Flere gjør som Gullsmed Heyerdahl: – Jeg hater Black Friday

Færre butikker kommer til å avholde Black Friday i år, ifølge Virke. Shoppedagen vil neppe bli like ekstrem som den var for noen år siden, tror handelsekspert.

Det blir ingen Black Friday-tilbud hos Gullsmed Heyerdahl i år, i motsetning til da fenomenet var nytt her til lands. Daglig leder sier han har blitt mindre og mindre fan med årene.
Publisert:

– Black Friday representerer det motsatte av det vi står for. Derfor blir det ingen Black Friday-kampanjer hos oss, sier daglig leder Thomas Heyerdahl i Gullsmed Heyerdahl.

Det er mye ved novembers store handelsdag som Heyerdahl sier han ikke har noe til overs for.

  • Hvordan shoppehysteriet går på akkord med trenden med bærekraftig og sirkulær økonomi.
  • At utgangspunktet for et salg er at man har overliggere som man vil selge ut for å fylle med på nye ting, men at det finnes butikker som kjøper inn varer for å selge ut på Black Friday.
  • At pågangen gjør det umulig å yte faglig veiledning og personlig service.
  • Og at med rabatter på 30 til 70 prosent går gjerne vinningen opp i spinningen, til tross for økt omsetning.

Legger man sammen alt dette, er konklusjonen klar for gullsmeden. Som han skrev på Facebook forrige uke:

– Jeg HATER Black Friday.

Les også

Forbrukerrådet advarer mot utenlandske nettbutikker med norsk drakt

Færre butikker deltar

Black Friday slo til for fullt i Norge i 2015.

I årene etter har man møtt store mengder rabatterte varer i de fleste butikker, særlig de større. For å få noe som helst omsetning den dagen, har butikker følt seg presset til å delta i «rabatt-racet», ifølge Virke.

– Vi var også med i starten, men etter hvert som årene har gått, og jo mer jeg har tenkt på det, jo mindre fan er jeg, sier Heyerdahl.

Tall fra Virke viser at flere gjør som gullsmeden i år.

I deres siste medlemsundersøkelse svarte 64 prosent av kjedetilknyttede butikker at de vil avholde Black Friday i år. De to siste årene har andelen ligget på 74 prosent.

Blant frittstående butikker er oppslutningen betydelig lavere, og også der synkende. 28 prosent melder om Black Friday-planer, ned fra 37 prosent de siste to årene.

Tviler på ny rekord

Black Friday i den formen vi så for noen år siden, er et tilbakelagt stadium, tror Reidar Mueller i konsulentselskapet Varde Hartmark.

– Vi kommer neppe til å få noen nye Black Friday-rekorder, sier han.

Handelseksperten forklarer det med endringer på både kjøper- og selgersiden.

– Flere har fått et mer bevisst forhold til det å kjøpe over evne, at det fortsatt florerer med luretilbud, og å kjøpe ting man egentlig ikke trenger. I tillegg er det bærekraftsperspektivet.

Særegent for året er den boosten flere bransjer har fått gjennom pandemien og etter gjenåpningen, påpeker Mueller.

Handelsekspert Reidar Mueller.

– Det har vært et ekstremt forbruk det siste halvannet året, så jeg vil hevde at behovet for ekstra ting i det store og hele er tatt ut.

Og fra handelsstandens side råder ikke den samme frykten for konsekvensene av ikke å delta, sier han.

– Jeg ser stadig flere som er trygge på at de ikke trenger å henge seg på. De utnytter kanskje Black Friday på andre måter, men ikke med ekstreme tilbud.

Les på E24+

– Lite sannsynlig at du gjør den beste dealen nå

Press fra kjøpesenteret

Gullsmed Thomas Heyerdahl sier at han har fått masse positive tilbakemeldinger fra bransjefolk etter Facebook-innlegget han skrev.

Men det er fremdeles butikkeiere som føler seg presset til å delta på noe de egentlig ikke vil være med på, sier han.

– Dette gjelder særlig for butikker på kjøpesentre som opplever press fra selve senteret.

Kjøpesentre bryr seg kun om butikkenes topplinje, påpeker Heyerdahl, ettersom det er vanlig med en omsetningsbasert husleie.

På Oslo-senteret Paleet, der Gullsmed Heyerdahl ligger, er det ingen slike føringer.

– Vi kjører ikke noen Black Friday-kampanje på senternivå, men lar hver butikk selv bestemme hva de vil gjøre denne dagen, sier senterleder Christina Dal Wæhle.

Publisert: