Kampen om luften

Norse Atlantic-sjefen: – Det viktigste er å tjene penger

Norse Atlantic-sjef Bjørn Tore Larsen vil ikke ta i en eneste transit-koffert og har allerede fremleid fire av selskapets 15 langdistansefly. Og han flyr gjerne til Pakistan, om det hjelper på bunnlinjen.

Flygründer og konsernsjef Bjørn Tore Larsen i Norse Atlantic, her på Manhattan i New York etter flyselskapets første tur til USA i forrige uke.
  • Fredrick Chr. Ekeseth
Publisert:

Midt imellom trafikk-kaos på europeiske flyplasser, streiketrusler og en oljepris som stadig tester nye høydelag, satser Norse Atlantic på lavkost – og lavpris – langdistanse mellom Europa og USA.

I forrige uke åpnet de første rutene mellom Oslo og New York, samt til Fort Lauderdale utenfor Miami. Allerede er det lansert ruter «over dammen» fra London og Berlin i august, samt varslet oppstart fra Paris.

Men, selskapets rutenett er på ingen måte hugget i stein, sier Norse Atlantic-sjef Bjørn Tore Larsen i et intervju med E24 på Manhattan i New York.

– Fleksibilitet er det viktigste. Et nettverk som er optimalt i dag, betyr ikke at det er optimalt i morgen. Hvis du låser deg fast altfor mye på hva du tror eller hva som er magefølelsen, uansett hva dataene sier, så kan det gå galt, sier Larsen.

– Nå kan du reise direkte til fire steder i USA, og hvis vi får dette til, kan det bli flere steder. Det synes jeg er spennende.

Les også

Første flyging til USA for Norse Atlantic: – Timingen var helt perfekt

– Vært få muligheter

Flysjefen påpeker at det ikke er altfor lenge siden at eneste direkte langdistanserute fra Oslo gikk til Karachi, den største byen i Pakistan, og ingen gikk vestover.

– Karachi kan være et kjempebra marked, hvis vi vet at det er nok som ønsker å reise. Og husk, svært mange av dem (pakistanere, red. man) er arbeidsomme og flinke folk, som også reiser mye, sier Larsen, og fortsetter;

– Det bare illustrerer hvor lite Norge har vært satt pris på av andre flyselskaper. Derfor har det vært få muligheter til og fra Norge, alle skulle via København eller Frankfurt eller noe, sier Larsen.

– Man må være god på å justere kursen hele tiden, se på kommersielle muligheter, og på markeder som enten er underbetjent eller hvor man kan gjøre god butikk til tross for eksisterende konkurranse, sier Bjørn Tore Larsen til E24 under et intervju på Manhattan, New York.

– En superdestinasjon

– Så navnet «Atlantic» begrenser ikke geografien på rutenettet, dere ser utover Atlanteren?

– Ja, det har du helt rett i. Men, nå tuller jeg litt også.

– Vi har sagt at vårt fokus skal være USA, og vi skal fly mellom Europa og USA. Hvis vi skal begynne å spre oss rundt i verden, får du en helt annen kompleksitet, helt andre kostnader og mye større risiko enn hvis vi fokuserer, sier Norse-sjefen.

Drømmen er å skape en «skikkelig motorvei» mellom ulike steder i USA og Europa, og at Norge skal bli en «hub»; et nav for videreforbindelser til andre destinasjoner, ifølge toppsjefen.

– Jeg tror dette kan bli en superdestinasjon, og at folk kommer til å reise via Oslo, sier Larsen.

Bjørn Tore Larsen på vei om bord Dreamlineren «Rondane» på jomfruturen til New York fra Oslo tirsdag 14. juni. Selskapets langdistansefly er oppkalt etter norske og amerikanske nasjonalparker.

– Mye konkurranse

Han er likevel ydmyk for at han går inn et tettpakket konkurransefelt.

Kampen om å fly europeiske og amerikanske reisende over Atlanteren er sterk, med aktører som SAS, Icelandair, Play og Finnair fra Norden, British Airways og Virgin Atlantic fra London, Air France/KLM fra Amsterdam og Paris, samt Lufthansa fra Frankfurt, med flere.

Norse Atlantic må drive med lavere kostnader – og lavere priser – for å konkurrere.

Laveste pris fra Oslo til New York er 995 kroner eller 129 dollar, mens snittprisen for at flygingen skal være lønnsom ligger betydelig over.

