Etter ni år og med prislapp på 78 milliarder: Nå er Panama-kanalen utvidet
To år på overtid, og med en astronomisk budsjettsprekk, så er Panama-kanalen klar for reåpning.
Etter ni år med byggearbeider kan større skip snart ta «snarveien» mellom Atlanterhavet og Stillehavet. Søndag er den offisielle åpningen av den utvidede Panamakanalen.
Kanalen håndterer i dag omkring én tredjedel av handelen mellom Asia og USA, skriver Wall Street Journal.
Jobben med å bygge ut den 77 kilometer lange skipskanalen som forbinder Stillehavet og Atlanteren ble startet av Frankrike i 2007, men senere har USA tatt over ansvaret for prosjektet.
Det skulle opprinnelig vært ferdig for to år siden, men har stadig møtt på problemer i form av kostnadsoverskridelser, arbeidskonflikter og søksmål.
Videre ble det i fjor oppdaget sprekkdannelser i de utvidede slusene. Det anslås at det opprinnelige budsjettet på 43,6 milliarder kroner er overskredet med 28 milliarder kroner, ifølge NTB.
Gigantskipene strømmer gjennom Suez-kanalen
Sprengt kapasitet
Over 960 millioner kubikkmeter med last passerte gjennom kanalen i 2015.
Det er ifølge Panamas kanalmyndigheter helt opp mot grensen av kanalens kapasitet før utvidelsen, skriver The Economist.
Etter åpningen den 26. juni vil kapasiteten være 1,7 milliarder kubikkmeter med last årlig.
Tre nye sluser og en ekstra led er bygget for å ta unna flere skip, samt øke størrelsen på skipene som kan passere.
(Saken fortsetter under bildet.)
De største skipene som frem til i dag ikke har kunnet passere gjennom kanalen, er Panamax-skipene.
Utvidelsen gjør at majoriteten av disse skipene fremover vil kunne ta «snarveien» mellom Atlanterhavet og Stillehavet.
Forventer økte inntekter
Panama, landet som de siste månedene har vært mye i media på grunn av de såkalte «Panama Papers»-lekkasjene, kan få en kraftig økning i inntektene som følge av kapasitetsutvidelsen.
Ifølge The Economist er inntektene til Panamas kanalmyndigheter forventet å doble seg til to milliarder dollar årlig i 2021.
70 statsoverhoder og regjeringsmedlemmer er invitert til åpningsseremonien, som skal ledes av Panamas president Juan Carlos Varela. Et kinesisk lasteskip er det første fartøyet som får ta seg gjennom de nye slusene.