Kolonial.no tapte 138 millioner: – Hadde vært lønnsomme nå med like innkjøpsbetingelser

Til tross for nok et stort underskudd mener Kolonial.no at det eneste som hindrer dem i å tjene gode penger nå, er håndheving av konkurranseloven.

Karl Munthe-Kaas stiger ut av varebilen litt mer selvsikker enn året før. Både fordi han tror selskapet har kommet nærmere det han mener er sunnere konkurranse i dagligvarebransjen, og fordi Kolonial taper mindre penger samtidig som omsetningen stiger. Men det er fremdeles et stykke igjen til lønnsomhet for nettmatselskapet.

Krister Sørbø / E24
  • Sindre Hopland
Publisert:,

– 2019 var det beste året for oss noensinne. Vi øker omsetningen med veldig lite oppbemanning og minsker derfor underskuddet, sier Kolonial-sjef Karl Munthe-Kaas om den underliggende veksten.

Den minste aktøren i norsk dagligvarebransje, Kolonial.no, solgte i fjor dagligvarer over nett for 1,09 milliarder kroner, en økning på over 19 prosent fra året før, noe E24 omtalte allerede i desember i fjor.

Fjorårets resultat etter skatt endte på -137,9 millioner kroner, sammenlignet med -149,4 millioner i 2018.

– Vi er med andre ord blitt langt mer effektive, noe vi jobbet med i hele 2018 og deler av fjoråret, sier Karl Munthe-Kaas og fortsetter:

– Inn i 2019 skrudde vi på markedsføringen igjen, og vi hadde god fart inn i 2020 før corona ga ytterligere kraftig vekst.

Les også

Da Norge ble stengt ned, trøstet vi oss med ny grill

Les også

Frp vil begrense hvor store Norgesgruppen, Rema og Coop kan bli

Vill coronavekst

For de fleste gir ordet coronavekst negative assosiasjoner, men for Kolonial betyr det også en enorm vekst i omsetningen for 2020.

– Slik det ser ut nå, tror jeg veksten i 2020 vil være på pluss-minus 70 prosent.

En 70 prosents økning vil i så fall bety en økt omsetning på 763 millioner fra 2019.

– Fra hva vi har hørt fra ulike konkurrenter på nett, vil vi med veksten i år legge dem et godt stykke lenger bak oss, sier Munthe-Kaas.

Den eneste reelle utfordreren på nettmat i Norge er Meny.no.

Kolonial-sjefen sier selskapets egne estimater viser at man nå klarer å plukke varene og levere på døren til kunden for mindre enn hva dagligvarebutikkene bruker på å få varen ut til hyllen.

Så på spørsmål om coronaveksten og denne forbedrede effektiviteten nå betyr lønnsomhet, sier han:

– Med den veksten vi har i 2020, hadde vi vært lønnsomme nå om innkjøpsbetingelsene hadde vært likere. Vi har knekt koden, sier Munthe-Kaas.

Han mener innkjøpsforskjellene mellom de ulike dagligvareaktørene vil forandre seg mye om Konkurransetilsynet tolker konkurranseloven strengere enn man har gjort hittil.

Lover penere bunnlinje neste år

Kolonial har stått i bresjen i kampen for likere innkjøpsbetingelser. Konkurransetilsynet har det siste året gjennomført razziaer etter mistanke om brudd på konkurranseloven. Tilsynet har kartlagt innkjøpspriser for å bedre konkurransen i markedet.

– Dere og andre har jo sagt at leverandører har beveget seg på innkjøpspris som følge av at Konkurransetilsynet nå følger bransjen tettere. Vil dette vises i regnskapet deres neste år?

– Ja, det vil man se, det er flere som justerte seg etter razziaene i fjor, men vi tror vi vil se det enda mer i 2021-tallene som konsekvens av den permanente satsingen på dette feltet. Effekten kan være en håndfull prosent reduksjon i varekostnaden.

