Forbrukerdirektør om XXL-rapport: – Alvorlig
Nå skal Forbrukertilsynet sette seg inn i rapporten, og sammenligne med egne resultater.
– Hvert tilfelle av prisjuks er alvorlig. Dette er en alvorlig sak, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet, til E24, etter å ha hørt om prisjuks-funnene i XXL.
– Det betyr at det har sett ut som det har vært et salg, som ikke har vært der, og at forbrukere har blitt forledet til å tro at det har vært større priskupp enn det har vært grunnlag for, legger Haugseth til.
XXL-granskere fant ulovlig prisjuks og ulønnet arbeid
Fiktive varesalg
Tidligere torsdag la advokatfirmaet DLA Piper frem sin eksterne granskingsrapport om XXL, etter E24s avsløringer.
Granskere fant bruk av armhevinger, ulønnet arbeid og åtte «verifiserbare» tilfeller av fiktive varesalg i XXL gjennom en tiårsperiode, viser den 47 sider lange rapporten.
Forbrukertilsynet gjør også egne undersøkelser av prisjuks i sportskjeden. Dette er noe som vil bli lagt frem til neste år.
Fondsgigantene laster opp i XXL: Derfor tror de på det skadeskutte selskapet
Tviler ikke
– Nå skal vi lese det som kommer frem i denne rapporten, og se det opp mot det vi eventuelt får av resultater fra egen gjennomgang, sier Haugseth.
Sportskjeden har selv forklart at de bestilte den eksterne granskingen fra DLA Piper etter at flere ansatte fortalte E24 om systematisk fabrikkering av salgstall.
XXL-gründer Øivind Tidemandsen har sagt til både E24 og DN at han ikke ser noen grunn til å tvile på opplysningene om prisjuks i kjeden hans.