Norgesgruppen-topp: – Kommer nye nettsteg i 2018

Norgesgruppens toppsjef sier at netthandel har blitt en satsing i alle kjedene, til tross for at ikke alle kjedene har netthandel enda. 

NETTJOBB: Konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen sier det jobbes med netthandelløsninger i alle selskapets kjeder.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:,

– Ja, netthandel er ikke lønnsomt i dag, men jeg tror likevel dagligvareaktører må trene seg opp til å forstå dagligvarehandel på nett, og forstå samspillet mellom det fysiske og det nettbaserte.

Slik sparket NHH-professor Tor W. Andreassen i gang sitt innlegg under dagligvarekonferansen Food 2018 som ble arrangert i Oslo denne uken.

– Jeg tror må våge å gå all-inn på netthandel om man skal få det til, og våge å ta betalt for det, proklamerte Andreassen fra scenen.

Konsernsjef i Norgesgruppen Runar Hollevik tok til seg budskapet fra scenen.

– Vi skal ta flere nye nettsteg i 2018. Hva det betyr, for dere vente å se, sier Hollevik lurt til E24.

Nettarbeid i alle kjeder

SATSE: NHH-professor Tor W. Andreassen utfordret dagligvareaktørene til å satse på nett, til tross for at det kanskje ikke er lønnsomt enda.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix

I dag er det Meny som har kommet lengst på nett i Norgesgruppen, og selv om ikke Hollevik vil svare for når konsernets største kjede, Kiwi, kommer på nett, er det klart at netthandel har blitt en satsing i alle deler av selskapet.

– Vi har nå dedikerte folk som jobber med nettløsninger, spesielt på it-siden for å utvikle løsningene i hver enkelt kjede, sier Hollevik.

Han vil ikke si når Kiwi satser på netthandel.

– Hvorfor tar det så lang tid å få alle kjeder på nett?

– Utviklingen går tregere på nett fordi det ikke er så mange som ønsker å betale for det enda, men vi har kjempeutvikling og tester nettløsninger i alle deler av Norgesgruppen.

Les også

Coop satser på nett i Danmark og Sverige, men Norges-sjefen vil ikke følge etter

Både Spar og Joker har nettbutikker, men det er Meny som har vært selskapets forsøkskanin, og man har i 2018 satt inn støtet på markedsføring av netthandelen.

– Når du hører Andreassen snakke om å satse på nett til tross for at det ikke er lønnsomt, føler du Norgesgruppen gjør nok?

– Det er delte synspunkter på om utviklingen og innovasjonen går fort nok og om vi er fremoverlente nok, men det er utfordrende å få lønnsomhet i de nye forretningsmodellene, sier toppsjefen.

Han legger til at i Asko, konsernets grossistledd, opplever man i disse dager økt trykk fra mindre kjeder som nå beveger seg fra butikk til nett.

Lære av mediebransjen

Også Harald Jacobsen, konserndirektør for Schibsted Trykk & Distribusjon var på scenen med et klart budskap.

– Mediebransjen har seilt gjennom en perfekt storm når det kommer til digitalisering, en storm jeg kanskje tror dagligvaren er på vei inn i, sier Jacobsen.

Konserndirektøren forklarer hvordan Schibsted har måtte tørre å kannibalisere seg selv for å lykkes.

– Da inntektene fra rubrikkmarkedet på papir stupte, så vi oss nødt til å ta nettmarkedet før noen andre kom og tok det, og slik kom blant annet Finn til. Å konkurrere med seg selv var den gang kontroversielt internt, sier Jacobsen.

Et sentral tema under Food-konferansen var fordelen ved å være først i et marked.

TØFF TID: Harald Jacobsen, konserndirektør for Schibsted Trykk & Distribusjon mener dagligvarebransjen må gjennom samme digitale skifte som mediebransjen har gått gjennom de siste årene.

Foto: Schibsted

Også Hollevik erkjenner at dette er årsaken til at man har satset på nett.

– Vi må tørre å teste ut nye løsninger, for hvem som er konkurrenten vår i morgen kan være helt andre aktører enn de navnene som står på blokken i dag.

Det er verdt å nevne at Norgesgruppens største konkurrenter Rema 1000 og Coop ikke har egne nettbutikker.

Meny har endret vaner

Den største dagligvareomsetningen på nett i Norgesgruppen finnes i Meny som omsatte for rundt 120 millioner kroner i 2017, et beløp de tror vi dobles i 2018.

– Hva er Menys største resultater fra satsingen på nett?

– Vi synes det er positivt at det er mange som har endret vanene helt og er nå rene nettkunder, sier Hollevik og fortsetter.

– Dere skal øke nettsatsingen i 2018, hva betyr det?

– Vi ønsker å tjene våre kunder på alle flater, og er det økt interesse øker vi satsingen vår, sier Hollevik.

For ordens skyld: Schibsted eier VG som E24 er en del av, og enkelte ansatte i E24 har aksjer i Schibsted.