VIL HA JERNBANE TIL 40 MILLIARDER DOLLAR: Schwarzenegger på frierferd i Asia
Japans transportminister vil tilby lån til kriserammede California for å bygge høyhastighetsbane.
California sliter med et underskudd på 19 milliarder dollar - 116 milliarder kroner - nå blir staten tilbudt lån fra Japan for å bygge høyhastighetsbane.
Prisen på prosjektet? 40 milliarder dollar - 245,2 milliarder kroner.
Japan vil konkurrere med Kina
Japanske myndigheter er nå villige til å gi staten - som sliter med store underskudd - et lån for å hjelpe selskaper som East Japan Railways i konkurransen med kinesiske, sørkoreanske og europeiske selskaper.
Den statlig eide banken Japan Bank for International Cooperation er klar til å låne midler til prosjektet.
- Japans styrke ligger ikke bare den finansielle biten, men også i kvaliteten av produktet. Kina og Sør-Korea ligger bak når det gjelder erfaring med slike jernbaner, sa analytiker i Mitsubishi Morgan Stanley Securities, Ryota Himeno til Bloomberg.
- Imponert over teknologien
Guvernør i "the Golden State" - Arnold Schwarzenegger - besøkte Tokyo for å prøvekjøre et av Japans raskeste tog. Han var tydelig imponert.
- Jeg er veldig imponert over teknologien og selve infrastrukturen, sa han til Bloomberg.
Muskelguvernøren tok en 25 minutter lang tur med East Japan Railways "Hayabusa" (Vandrefalk) - og nådde en hastighet på 110 kilometer i timen, toget skal være i stand til å kjøre i 360 kilometer i timen.
Asiatisk rundtur
Schwarzenegger besøkte hovedstaden som en del av en asiatisk rundtur for å hente inn entreprenører og midler for å virkeliggjøre jernbaneprosjektet mellom Los Angeles og San Fransisco.
Staten California med den østerrikske guvernøren i spissen har oppmuntret asiatiske selskaper til å by på prosjektet. Den tidligere filmstjernen skal ta en liknende tur til Sør-Korea.
Kutter ned reisetiden betraktelig
Jernbaneprosjektet mellom California og San Francisco vil kutte ned reisetiden til to timer og 38 minutter. Med bil tar reisen mellom seks til åtte timer, en flytur tar rundt en time.
California forventer bud fra ti forskjellige togselskaper og satser på å starte byggingen av jernbanen i første halvdel av 2012.