Laveste kaffepris på 12 år: – En krisesituasjon

Prisen på kaffe i råvaremarkedet har falt kraftig de siste årene. En av Norges største kaffeinnkjøpere frykter at konsekvensen blir dårligere kaffe.

REKORDLAV PRIS PÅ RÅKAFFE: Mange kaffebønder taper nå penger på kaffen de produserer, fordi råvareprisen er blitt lavere enn deres kostnader.

Foto: Juan Carlos Ulate Reuters Creative
  • Johan Nordstrøm
Publisert:,

Ved New York Intercontinental Exchange (ICE) har prisen på råkaffe i skrivende stund falt til 97,10 cent per pund (0,45 kilo) kaffe. Det tilsvarer en pris på 2,14 dollar per kilo kaffe, altså 17,35 kroner per kilo kaffe.

Innkjøpsdirektør Roger Wilhelmsen i Joh. Johannson Kaffe er bekymret for at det lave prisnivået kan få konsekvenser for kvaliteten på kaffe. Selskapet han arbeider i er en av Norges største kaffeinnkjøpere.

– Den prisen som er nå, er ikke noe bra for oss som er avhengig av å få levert kvalitet, sier Wilhelmsen til E24.

Samtidig viser han til at den kaffen de kjøper, ligger to til tre ganger høyere enn råkaffe-prisen på 17,35 kroner per kilo kaffe. Mer om pristillegget for kvalitet nedenfor.

Les også: (+) Det utømmelige norske kaffemarkedet

Grafen nedenfor viser at prisen på råkaffe er på det laveste nivået på 12 år.

Wilhelmsen peker samtidig på at den store mengden kaffebønder får mindre betalt. Når de ikke får betalt for hva det koster å dyrke kaffebønnene, vil kvaliteten kunne gå ned. Og når de ikke får dekket kostnadene sine, vil de ikke kjøre på med like mye kunstgjødsel.

– For å få den beste kvaliteten bør modne kaffebønner plukkes i flere runder. Men med en lav pris vil mange kaffebønder velge å plukke både modne og umodne kaffebønner, sier Wilhelmsen.

Han viser til at det kan være veldig stor forskjell på kaffeprisen i forhold til råvareprisen på ICE. Det skyldes at kvaliteten på kaffebønnene har avgjørende betydning på prisen.

Joh. Johannson Kaffe står blant annet bak merkevarene Evergood og Ali, og kjøper 230.000 sekker kaffe à 60 kilo årlig. Men i en global målestokk er dette en liten aktør. Nestlé, verdens største kaffeoppkjøper, kjøper 12 millioner sekker à 60 kilo årlig.

– Krisesituasjon

Daglig leder Erik Rosendahl i Kaffa understreker alvoret i situasjonen med den rekordlave råvareprisen på kaffe.

– Det er en krisesituasjon, sier Rosendahl til E24.

Han viser til at i Colombia har 85 prosent av kaffebøndene mindre enn 5 hektar og 50 prosent av kaffebøndene har mindre enn 1 hektar. Det gjør at de aller fleste ikke kan automatisere for å kutte kostnader.

– Klimaforandringer vil også spille inn, og det vil gjøre at flere kaffebønder vil få utfordringer, sier Rosendahl.

Gigantisk marked

Kaffemarkedet er virkelig stort. Ifølge Den internasjonale kaffeorganisasjonen (ICO) ble det eksportert totalt 7,2 millioner tonn kaffe i 2017.

På en passelig god dag på råvarebørsen ICE i New York blir det handlet kaffe for 25 milliarder kroner.

– Det ville ta det norske folk 21 år å drikke den kaffen som blir omsatt i løpet av en dag på råvarebørsen, sier Wilhelmsen.

Joh. Johannson Kaffe kjøper all kaffe på råvarebørsen i New York. Han peker på at pristillegget på kaffe av god kvalitet ofte kan være mellom tre til fem ganger høyere enn råvareprisen.

– De kaffebøndene som gjør alt riktig, kan få en betydelig sum over råvareprisen på børsen i New York. Og når råvareprisen på kaffe går ned, går gjerne pristillegget opp på toppkvalitetene, sier Wilhelmsen.

Han understreker at de aldri forhandler på pristillegget for kvalitet, fordi da blir konsekvensen at det blir levert kaffe av lavere kvalitet.

– Vi tyner aldri en leverandør på pristillegg for kvalitet. Vi prisfikserer kun kontrakter mot en fysisk lott. Vi går aldri short eller spekulerer i nedgang på råvarebørsen, sier Wilhelmsen.

En lott kalles også en posisjon på råvarebørsen. En posisjon råkaffe er 250 sekker à 60 kilo.

Les også

Kaffegigant: – Markedet kommer til å lammes

Rekordstor kaffehøst

Bakgrunnen for den lave prisen i råvaremarkedet er at årets avling av kaffe i Brasil er blitt den største noensinne. Brasil er en så stor aktør at det er blitt en flom av kaffe i markedet.

