Harry-handlekurven stadig større

Store prisforskjeller på mat, alkohol og tobakk gjør at vi harryhandler stadig mer. Lederen i Framtiden i våre hender vil halvere kvotene.

STORHANDEL: - Kvotene er små nok som de er. Ti kilo kjøtt er ikke mye, synes Kristin Reine (47) fra Drammen. Hun påpeker EUs innbyggere har langt større kvoter. Her på grensehandel på MaxiMat på Nordby-senteret ved Svinesund.
Publisert:

På harryhandel fyller vi handlekurven stadig mer. Handlebeløpet per tur har økt fra 1340 kroner per tur i 2004 til vel 1620 kroner i fjor.

Økningen i handlebeløp er på hele 21 prosent. Til sammenligning har konsumprisindeksen økt med litt over 15 prosent i samme periode, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå.

LES OGSÅ: Norske kroner regner over Sverige

- Kvotene på alkohol og kjøtt bør halveres, da blir det mindre attraktivt for folk å reise over grensen, sier Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender.

Dårlig nytt for miljøet

Fra Statistisk sentralbyrå startet sin undersøkelse i 2004, har antall dagsturer økt med åtte prosent. Grensehandelen i samme periode har steget med 30 prosent.

- Dette er dårlig nytt for miljøet, sier Hermstad.

Han påpeker at høye alkokvoter medfører store utslipp av CO2, siden det øker biltrafikken. Hermstad påpeker også at varene som handles ikke er bra for helsen.

LES OGSÅ: Ullared med rekordår

- De fleste kjøper alkohol, kjøtt, tobakksvarer, i tillegg til snop. Her kunne regjeringen ha gjort noe både for klimaet og for helsen vår, sier Hermstad.

Noe av det første Kristin Halvorsen (SV) gjorde da hun ble finansminister i den rødgrønne regjeringen, var å øke taxfree-kvoten til 1,5 liter vin. Tax-free kvoten ble satt opp fra 1. juli 2006. Da var det 24 år siden reglene sist ble endret.

Løpende vurdering

Kjøttkvoten ble satt opp fra tre til ti kilo i 2002. Men da inngår også ost i kvoten.

Statssekretær Roger Schjerva (SV) i Finansdepartementet mener kvotene har en hensiktsmessig størrelse i dag.

- I vurderingen av kvotenes omfang må det tas hensyn til norsk næringsliv, statens inntekter, tollvesenets kontrolloppgaver og til den reisende. Dagens størrelse på kvotene, som har utviklet seg over tid, må ses i lys av dette, mener Schjerva.

LES OGSÅ:

Publisert:
Gå til e24.no