Havyard jobber fremdeles med Nord-Korea-tilknyttet verft

Norske Havyard samarbeider fremdeles med verftet som brukte nordkoreanske slavearbeidere til å bygge skrog for selskapet.

SLAVEARBEID: Nordkoreanske slavearbeidere var med på å bygge skroget på skipet Esvagt Njord.

Foto: Jan Arne Wold/Woldcom
Publisert:,

Fartøyet Esvagt Njord ble levert fra det norske verftet Havyard i 2016. Nå viser det seg at nordkoreanske slavearbeidere har vært med på å bygge skroget til skipet hos underleverandøren Nauta i Polen.

– Dette har vært helt ukjent for oss at Nauta har brukt slike arbeidere. Det er umulig for oss å kontrollere hvem som er ombord til enhver tid, men etter at dette ble kjent har vi gjort grundige undersøkelser, sier administrerende direktør i Havyard Geir Johan Bakke til E24.

– Jobber dere fremdeles med selskapet som ansatte disse nordkoreanske arbeiderne?

– Vi har ikke avsluttet forholdet med Nauta, sier Bakke.

Det var den danske avisen Berlingske som fikk tak i polske dokumenter som avslørte at det ble brukt nordkoreanske arbeidere ved verftet.

Les også

Nordkoreanske slavearbeidere bygget skroget til «norsk» skip

Bygger nytt skrog i Polen

Havyard har ikke bare holdt forholdet gående med Nauta, de har også inngått nye kontrakter.

– Vi bygger et skrog ved Nauta nå, og da har vi riktignok sjekket ekstra nøye om det kan være forhold som er kritikkverdige, sier Bakke.

Han sier at de ikke visste om de nordkoreanske arbeiderne da de inngikk den siste kontrakten.

– Neste gang vi skal inngå en skrogkontrakt vil jo dette helt klart bli tatt med i betraktningen, sier direktør Bakke.

Til sammen opplyser Havyard at polske Nauta har bygget to skrog for selskapet, i tillegg til det de nå jobber på.

I august 2016 avslørte Teknisk Ukeblad at nordkoreanske slavearbeidere ble brukt ved et annet verft i samme område. Den gang var ble de norske selskapene GC Rieber og Kleven dratt inn i saken.

– I lys av tidligere lignende tilfeller i Polen, burde dere undersøkt partneren deres bedre?

– I saken med GC Rieber og Kleven var aldri vår underleverandør nevnt med navn, og vi tenkte derfor aldri over at også Nauta kunne bruke slike arbeidere.

VERFT: Her ved Havyard Verftet i Leirvik er alt som det skal være, men ved selskapets underleverandør i Polen jobbet nordkoreanske slavearbeidere.

Foto: Hallgeir Vågenes VG

Ny ledelse

Direktør Bakke understreker at bevisstheten rundt arbeidsforhold hos underleverandørene er på et helt annet nivå enn tidligere.

Blant annet har det blitt gjennomført undersøkelser som går på sosiale forhold hos Nauta, og disse undersøkelsene skal følges opp fremover.

– Kan dere vært sikre på at dette ikke skjer igjen?

– Dette var jo tilbake i 2014, og slik vi har fått det forklart er det nå en helt ny ledelse på plass i Nauta som ser alvorlig på det som har skjedd.

Havyard uttaler videre at de har vært opptatt av å stanse den eventuelle praksisen ved verftet. I forbindelse med den nye skrogkontrakten ved Nauta i 2017 har Havyard og GIEK gjennomført en omfattende undersøkelse av verftet der ingen avvik ble funnet vedrørende bruk av nordkoreansk arbeidskraft.

Les også

Dette er verdens mest verdifulle skipsflåter

Les også

Skipsmeglergigant utsatt for hackerangrep

Les også

– Har vært noen smeller

Her kan du lese mer om