Widerøe skylder på flyseteavgiften etter kraftig resultatfall

Resultatet til Widerøe Flyveselskap gikk fra 247 millioner i pluss i 2016, til hundre tusen i minus i 2017. Selskapet skylder på flypassasjeravgift og et stadig utfordrende marked. 

WIDERØE: Resultatet falt kraftig i 2017. Årsaken er lavere etterspørsel og flyseteavgift, skriver selskapet selv i årsmeldingen.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
  • Erik Steinsbu Wasberg
Publisert:,

Widerøe Flyveselskap AS hadde 2,88 millioner passasjerer i 2017, noe som ga en vekst på 1,5 prosent fra året før. Det hjalp imidlertid ikke på bunnlinjen, som falt kraftig fra 2016.

Det viser regnskap og årsrapport for 2017, som ble offentliggjort tirsdag morgen.

Flyselskapet leverte et ordinært resultat før skatt på negative 106.000 kroner. Til sammenligning viste den samme posten over 247 millioner kroner året før.

Kabinfaktoren, altså hvor stor andel av flyets seter som er blitt booket, endte på 61,8 prosent. Passasjerinntektene per setekilometer (PASK) ble redusert med 2,7 prosent fra året før.

For ordens skyld: Selskapet Widerøe Flyveselskap AS er et datterselskap til Widerøe AS, som også blant annet eier bakkevirksomheten. Morselskapet hadde et resultat på 194,8 millioner kroner, opplyser Widerøe.

Fjorårets salgsinntektene endte på 3,11 milliarder kroner. Det var en nedgang fra 3,23 milliarder, altså rundt 120 millioner kroner.

Skylder på flyavgiften

Widerøe begrunner regnskapet med et utfordrende marked på kortbanenettet, og sier at lavere oljerelatert trafikk har påvirket etterspørselen etter flyreiser for selskapet.

Det er særlig flypassasjeravgiften, der alle avganger fra norske lufthavner ilegges en avgift på 80 kroner per passasjer. Det var de borgerlige partiene, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, som ble enige om avgiften.

– Markedet har vært utfordrende i 2017, som følge av reduksjoner i oljerelatert trafikk kombinert med med at myndighetene innførte en ny flypassasjeravgift fra juni 2016, skriver selskapet i årsberetningen.

Widerøe skriver videre at selskapet har justert kapasiteten med seks prosent for å tilpasse markedet.

Les også: Ryanair til bunns i Europa etter resultatskrell

– Har blitt for tøft

Kommunikasjondirektør Silje Brandvoll sier på telefon til E24 at den godt kjente flypassasjeravgiften kun er en av mange avgifter selskapet nå sliter med.

Les også

Airbus klare med «nye» regionaljetfly

– Det totale avgiftstrykket har blitt for tøft, sier Brandvoll.

– Det går hele fire hundre kroner i avgifter når passasjeren går inn i flyet på noen av rutene. Det er viktig å understreke at flypassasjeravgiften er bare en av mange avgifter.

Widerøe-direktøren sier avgiftene har skyld i at de blant annet måtte seg se nødt til å kutte strekningen Tromsø til Svolvær. Brandvoll sier konsekvensen er at «nødvendig kollektivtrafikk blir rammet».

Les også

Staten vil ha tilbake penger fra Widerøe etter forsinkelser og kanselleringer

– Vi er bekymret for at myndighetene gir med den ene hånden, og tar med den andre. Momsen økte ved årsskiftet, og hvis myndighetene skulle fjerne noen avgifter, men sette opp momsen på det andre siden, så vil det nulle ut effekten.

– Det er det totale avgiftstrykket som blir vanvittig høy. Nå er det nesten umulig å drive trafikk på de kommersielle rutene.

63 prosent av trafikken var på kommersielle ruter og 37 prosent fordelte seg på anbudsruter.

Les også: Kjos overrasket markedet: – Vi er på riktig spor, men jeg er ikke fornøyd ennå

– Ikke riktig å gi avgiftene hele skylden

Politisk rådgiver Rikard Gaarder Knutsen (FrP) i Samferdselsdepartementet sier i en e-post til E24 at de er godt kjent med Widerøes synspunkter på avgiftsbelastningen, og sier de vil se nærmere på det inn mot statsbudsjettet i 2019.

Les også

Årets største flymesse: Boeing fløy fra Airbus

– Vi opplever riktignok at det ikke utelukkende vil være riktig å gi avgiftene hele skylden for et svakere resultat i 2017 enn i 2016, skriver departementet.

– Transporttilbudet i distriktene er viktig for regjeringen og om lag 40 % av passasjerene til Widerøe er på ruter som Widerøe får tilskudd fra Staten for å drifte. I konkurransen om disse rutene skal Widerøe prise inn alle avgifter som de var kjent på tilbudstidspunktet, heriblant flypassasjeravgiften. For eventuelle avgiftsøkninger i kontraktsperioden blir Widerøe fullt ut kompensert fra Staten på disse rutene, heriblant økning i merverdiavgiften.

Mandag ble det kjent at staten vil trekke tilbake deler av statsstøtten til flyselskapet Widerøe fordi selskapet hadde for mange kanselleringer og forsinkelser. Det er ukjent hvor mye penger de vil miste, men NTB opplyser om at de i fjor ble trukket 6,2 millioner kroner for dårlige tall i Nord-Norge.

Les også: Nye regnskapsregler kan ramme SAS hardt

Tror på vekst etter Embraer-kjøp

Leveringen av Widerøes nye regionale jetfly, Embraer E2, vil bedre lønnsomheten til selskapet. Tre stykker blir levert i år, og selskapet har opsjoner til å bestille ytterligere 12.

– Innføringen vil gi nye muligheter for lønnsom vekst. Egne ruter kan videreutvikles, nye ruter kan startes, og selskapet posisjonerer seg også som mulig ACMI-leverandør (utleie av fly, mannskap, vedlikehold og forsikring, jour.anm.) til andre selskap, skriver Widerøe.

De nye avtalene mellom selskapet og mannskap har gitt bedre produktivitet, opplyser Widerøe. Flyselskapet slår i årsmeldingen fast at den samlede konkurransekraften er styrket.

Tidligere har det også blitt kjent at selskapet oppretter samarbeid med blant annet Air France og nederlandske KLM.

LEVERANSE: Det nye jetflyet Embraer 190 E-2 ble levert til Widerøe i vår. Her fra leveringen på Flesland lufthavn, utenfor Bergen.

Foto: Terje Bendiksby NTB scanpix

Her kan du lese mer om

  1. Widerøe
  2. Luftfart

Flere artikler

  1. Driftsresultatet har falt 72 prosent på to år

  2. Widerøe-sjefen varsler nye rutekutt i 2019: – Nå er det slutt og vi skrider til verket

  3. Utvider jetflåten med innleid fly

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian er største «utlending» i New York: Frykter nye avgifter demper reiselysten

  6. Driftsproblemer i Widerøe: 12 fly står på bakken