– Vi går jo inn i et marked hvor der er mye konkurranse, men vi går inn med et konsept som er annerledes enn alle de andre. Det appellerer veldig mye til feriereisende, det appellerer veldig mye til de som betaler av egen lommebok, og det appellerer veldig mye til kostnadsbevisste forretningsfolk, sier Larsen.

Avviser allianser

I motsetning til de etablerte flyselskapene skal Norse ikke gjøre seg avhengig av regionale ruter til å fylle selskapets langdistanseruter, forklarer toppsjefen.

Norse skal kun fly punkt til punkt, og ta imot passasjerer fra alle flyselskaper, det være seg Norwegian, EasyJet, Wizz, Ryanair eller fra de mer etablerte aktørene.

Selv om det kan bli rutesamarbeid vil det ikke bli tale om såkalt «code sharing», eller gjennomgående billett. Det vil heller ikke være allianser, men mer separate billetter kjøpt samme sted, forklarer Larsen.

– Om vi har den samme størrelsen eller om vi har vokst, det er jeg ikke så opptatt av. Jeg er mye mer opptatt av at vi skal tjene penger og levere et godt produkt som kundene liker, sier Bjørn Tore Larsen.

– Kun direkteruter

Han legger til at det allerede finnes tredjepartstilbydere som lar en booke gjennomgående billett, typisk ut med et annet flyselskap og videre med Norse, og som tilbyr en forsikring imellom ved eventuelle forsinkelser.

– Det finnes også eksterne tilbydere som tar seg av bagasjen, som Gatwick Connect, sier Larsen.

– Men vår forretningsmodell er kun å drive direkteruter, og vi skal forenkle og forenkle. Det er det som er nøkkelen til lav kost.

«Traff bunnen»

Norse har en flåte på 15 langdistansefly der leie betales kun for tiden flyene er i luften, for de fleste ut 2022, samt enkelte ut i 2023, ifølge Larsen.

Deretter slår ordinær strukturert månedsleie inn, dog trolig på svært gunstige nivåer.

Larsen har tidligere uttalt til E24 at Norse trolig traff bunnen av markedet da av leieavtalene ble inngått i kjølvannet av coronapandemien.

Han vurderte sågar å bare selge avtalene med gevinst da markedet bedret seg, i stedet for å gi seg i kast med et flyselskap.

Les på E24+

Kunne ha solgt hele Norse Atlantic: – Det var alle muligheter

Bjørn Tore Larsen (t.h.) snakker om visjonen om å gjøre Norge til en europeisk inngangsport for amerikanske reisende på det norske generalkonsulatet i New York. I bakgrunnen generalkonsul Heidi Olufsen (t.v.).

– Betyr ingenting

Tidligere i vår ble det kjent at Norse vil fremleie fire langdistansefly til Air Europa i en periode på 18 måneder.

– Hva er den langsiktige ambisjonen for flåtestørrelse, hva vil være optimalt?

– Optimalt er å tjene penger, kontrer Larsen.

– La meg si det sånn, jeg tjener heller penger på femten fly enn å tape på tredve. Det betyr ingenting for meg hvor mange fly vi har, bare vi tjener penger på dem, sier Larsen.

– Det er det eneste som skal gjøre at vi skal vokse, det er at vi faktisk tjener penger på veksten. Da må vi først tjene penger på femten, sier han.

Norse har nylig sikret seg avgangs- og landingstillatelser i Dublin og Dubai for vintersesongen, ifølge nettstedet Simpleflying.com, som understreker at det er langt i fra sikkert at tillatelsene vil bli benyttet. Opplysningene bekreftes også av Norse overfor E24.

Les også

Norse Atlantic-direktør slutter

Les på E24+

Tre alternativer for SAS: «Føre var»-landing, kontrollert nødlanding eller krasj

Les også

Widerøe-sjefen om sommerferien: – Må være forberedt på at det kan bli forstyrrelser

Les også

Flystreiken fortsetter: – Helt ekstreme lønnskrav

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Fly
  3. Flyselskaper
  4. Norse Atlantic Airways
  5. Bjørn Tore Larsen
  6. Luftfart

Flere artikler

  1. Første flyging til USA for Norse Atlantic: – Timingen var helt perfekt

  2. Betalt innhold

    Kunne ha solgt hele Norse Atlantic: – Det var alle muligheter

  3. Norse Atlantic-direktør slutter

  4. Norse Atlantic Airways lanserer fire USA-ruter

  5. Betalt innhold

    Covid-19 tok knekken på minst 40 flyselskaper. To norske bidrar til at nesten like mange nye tar av.