Etter ni år og med prislapp på 78 milliarder: Nå er Panama-kanalen utvidet

To år på overtid, og med en astronomisk budsjettsprekk, så er Panama-kanalen klar for reåpning.

TEST: Post-Panamax (bildet) er en betegnelse på skip som tidligere har vært for store til å passere gjennom Panamakanalen. Nå vil også mange skip i denne skipsklassen kunne få plass i kanalen. Her fra en prøveseilas tidligere denne måneden.
  • Christian Høie Lie
Publisert: Publisert:

Etter ni år med byggearbeider kan større skip snart ta «snarveien» mellom Atlanterhavet og Stillehavet. Søndag er den offisielle åpningen av den utvidede Panamakanalen.

Kanalen håndterer i dag omkring én tredjedel av handelen mellom Asia og USA, skriver Wall Street Journal.

Jobben med å bygge ut den 77 kilometer lange skipskanalen som forbinder Stillehavet og Atlanteren ble startet av Frankrike i 2007, men senere har USA tatt over ansvaret for prosjektet.

Det skulle opprinnelig vært ferdig for to år siden, men har stadig møtt på problemer i form av kostnadsoverskridelser, arbeidskonflikter og søksmål.

Videre ble det i fjor oppdaget sprekkdannelser i de utvidede slusene. Det anslås at det opprinnelige budsjettet på 43,6 milliarder kroner er overskredet med 28 milliarder kroner, ifølge NTB.

Les også

Gigantskipene strømmer gjennom Suez-kanalen

Sprengt kapasitet

Over 960 millioner kubikkmeter med last passerte gjennom kanalen i 2015.

Det er ifølge Panamas kanalmyndigheter helt opp mot grensen av kanalens kapasitet før utvidelsen, skriver The Economist.

Etter åpningen den 26. juni vil kapasiteten være 1,7 milliarder kubikkmeter med last årlig.

Tre nye sluser og en ekstra led er bygget for å ta unna flere skip, samt øke størrelsen på skipene som kan passere.

(Saken fortsetter under bildet.)

UTVIDET: Inntektene til Panamas kanalmyndigheter forventet å doble seg til to milliarder dollar årlig i 2021. Her ser vi containerskip seilende forbi Gamboa nær Panama City.

De største skipene som frem til i dag ikke har kunnet passere gjennom kanalen, er Panamax-skipene.

Utvidelsen gjør at majoriteten av disse skipene fremover vil kunne ta «snarveien» mellom Atlanterhavet og Stillehavet.

Forventer økte inntekter

Panama, landet som de siste månedene har vært mye i media på grunn av de såkalte «Panama Papers»-lekkasjene, kan få en kraftig økning i inntektene som følge av kapasitetsutvidelsen.

Ifølge The Economist er inntektene til Panamas kanalmyndigheter forventet å doble seg til to milliarder dollar årlig i 2021.

70 statsoverhoder og regjeringsmedlemmer er invitert til åpningsseremonien, som skal ledes av Panamas president Juan Carlos Varela. Et kinesisk lasteskip er det første fartøyet som får ta seg gjennom de nye slusene.

STORE DIMENSJONER: Skip passerer bed Miraflores-slusene på Panama-kanalen. Etter nyåpningen den 26. juni vil kapasiteten være 1,7 milliarder kubikkmeter med last årlig.
BILKRYSSING: Veien går over Agua Clara-slusene 90 kilometer fra Panama City.
TURISTER: Skuelystne ser ut over et Malta-registrert skip i det det glir gjennom Panama-kanalen forrige fredag. Bildet er tatt ved Agua Clara-slusen.
ENORMT PROSJEKT: Panama-kanalen kostet astronomiske summer - og mange menneskeliv - å bygge. Her fra oktober 1915.
GIGANTPROSJEKT: Utvidelsen av Panamakanalen har vært en verdens største byggeprosjekter og sysselsatt omkring 10.000 personer.
Les også

Slik vil kineserne bygge den gigantiske Nicaragua-kanalen

Les også

Tørke stenger Panamakanalen for tunge skip

Les også

Bygger kanal til 50 milliarder som ingen vil ha

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Hogger mer containerskip

  2. Panamakanalen vil øke bomprisen

  3. Betalt innhold

    Dette har et Solstad Offshore-skip aldri gjort tidligere

  4. Betalt innhold

    Forsvarets største fartøy endelig klart for levering

  5. Gigantskipet i Suezkanalen er delvis løs: – Ikke juble for tidlig