Widerøe kutter rutetilbudet, begrunner det med flypassasjeravgiften

Setter fire fly på bakken. Både SAS og Norwegian kan følge etter.

REDUSERER RUTETILBUDET: Widerøe sier flyseteavgiften rammer hardt. Akkurat hvor er ennå ikke klart. Her har flymaskinen Harstad gjort en stopp i Lakselv på vei mot Tromsø.

Foto: Jørgen Braastad VG
  • Karl Wig
  • Sigrid Moe
Publisert:

– Avgiften slår veldig, veldig negativt ut for de små rutene i distriktene, sier kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll i Widerøe til E24.

– Vi opererer i et marked med allerede fallende etterspørsel på grunn av olje- og offshorebransjen, og dette gjør at vi må justere tilbudet.

Ryanair stjal oppmerksomheten da flyseteavgiften ble innført forrige onsdag.

Irene bruker avgiften som eneste argument for at de legger ned basen på Rygge. Ettersom Ryanair sto for nitti prosent av trafikken, så flyplassen ingen annen mulighet enn å legge ned.

VARSLER RUTEKUTT: Silje Brandvoll, direktør for kommunikasjon i Widerøe.

Foto: Widerøe

Men også de norske flyselskapene er sterkt kritiske til avgiften.

E24 meldte tidligere mandag at SAS vurderer å kutte ruter. Nå varsler Widerøe kutt i sitt norske rutetilbud. Imens åpner Norwegian for at avgiften kan gi ruteavviklinger, i likhet med SAS.

Setter fire fly på bakken

Avgiften medfører at alle flyginger fra sørnorske flyplasser ilegges en ekstra avgift på 80 eller 88 kroner. For Widerøe gir det en gjennomsnittlig billettprisøkning på ti prosent.

Det norske flyselskapet tok to fly ut av flåten sin i april.

Frem mot vinteren vil de ta ut ytterligere to fly, får E24 opplyst.

Det betyr kutt i ruter og kapasitet. Akkurat hvordan er ikke bestemt, men Brandvoll sier rutene langs norskekysten er særlig utsatt, ettersom de allerede er oljebrems-rammet.

– Avgiftsinnføringen gjør det ganske håpløst for oss å få kompensert for nedgangen i oljebransjen, så vi kan ikke utelukke at det blir ytterligere kutt, sier hun.

Les også

SAS vurderer å flytte ruter på grunn av flyavgiften

SAS og Norwegian ser an

SAS og Norwegian er heller ikke fremmed for å skrelle sitt rutetilbud, men flyselskapene vil først se an hvilke utslag avgiften gir.

– Vi kan ikke bare bestemme oss for å ikke gjøre noe. Vi må se på kundegrunnlaget vårt. Vi kommer ikke til å opprettholde ruter hvis kundegrunnlaget for disse faller bort, sier SAS-informasjonssjef Knut Morten Johansen til E24.

(saken fortsetter under bildet.)

KAN MÅTTE KUTTE: Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Foto: Jan Petter Lynau VG

– Flypassasjeravgiften kan medføre at vi må gjøre ruteendringer. Det gjelder både innenriks og utenriks, men særlig innenlandsruter fra distriktene, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til E24.

Distriktsruter mest utsatt

Norwegian og SAS oppjusterte sine billettpriser tilsvarende den nye avgiften forrige onsdag.

Fremover følger de nøye med på hvordan markedet responderer.

KAN MÅTTE KUTTE: Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian.

Foto: Norwegian

– Det vi ser på er etterspørselen i markedet. Så lenge vi fyller flyene, vil vi kunne opprettholde rutene. Men dersom etterspørselen avtar of folk ikke reiser, vil det være fare for at en rute kan avvikles, sier Norwegian-toppen.

– Hvilke ruter er mest sårbare?
– Distriktsrutene fra Nord-Norge og noen ruter på Vestlandet er mest utsatt dersom etterspørselen reduseres.

SAS beregner av avgiften utgjør 700 millioner kroner i året for deres reisende, gitt dagens volum og rutetilbud.

– Vi er veldig spente på hvordan markedet responderer på at prisene går opp, Johansen.

– Alle vil ikke betale litt mer

Han fremholder at kundemassen til SAS og andre flyselskap ikke er homogen, men består av ulike grupper som reagerer ulikt.

Les også

Flyprodusenten Boeing velger side i Norwegians USA-kamp

SAS-toppen viser til at en familie på fire som reiser tur-retur i Norge må tåle et samlet billettprispåslag på 704 kroner (avgift 88 kroner for 8 billetter).

– Det er nettopp sånne type reiser det nå kan bli færre av. Vi vet at det er en prisfølsomhet der ute, sier Johansen.

– Kan ikke bare dere og andre flyselskap legge avgiften oppå billettprisene og fortsette som før?

– Vi gjør jo det. Men når marginene er så små, kan man komme i en situasjon hvor man er nødt til å senke antallet flyginger. Alle vil ikke betale litt mer. Man forventer at flybillettene skal være veldig billige, og økningen kan være førende for om noen beslutter å fly eller ikke, sier Johansen.

– Er det noen spesielle ruter dere vurderer å kutte ned på?

– Nei, men vi hadde planlagt en ekspansjon av rutetilbudet til Düsseldorf, Brussel og Aberdeen som vi nå holder tilbake. Før avgiftslanseringen kunngjorde vi et vinterprogram med økning av tilbudet i Nord-Norge. Det må vi nå se på.

Les også

Forrige uke: 1.000 arbeidsplasser kan forsvinne – nå jubler ordføreren for milliardkontrakt

Les også

SAS vurderer å flytte ruter på grunn av flyavgiften

Les også

– Ryanair ville flyttet til Gardermoen uansett

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Luftfart
  3. Widerøe

Flere artikler