Frokosttest ga mersmak: Nå får hele landet McDonald's-frokost

McDonald's har tilbudt nordmenn frokost i en prøveperiode siden april. Prosjektet ga mersmak, og nå rulles tilbudet ut landet over.

Administrerende direktør Olli Kilpi i McDonald's Norge prøver kjedens nye frokostsatsing på McDonald's-restauranten i Storgaten i Oslo sentrum mandag 2. september.

Marius Lorentzen
  • Marius Lorentzen
Publisert:

- Det her blir en veldig stor satsing, en av de største vi har hatt i våre 30 år i Norge, sier Olli Kilpi, administrerende direktør i McDonald’s Norge AS.

E24 treffer McDonald's-sjefen på deres restaurant i Storgaten i Oslo Sentrum mandag morgen. Hurtigmatkjeden har nemlig bestemt seg for at frokostsatsingen nå skal rulles ut permanent på flesteparten av de 74 restaurantene landet over.

Som E24 skrev i april, så har hurtigmatkjeden prøvd ut frokostservering på rundt 10 restauranter i Norge siden april.

- Prøveperioden har gitt oss informasjon om gjestene og hva de foretrekker, i tillegg til erfaringer på det mer operasjonelle, forteller Kilpi mens vi blir servert hele serien av frokostprodukter som McDonald's nå tilbyr sine norske gjester.

Kjeden omsatte for 1,4 milliarder kroner i Norge i fjor og rundt 2.000 mennesker jobber hos McDonald's i Norge. Rundt 100.000 mennesker besøker restaurantene deres daglig.

- Dette er et nytt kapittel for oss, sier McDonald's-sjefen.

McDonald's er ikke alene om å ville friste nordmenn inn til en frokost på farten. Reitangruppens 7-Eleven har også satset tungt på dedikerte frokostprodukter.

- Når vi begynner noe sånt så ser vi ikke så mye på konkurransen, men på hva kundene vil ha, sier Kilpi.

- Et voksende marked

Det å starte en fullskala frokostservering innebærer et stort arbeid, ifølge kjeden selv. Selv om McDonald's har flere restauranter som nå er døgnåpne, betyr frokostsatsingen at de flere må åpne tidligere om morgenen. I tillegg skal det gjennomføres opplæring og justeringer på distribusjon og produksjon.

- Vi har planlagt dette i rundt ett år, sier Kilpi, og legger til:

- Dette blir nesten som å lansere McDonald’s i et nytt marked.

- Hva fikk dere til å ta beslutningen om å rulle ut frokostsatsingen?

- Vi har sett en del på undersøkelsen fra 2011 som så på nordmenns frokostvaner. Der ser vi at en av fem nordmenn spiser utenfor hjemmet hver uke. Det betyr at det finnes et marked. Så begynte vi med egne studier, forteller McDonald’s-sjefen.

Kilpi forteller at en av spørsmålene de ville ha svar på var hva som stoppet kundene fra å spise frokost utenfor hjemme i dag, og hva de kunne ønske seg av frokosttilbud.

- Det finnes et marked og det er voksende.

LES OGSÅ: Kaster McDonald's på dør

LES OGSÅ: Her verner bygda om McDonald's: - Litt søppel er bare hyggelig

Han mener det har skjedd en stor endring i samfunnet over de siste årene, hvor stadig flere er på farten og at samfunnet er aktivt nesten døgnet rundt. Dermed ser han også muligheter for å friste folk inn på morgenen.

- Konkurransen er bra og øker tilbudet for nordmenn. Til sist er det gjestene som vinner.

ARTIKKELEN FORTSETTER UNDER BILDET

NORSK VRI: Både havregrøt og grove rundstykker med brunost er på plass når McDonald's vil få nordmenn til å besøke dem til frokost.

Marius Lorentzen

- Hva slags folk tror dere vil benytte seg av tilbudet?

- Det vil variere med om det er hverdag eller helg, og hvor det er. Det kan være du og jeg på vei til jobben, en familie eller andre.

Fra neste uke setter kjeden i gang en stor reklamekampanje med en egen alarmklokke-app som tilbyr gratisprøver til kundene. Med tanke på hvor stor omsetning frokosten kan gi, har McDonald’s-sjefen et litt lengre perspektiv.

- Det kommer sikkert til å være en mindre del av omsetningen de neste par årene, men vi ser et stort potensial i årene som kommer.

Brunost og havregrøt

Når McDonald’s nå skal friste nordmenn til å stoppe innom på morgenkvisten, har de valgt å tilby norskutviklede produkter i tillegg til klassikerne mange kjenner fra kjedens restauranter i andre land.

I tillegg til klassikeren McMuffin med egg og bacon, eller egg og pølse på en english muffin, får man også havregrøt, grove rundstykker med brunost, samt norsk melk og juice.

- Mange nordmenn spiser havregrøt om morgenen, så da skal vi ha det, forteller McDonald’s-sjefen.

Kilpi er selv finsk, og forteller at han i sine fire år i Norge har lært seg å like den klassiske norske brunosten.

- ET NYTT KAPITTEL FOR OSS: Norgessjef Olli Kilpi i McDonald's ser et stort og voksende marked for frokostsatsingen deres, og understreker hvor viktig god kaffe er.

Marius Lorentzen

På frokostmenyen er det grovbrødet med brunost og McMuffin med egg, pølse og ost som topper hans favorittliste.

- Det som fungerer best er en kombinasjon av våre kjerneprodukter som McMuffin og norske produkter.

LES OGSÅ: McDonald's forventer «utfordrende» år

- Hvor lett er det for dere å lage lokale varianter og løsninger i McDonald’s-systemet?

- Det er faktisk overraskende fritt vil jeg si, sier Kilpi.

Olli Kilpi er også opptatt av hvor viktig kaffeserveringen er i det norske markedet, og han forteller at mye arbeid legges inn for å sikre at hver restaurant alltid kan et bredt kaffeutvalg.

- Var det noe som ikke fungerte i testperioden?

- Det var noen små produkter, noen yoghurter som ikke fungerte så bra.

Les også

Amerikanske hurtigmat-ansatte ut i ny storstreikMcDonalds vil selge Big Mac i Vietnam

Flere artikler

  1. Satser på døgnåpenfrokostmeny

  2. McDonald’s skal åpne 20 nye restauranter i Norge

  3. McDonald's vil levere mat på døren

  4. Annonsørinnhold

  5. Gårdeiere kasterMcDonald's på dør

  6. Her verner bygda om McDonald's:- Litt søppel erbare hyggelig