KRISEN I NORSK FOTBALL: - Det lønner seg å ha en bank som sponsor

Banker som sponsor fotballklubber risikerer voldsomt omdømmetap hvis de ikke støtter økonomisk i krisetider.

BANKER: Både Tromsø og Aalesund har lokalbanker som hovedsponsor.

Rune Stoltz Bertinussen
  • Roar Wold
Publisert:

Av klubbene i Tippe – og Adeccoligaen har 16 av 32 en bank som hovedsponsor. En lang rekke har i tillegg en bank som en av sine største økonomiske bidragsytere.

Fotballprofessor Arild Hervik mener det kan være smart av klubbene når Norges Fotballforbund skal dele ut lisenser til høsten.

- Historien fra tidligere økonomiske kriser i norsk fotball viser at det kan lønne seg å ha en bank som sponsor, sier Hervik til E24 og viser til hva som skjedde med Brann i krisen tidlig på 2000-tallet.

- I forrige krise var Vestlandsbanken hovedsponsor for Brann. Da klubben kom i problemer fikk banken valget mellom å la klubben betjene gjelden og dermed miste lisensen, eller avskrive gjelden. Banken kunne rett og slett ikke tåle at klubben ikke fikk lisens og slettet gjelden, sier han.

Og at det er et lokalt tilsnitt på hvordan norske banker sponsor er det liten tvil om.

Lokalt omdømme

I Hedmark sliter både HamKam og Kongsvinger voldsomt økonomisk om dagen. Begge bærer de logoen til Sparebanken Hedmark på brystet, og den er også hovedsponsor for miniputtklubben Nybergsund/Trysil.

Andre klubber som har store problemer, som Bodø/Glimt og Moss har også banker med svært så lokal forankring som hovedsponsorer.

Det kan derfor bli spennende å se om Nordlandsbanken er villige til å la Bodø/Glimt miste lisensen sin, om det skulle bli en reel problemstilling.

Svarteper

Og i krisen vi nå opplever klarte Start å få Sparebanken Sør til å sitte igjen med en skikkelig svartepar, skal vi tro professoren.

- Sparebanken Sør fikk hele ansvaret for redningsaksjonen av klubben. De satt med hele forpliktelsen på Stadion (Sør Arena red. anm.) og AS’et. Deres markedsposisjon på Sørlandet ville rett og slett ikke tåle at de sendte klubben utfor stupet.

- Men nå har jo investoren Ernst Ravnaas overtatt?

- Jeg tror Sparebanken Sør har tapt langt over 50 millioner rkoner på dette. De vil ikke gå ut med noen tall, men regnskapene vil til slutt vise det.

Lokal forankring

Og det er nettopp risikoen for omdømmetap lokalt som gjør at mange banker kommer til å la seg presse når de mørke lisensskyene kommer seilende inn over norske fotballklubber.

Få banker har et slikt eierskap i klubbene de støtter slik tilfellet var med Sparebanken Sør, men også som hovedsponsor vil det bli vanskelig å komme seg unna, mener Hervik.

- Formelt sett løper man ingen risiko, men hvis en klubb kommer opp i økonomiske problemer og ikke klarer å hente inn penger fra andre steder, så tvinges mer eller mindre banker som er sponsorer til å hjelpe til.

- Når kronerullingen startet for å rede lisensen er det bra å ha robuste sponsorer med lokalt renomé å ta vare på. De vet jo at de også bygger et slikt renomé ved å være hovedsponsor, sier han.

Les også:

  • Her er Stabæks redningsplan
  • Nå blir småklubbene rammet av krisen

Flere nyheter på E24.

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. - Nå kommer krakket

  2. Brann-entusiast sponser Strømsgodset

  3. Lyns Ullevål-fremtid bestemmes onsdag

  4. Annonsørinnhold

  5. Har brukt 230 millioner på fotballklubben Start

  6. Ingen lykke for idretten