konsulentrapporten innen jul, sier Røe Isaksen og fortsetter: 

– Et av «hullene» vi har sett er at ordningene våre samlet sett ikke er gode nok når det kommer til eksport. Da mener jeg både hvordan vi retter norske virksomheter inn mot eksport og også hvordan vi støtter norske virksomheter som skal ut i det globale markedet.

Les også

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen bekrefter handelsavtale mellom Norge og Brasil