– Normalt produserer Brasil 52–58 millioner sekker kaffe årlig. I år er produksjonen kommet opp i 63–64 millioner sekker, sier Wilhelmsen.

Robert Thoresen jobber med å finne og kjøpe spesialkaffe. Han er daglig leder i firmaet The Collaborative Coffee Source. Han eier også selskapet Kaffa. Kaffa har et spesialkaffebrenneri på Ryen i Oslo, og kaffebarene Java og Mocca i Oslo.

Kaffebrenneriet selger spesialkaffe til restauranter og kafeer samt til Kolonihagen. Sistnevnte er eid til 82 prosent av Rema Industrier.

Thoresen kjøper råkaffe i hele verden. Han er i direkte kontakt med bønder og handler kaffe av høy kvalitet. Den laveste kvaliteten han kjøper inn har et pristillegg på 80 cent over børsprisen i New York.

KVALITET: Norske importører på jakt etter kvalitetskaffe, misliker de lave kaffeprisene: – Vi som forbrukere må venne oss til å betale mer for kaffen. Fordi det er det eneste som kan gjøre at de som lager kaffen vår får riktigere betalt.

Illustrasjonsfoto: Stefano Rellandini Reuters

Han har funnet frem til mange produsenter via konkurransen Cup of Excellence. Alliance for Coffee Excellence er den ideelle organisasjonen bak Cup of Excellence. Organisasjon arbeider for å øke kvalitetsfokuset på kaffe som råvare, og har som formål å hjelpe kaffeprodusentene med å oppnå bedre priser for kvalitetskaffen deres.

Han er stadig på reisefot til kaffeproduserende land og er nylig kommet tilbake fra Colombia, og før det var han i Brasil. Nå skal han snart dra til Peru.

Les også

Espresso House holder koken – økte omsetningen med 38 prosent

– Taper penger på hver kilo de produserer

– Med dette prisnivået taper colombianske kaffebønder penger på hver kilo de produserer. De fleste kaffebøndene er prisgitt et marked som betaler mindre enn før samtidig som bøndenes kostnader øker, sier Thoresen til E24.

Prisen på kaffe i råvaremarkedet er nå så lav at for å få endene til å møtes, er det noen kaffebønder i Colombia som nå isteden planter kokabusker, planten man lager kokain av, ifølge Financial Times.

– Kaffebøndene ønsker ikke å dyrke kokabusker. De ønsker å drive med legitime produkter. Men de dyrker ikke kaffe om det ikke er lønnsomt. Det er også mange andre planter de kan stille om til, sier Thoresen.

Han peker samtidig på at de som ikke har mulighet å heve kvaliteten for å få bedre betalt, vil prøve å kutte kostnader der det går dersom de skal kunne drive videre. Den største kostnaden ved å produsere råkaffe, er lønnskostnaden til arbeidere som plukker kaffebærene.

– Mange vil velge å strippe kaffebuskene for bær så raskt som mulig, og har ikke mulighet til å plukke i flere runder for å få mest mulig modne bær som gir høyere kvalitet, sier Thoresen.

Les også

Kinesisk kaffeinteresse kan gi prisboom: – Det kan endre hele bransjen

– Må venne oss til å betale mer

– Det å kjøpe billig kaffe, vil aldri hjelpe kaffebøndene, sier Thoresen.

Han peker på at bøndene får incentiver til å lage kvalitetskaffe, til en pris de kan leve av.

– Vi som forbrukere må venne oss til å betale mer for kaffen. Fordi det er det eneste som kan gjøre at de som lager kaffen vår får riktigere betalt, sier Thoresen.

Han viser til at om han betaler 4 dollar per kilo i pristillegg for en høyere kvalitet i stedet for et pristillegg på 3 dollar per kilo for en noe lavere kvalitet, så har det lite å si for prisen forbruker må betale. Et kilo kaffe gir hundre kopper kaffe.

– Det har lite å si for prisen forbruker betaler, men det har ekstrem betydning for dem som lager varen, sier Thoresen.

Les også: Rapport: Global oppvarming setter kaffeproduksjonen i fare

Les også

Espresso House holder koken – økte omsetningen med 38 prosent

Les også

Friele-eier kjøper Coops kaffebrenneri

Her kan du lese mer om

  1. Kaffe

Flere artikler

  1. Til jul kan du få billig kaffe i norske butikker

  2. I år bikker kaffekonsernet 100 millioner i omsetning – nå vil nordmannen lansere global plattform for kaffehandel

  3. Priskrasj på kaffe gjør at colombianske bønder dyrker kokain-planten isteden

  4. Annonsørinnhold

  5. – Markedet kommer til å lammes

  6. Avblåser butikkdøden