Munthe-Kaas mener Kolonial har hatt «en avgjørende varsler-rolle» i det de mener er en kamp for lavere dagligvarepriser i Norge og for å gjøre det lettere for nye aktører å etablere seg.

Kolonial-toppen sier han har fått telefoner fra både næringslivsledere og eiere om at han «bør være forsiktig med hva han sier». Men han erklærte seier da Næringsdepartementet la frem stortingsmeldingen om dagligvarebransjen for få uker siden: Den introduserte flere av tiltakene Kolonial har etterspurt.

Les også

Coop vil ha ny rapport om konkurrenten før «høstjakten»

Les også

Diplom-is med dårligste resultat på ti år

Høyt sykefravær

Men til tross for at Kolonial og investorene er fornøyde med fjoråret, må selskapet rapportere et sykefravær på solide 12,1 prosent.

Nasjonalt var det egen- og legemeldte sykefraværet i snitt på 5,9 prosent i 2019, ifølge SSB. For næringsgruppen «transport og lagring» var snittet på 6,4 prosent.

– Nivået vårt på sykefravær er ikke unormalt i en logistikk- og lagersetting, men vi er ikke fornøyde, og vi jobber med å få det ned. Det har bedret seg i 2020. 

– I årsrapporten står det også at det har vært tre alvorlige skader?

– Et fall som resulterer i sykmelding, klassifiseres som en alvorlig skade, og det er den typen skader som har skjedd. Jeg ville nok ikke ordlagt meg på den måten om jeg snakket om det, men vi drifter lageret med industristandard og er ekstremt flinke til å rapportere på det. 

Les også

Orkla-sjef om årlig rapportering til Konkurransetilsynet: – Disiplinerende og positivt

Sammenlignes med Zalando

Det finnes ikke mangel på kritikere av mathandel på nett, og både eksperter og bransjekolleger har stilt spørsmål ved om dagligvarer på nett kan bli lønnsomt – spesielt med Kolonials lavpriskonsept.

For å forstå hvorfor investorer velger å putte penger i et selskap som fortsetter å tape store millionbeløp år etter år, kan man snakke med det svenske investeringsselskapet Kinnevik. Dette er den største eieren i Kolonial.no med en investering på omtrent 600 millioner kroner.

Investeringsdirektør Magnus Jakobson i Kinnevik sier han er fornøyd med fjorårets resultat, og spesielt med forbedringen i kapasitet og effektivitet.

– Så dere frykter ikke de store underskuddene?

– Absolutt ikke, det ligger i sakens natur. Nesten alle selskapene vi investerer i, går med tap i begynnelsen, sier Jakobson.

– Zalando er et godt eksempel. Det tok vel ti år før man ble lønnsomme. Det er selvsagt mulig å ikke gasse på, men det er ikke rett svar for oss, sier han om veksttakten de ønsker å holde for sine porteføljeselskaper.

Kinnevik investerer som regel bare i internasjonale selskaper, og sier Kolonial og Mathem i Sverige er unntakene ettersom dagligvarebransjen er et så stort markedet at enkeltinvesteringer i små land som Norge og Sverige kan lønne seg.

I fjor var det norske dagligvaremarkedet verdt 178 milliarder kroner, ifølge analysebyrået Nielsen. Det betyr at Kolonial med fjorårets omsetning har 0,61 prosent av markedet.

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarekrigen
  2. Coronaviruset
  3. Kinnevik
  4. Karl Munthe-Kaas
  5. Zalando
  6. Sykefravær
  7. Kolonial.no
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Kaller permanent dagligvare-fokus i Konkurransetilsynet for «enorm seier»: – Nøyaktig det vi har bedt om

  2. Kolonial.no er allerede på nivå med fjorårets omsetning: – Salget eksploderte i hytteområdene

  3. – Nær umulig å forklare store prisforskjeller i dagligvaren

  4. Annonsørinnhold

  5. Rapport: Viruskrisen gir kraftig vekst for norsk dagligvare

  6. Coop er strålende fornøyd med fjorårets resultater – men spår ellevill coronavekst i 2020