SAS-piloter sier opp avtale før tiden: – Det skjer på et elendig tidspunkt

Etter harde forhandlinger, kamp i mediene og streiker inngikk SAS og selskapets piloter i fjor en historisk lang lønnsavtale. Nå sier pilotene opp avtalen ett år før tiden.

MÅ FORHANDLE: SAS-pilotene vil trekke seg ut av avtalen med SAS. Dermed må overenskomsten reforhandles.

Foto: Paul Hanna Reuters
Publisert:

SAS-toppsjef Rickard Gustafson skal til forhandlingsbordet med flyselskapets piloter igjen i 2019.

Berlingske erfarer fra flere kilder at de norske, danske og svenske SAS-pilotene har valgt å ta i bruk en opsjon i sin ellers treårige overenskomst til å si den opp ett år før tiden.

Dette betyr konkret at overenskomsten nå skal gjennomføres i 2019 i stedet for i 2020. Avtalen kom til verden etter en vanskelig fødsel for alle parter, hvor både danske og norske piloter varslet streiker, og noen få norske piloter til slutt la ned sitt arbeid.

Etter harde forhandlinger kunne SAS og pilotene presentere en nær historisk avtale med tre års løpetid – ett år lengre enn normalen som er på to år.

Denne artikkelen ble først publisert av Berlingske Business. E24 har en stoffutvekslingsavtale som gjør at vi kan publisere artikkelen i sin helhet.

Les også

Tidligere SAS-topp tror både SAS og Norwegian blir kjøpt opp

– Elendig tidspunkt

Lengden på avtalen ble sett på som en seier for SAS fordi man nå kunne ha ro i cockpiten for å gjennomføre en bredere omstilling av SAS, hvor fjorårets ordre på 50 nye Airbus-fly er et av høydepunktene.

Avtalen ga pilotene mulighet til å si den opp ett år før tiden, noe pilotene nå har besluttet å gjøre. Oppsigelsen har ikke noe å gjøre med kanselleringene og forsinkelsene SAS har opplevd i det siste, men det er dårlig nytt for flyselskapet, mener Sydbanks SAS-analytiker Jacob Pedersen.

– Det er virkelig ille. Det er det. SAS trodde at man hadde ro til å utfolde SAS fremtidspotensial og inntjeningsmuligheter, også blir alt åpnet opp igjen. Det kommer på et elendig tidspunkt, sier han.

– Det er uheldig for tilliten til om man kan finne et felles forslag for å utvikle selskapet. Og det er uheldig i forhold til tilliten til at ledelsen kan utvikle SAS innenfor de rammer som var lagt, fortsetter han.

SAS har ikke ønsket å kommentere denne saken.

Les også

SAS' kanselleringskaos: Innrømmer pilotmangel og dårlig planlegging

Én for alle – alle for én

Ifølge Berlingskes opplysninger har samtlige av de fire SAS-foreningene bestemt seg for å reforhandle overenskomsten i 2019. De fire foreningene består av DPF fra Danmark, SPF fra Sverige, samt NSF og SNF fra Norge.

Ved de to siste forhandlingsrundene har SAS forhandlet individuelt med de fire pilotforeningene, noe som har resultert i at noen av pilotforeningene har stått alene med ryggen mot veggen til slutt i forhandlingene.

Denne situasjonen ønsker ikke pilotene å havne i igjen. Derfor opprettet de fire SAS-foreningene i januar et felles organ, SAS Pilot Group (SPG), og ble enige om at man i fremtiden inngår avtaler med SAS i samlet flokk.

Les også

Widerøe skylder på flyseteavgiften etter kraftig resultatfall

Udramatisk

Dansk Pilotforening ønsker ikke å kommentere saken, men Christian Laulund som er leder i Norske SAS-flygeres forening (NSF) kaller beslutningen om å si opp kontrakten for udramatisk.

– Det er egentlig helt udramatisk. Vi hadde en opsjon og tar konklusjonen om at vi er best tjent med forhandlinger i 2019, sier han.

– Hva har gjort at dere er kommet frem til den beslutningen?

– Vi mener at vi er best tjent med en ny forhandling nå, at vi mest sannsynlig ville si opp avtalen etter to år. Jeg tror begge parter har vært ganske klar over hva som kommer til å skje, sier Laulund.

– Skyldes det at det er en pilotmangel og at dette gir dere en god forhandlingsposisjon?

– Nei, jeg tror at vi uansett hadde sagt opp vår avtale. Det er noen ting som vi vil endre, sier Laulund.

Les også

SAS med rekordtrafikk i juni

Farlig forhandlingsklima

Forholdet mellom SAS og selskapets piloter har i vært satt på prøve i flere tiår, i takt med at luftfarten ble liberalisert og at SAS ble presset av lavprisselskaper som Ryanair og Norwegian.

Gjennom de siste 20 årene har det vært mange streiker blant kabinpersonale og piloter, og det har ofte vært dyrt for SAS: En streik i 2007 kostet 300 millioner danske kroner, mens en streik i 2015 i Sverige kostet 100 millioner danske kroner og førte til 1.000 kanselleringer.

Forhandlingene mellom SAS og pilotene kommer trolig til å handle om fleksibilitet. ved de siste års overenskomstforhandlinger var det et viktig punkt for SAS at pilotene skulle arbeide mer om sommeren – et punkt som pilotene er svært skeptiske til, fordi at de allerede føler de bruker mye tid borte fra familien.

Les også

Fire av ti misfornøyd med flyselskapet

Trolig dårlig klima mellom partene

Etter alt å dømme er forhandlingsklimaet mellom SAS og pilotene dårlig. Det skyldes ikke minst datterselskapet SAS Ireland og SAS' bruk av underleverandører som CityJet. En stor del av forsinkelsene i SAS skyldes problemer i de nevnte selskapene som pilotene føler er med på å dumpe lønnsvilkårene.

SAS er ikke det eneste selskapet som har utkjempet kamper med sine ansatte. Irske Ryanair trues for tiden av streiker blant en stadig voksende del av selskapets piloter, mens Air France nettopp har vært gjennom en større streikerunde, som kostet toppsjefen Jean-Marc Janaillac hans jobb og Air France en regning på 335 millioner euro.

Les også

Tidligere SAS-topp tror både SAS og Norwegian blir kjøpt opp

Les også

Kan fjerne sikkerhetskontroll på mindre flyplasser

Les også

Verdens største passasjerfly i rute til Norge