Handelskrigen rammer shippingbransjen: – Jeg er svært bekymret

Shippingtopper merker nå handelskrigen mellom USA og Kina. Hvis global vekst bremser vil det ramme alle, advarer BW Groups styreleder Andreas Sohmen-Pao.

PÅ KONFERANSE: Styreleder Andreas Sohmen-Pao i BW Group.

Foto: Asgeir Aga Nilsen/E24
Publisert:

NOR-SHIPPING (E24): – Jeg er svært bekymret for opptrappingen av handelskrigen, sier Andreas Sohmen-Pao til E24.

Han er styreleder i det internasjonale rederiet BW Group, og har tatt turen til shippingmessen Nor-Shipping på Lillestrøm denne uken, sammen med mange av verdens shippingtopper.

Bakteppet for konferansen er ikke bare oppløftende.

Handelskrigen mellom USA og Kina er nylig trappet opp, med nye tolløkninger, hevntoll, amerikansk svartelisting av Kinas Huawei og trusler om enda høyere tollmurer.

Les også

Regjeringen varmer opp til Nor-Shipping med ny havstrategi

Det er dårlig nytt for en bransje som er avhengig av god flyt i verdenshandelen.

Les mer (+): Vil handelskrigen trappes opp? Slik kan samtalene mellom USA og Kina utspille seg

– Vil ramme oss alle

– Jeg tror at i første omgang er vi beskyttet av at shipping og last kan flyttes til forskjellige steder, så den direkte effekten på shipping er ikke massiv i første omgang, sier Sohmen-Pao.

– Men hvis det blir en global økonomisk nedbremsing vil det ramme oss alle, legger han til.

Sohmen Pao-familien kontrollerer BW Group, som har interesser i alt fra gassfrakt og tørrlast til oljeservice, kjemikalie- og oljefrakt.

Blant selskapene er Oslo Børs-noterte BW Offshore og BW LPG.

Les også

DNB tror ikke lenger på løsning: – Handelskrigen vil trappes opp

Sohmen-Pao tror et område som containerfrakt er mer utsatt for handelskonflikter enn andre deler av shipping, fordi denne frakten vil kunne bremse hvis forbruksmønstre endres.

– Vi har sett en klar nedbremsing av energiflyten fra USA til Kina, og så langt har de tendert til å gå mer til Japan og Sør-Korea, men Kina får fra Midtøsten, sier han.

Børskommentar (+): Nå oppstår det gylne, men farlige muligheter på Oslo Børs

«Treffer oss ganske hardt»

– Nå opplever vi situasjonen som fastlåst og uforutsigbar, sier konsernsjef Lasse Kristoffersen i rederiet Torvald Klaveness om den seneste handelskrig-utviklingen.

Rederiet opererer en flåte på 135 skip som frakter 65 millioner tonn med last årlig.

SHIPPING-SJEF: Lasse Kristoffersen i rederikonsernet Torvald Klaveness på Nor-Shipping tirsdag.

Foto: Anders Nybakken Kvale

– Vi hadde et lite håp tidligere i år om at det skulle bli en utvikling som i hvert fall gikk litt i riktig retning, men nå ser det ut til å gå feil vei. Hovedproblemet med handelskrigen er at det eskalerer en negativ trend i industriproduksjonen som treffer oss ganske hardt, påpeker Kristoffersen.

Han sier at de allerede merker det på fraktvolumet at veksten i verdenshandelen er lavere, og peker spesielt på at de frakter mye jordbruksprodukter

– Vi treffes derfor helt konkret av den i praksis embargoen som Kina nå har på amerikanske jordbruksprodukter, forklarer shipping-toppen.

– Bred bekymring

Han viser også til en bred bekymring i bransjen knyttet til etterspørsel.

– Shipping lever av global og fri handel, og ingen har større behov for en reell global handel enn shipping. Så når det settes på prøve påvirker det alle deler av vårt etterspørselsbilde, og det er bred bekymring knyttet til det. Konkret treffer det også containerfrakt, som vi har noen skip av, sier Kristoffersen.

Han sier at rederiet arbeider for å finne og betjene nye markeder.

– Det å finne last til skipene våre klarer vi, men ratene markedet er villig til å betale når det er færre som kjøper tjenester er alltid lavere. Utfordringen er at vi nå ligger i et inntjeningsterreng som ikke er like bra som mange hadde håpet.

Les også: Dette er årets skip

«Det er klart vi merker det»

Svein Steimler leder Europa-virksomheten i den japanske shippingkjempen NYK Group.

PÅ KONFERANSE: Svein Steimler leder Europa-virksomheten til et av verdens største rederier, Nippon Yusen Kaisha (NYK).

Foto: Anders Nybakken Kvale

– Handelskriger er ikke noe nytt. Det har vi sett før. Og så arbeider vi i en bransje som er ganske fleksibel. Det vil alltid være en kortsiktig negativ effekt som et resultat av handelskriger, men vi kommer gjennom dette, sier han.

NYK har rundt 800 skip innenfor blant annet container, tank, tørrlast, LNG-frakt, cruise og bilfrakt.

Ifølge Steimler får rederiet merke effekter fra handelskonflikter og global usikkerhet.

– Det er klart vi merker det. Også på containersiden skjer det ting på ratene. Ratene er under press, sier Steimler.

– Det vanskelige er å vite hvor store effekt det kommer til å ha, legger han til.

Hør E24-podden: Slik kan Norge forbli verdensmester i shipping og sikre jobbene til alle sjøfolkene

Konflikten trappes opp

Etter at året startet med «våpenhvile» og håp om løsning har handelskonflikten mellom USA og Kina igjen blusset opp.

President Donald Trump varslet nylig at tollen på kinesiske varer for 200 milliarder dollar jekkes opp fra 10 prosent til 25 prosent. I tillegg vurderer Trump-administrasjonen om resten av importen av kinesiske varer skal få økt toll.

I tillegg forsøker USA å fryse ut verdens nest største mobilprodusent Huawei.

Kina har svart på tollgrepet med økt toll på amerikanske importvarer, og det spekuleres i at blant annet sjeldne jordmetaller kan bli brukt som et våpen i konflikten.

DNB Markets tror at handelskrigen vil trappes opp, og at dette vil legge en demper på verdensøkonomien.

Meglerhusets sjeføkonom Kjersti Haugland skrev i et notat mandag at de negative effektene likevel er «langt fra ødeleggende for den globale oppturen».

Les også

Inngår fransk seismikkpartnerskap

Les også

Asia-børsene faller på bekymring for global vekstbrems

Les også

– Handelskrigen vil trappes opp

Her kan du lese mer om