Nå kommer miljøvennlig og grønn Cola

Nå skal også brusen være miljøvennlig.

NYVINNING: Coca-Cola har lansert den nye colaen Life i Argentina. Den skal ha miljøvennlig emballasje, naturlige søtstoffer og færre kalorier. Som Coca-Cola Zero skal den trolig testes ut i ett marked først, før den lanseres bredere.

NYVINNING: Coca-Cola har lansert den nye colaen Life i Argentina. Den skal ha miljøvennlig emballasje, naturlige søtstoffer og færre kalorier. Som Coca-Cola Zero skal den trolig testes ut i ett marked først, før den lanseres bredere.

Per Hynne, Coca-Cola Norge / LIONEL BONAVENTURE
Publisert:,

Leskedrikkgiganten Coca-Cola har nemlig lansert en ny versjon av sin berømte signaturdrikk, med lavere kalori-innhold, kun naturlig dyrkede søtstoffer, og alt presentert i en ny resirkulerbar og miljøvennlig flaske hvor 30 prosent av plasten stammer fra gjenvunnet plantemateriale.

Etikketten og hetten er grønn istedenfor den kjente røde fargen, og produktet er gitt navnet Coca-Cola Life.

LES OGSÅ: Det europeiske markedet svikter Coca Cola

Den nye brusen er foreløpig lansert kun i Argentina. Søtningsstoffet stevia kommer fra planter som vokser naturlig i Sør- og Mellom-Amerika.

Ifølge engelske Daily Mail sammenlignes imidlertid lanseringen med slippet av lettbrusen Coca-Cola Zero, som i 2005 ble lansert kun i Australia, for så å spres til hele verden når drikken hadde bevist sin suksess i åpningsmarkedet.

Gjenvinning

SLIK SER DEN UT: Den grønne colaboksen som er lansert i Argentina.

Antall kalorier er halvert, til 108 fra 250 i en vanlig halvliter, og brusen er laget med en blanding av den kalorilave og naturlig dyrkede søtningsstoffet stevia, samt vanlig rørsukker dyrket i Latin-Amerika.

Annonsørinnhold

Dette er første gang selskapet bruker stevia i sitt flaggskipprodukt Coca-Cola.

De har tidligere brukt søtningsstoffet i Sprite, diverse Fanta-produkter og i smalere produkter som vitamindrikken Vitaminwater Zero.

LES OGSÅ: Flaskepanten kan bli høyere

Den «grønne» lanseringen i Latin-Amerika kommer etter at brusgiganten også har gjort miljøfremstøt her til lands.

Som E24 kunne skrive i helgen, så blar Coca Cola Enterprises opp 600 millioner norske kroner for å innføre nye gjenvinnbare flasker i det norske markedet.

Les også:Cola lover bot og bedring: mer lavkaloribrus og penger til idrett

Den norske satsningen er den største enkeltinvesteringen i emballasjesystem Coca-Cola har gjort i et enkeltmarked.

Miljøvennlig flaske

Den nye flasken til grønne Coca-Cola Life kommer fra selskapet PlantBottle, som har vunnet miljøpriser for sitt produkt, hvor nær en tredjedel av stoffet er hentet fra plantemateriale. Alt er fullt ut resirkulerbart.

Colaen kan også, som vi ser av bildene E24 har fått av Coca-Cola Norge, fås i metallbokser. Også de fullt ut resirkulerbare.

På en egen skryteside laget i forbindelse med lanseringen av brusen, skriver den amerikanske brusgiganten at flaskene resirkuleres og gjenvinnes på samme vis som vanlig PET-plastikk, men at «fotavtrykket som etterlates på vår skjøre planet er mindre».

Annonsørinnhold