Rapport: Viruskrisen gir kraftig vekst for norsk dagligvare

Hjemmekontor, karantene og reiserestriksjoner har preget utviklingen for norsk dagligvare, som hadde en verdivekst på mer enn 20 prosent i andre kvartal.

Terje Pedersen
  • Ine Brunborg
Publisert:,

Ferske tall fra analysebyrået Nielsen viser at verdiveksten i norsk dagligvare har økt med 12,1 milliarder kroner hittil i år. Det tilsvarer en vekst på 13,9 prosent.

For andre kvartal alene var veksten på hele 20,3 prosent, målt mot fjoråret.

I den samme perioden var landet preget av coronaviruset. Stengte skoler og barnehager, samt permitteringer og hjemmekontor, gjorde at flere måltider ble spist hjemme. Samtidig la karanteneregler begrensninger på grensehandelen, mens hytteforbud gjorde at mange tilbrakte påsken hjemme, trekker byrået frem.

Den sterkeste veksten kom i grensenære områder, som strekker seg over de tidligere fylkene Østfold, Akershus, Vestfold og Oslo.

Les på E24+

Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas traff planken med aksjetips

Lavpriskjedene øker

Lavpriskjedene har, ifølge Nielsen, styrket posisjonen sin på bekostning av både nærbutikker og bredsortimentsbutikker.

Nå står lavpriskjedene for 68,9 prosent av omsetningen i totalmarkedet, opp 1,3 prosentpoeng sammenlignet med samme periode i fjor.

Nærbutikkene står på sin side for 5,7 prosent av omsetningen, mens bredsortimentsbutikker står for 25,3 prosent.

Utviklingen synes også i tilveksten av nye butikker.

I løpet av perioden økte lavpriskjedene med 50 nye butikker, mens for nærbutikkene var det en nedgang på 42 butikker. For bredsortimentet var det en nedgang på tre butikker.

Les også

Vil gjøre Konkurransetilsynets søkelys på dagligvaren permanent

Coronavekst for netthandel

I Nielsen sin undersøkelse sier 27 prosent av shopperne at de har kjøpt dagligvarer på nett oftere enn tidligere under viruspandemien.

Fra før har nettaktøren Kolonial.no, som E24 omtalte i juni, meldt at de venter en vekst på nær 70 prosent i 2020. Det vil i så fall bety en økt omsetning på 763 millioner fra 2019.

Også Meny har meldt om sterkt nettsalg i kjølvannet av virusutbruddet. I løpet av to og en halv måned fra midten av mars, da Norge stengte ned, økte kjeden nettsalget med 180 prosent. Per juni var omsetningen på rekordhøye 329 millioner kroner.

I samme kvartal satte også Coop igang sin egen nettbestilling av dagligvare for hjemlevering.

Les også

Kolonial.no tapte 138 millioner: – Hadde vært lønnsomme nå med like innkjøpsbetingelser

Grensehandelen stanset

Grensehandelen stoppet opp da Norge innførte reiserestriksjoner og karantene for innreise til Sverige den 17. mars.

Det viser seg i den høye dagligvareveksten i de grensenære områdene. Ifølge rapporten hadde det gamle Østfoldfylket en verdivekst for dagligvare på nær 50 prosent i andre kvartal. Til sammenligning var veksten Norge for øvrig på 20 prosent.

Samtidig så man vekst i typiske grensehandelkategorier som tobakk, kullsyreholdig drikke, sjokolade og sukkervarer, i tillegg til øl.

Før coronakrisen inntraff viser undersøkelsen imidlertid at halvparten av nordmenn har handlet dagligvarer ved svenskegrensen i løpet av det siste året.

Hele 60 prosent av Oslos befolkning og omtrent 70 prosent av innbyggerne i Viken handler i Sverige minst to ganger i året, heter det i rapporten.

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarekrigen
  2. Dagligvarebransjen
  3. Handel
  4. Grensehandel
  5. Coronaviruset
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Økt etterspørsel fra dagligvarebransjen ga produksjonshopp i industrien

  2. Coop er strålende fornøyd med fjorårets resultater – men spår ellevill coronavekst i 2020

  3. SSB: 99 prosent nedgang i grensehandelen

  4. Annonsørinnhold

  5. Julevarene er her: Forbereder seg på en sesong uten grensehandel

  6. Matsvinn er god butikk: Nå vil Holdbart innta hovedstaden