Kundene flykter fra cruise-byråene: – Vi trenger folk til å ta imot avbestillinger også

Etterspørselen etter cruisereiser faller som en stein i havet.

KAZUHIRO NOGI / AFP
  • David Bach
  • Yasmin Sfrintzeris
Publisert:

– Vi må gjøre noe på bemanningssiden etter hvert, det er det ingen tvil om. Men vi trenger jo folk til å ta imot avbestillinger også, sier daglig leder Arne Sande i Cruisespesialisten.

Bergens-byrået hjelper kunder over hele landet, og samarbeider med en lang rekke rederier rundt om i verden. Men bestillingene har uteblitt etter utbruddet av coronaviruset, forteller Sande.

– Etterspørselen er, om ikke fraværende, så koker det ikke. Det er heller motsatt, at det er hektisk med folk som avbestiller. For oss som er et lite og familieeid reisebyrå er marginene ganske små, og vi har ikke store muskler i ryggen. Så vi må jobbe smart og tenke oss om, sier han.

Bergen og Stavanger informerte onsdag ettermiddag om at de ikke vil ha cruiseturister i land. På en pressekonferanse onsdag kveld opplyste Helsedirektør Bjørn Guldvog at Norge nå ikke lenger ønsker innreise fra områder med høy smitterisiko.

Les også

Regjeringen jobber med tre ulike coronatiltak

Dette er områdene myndighetene har frarådet nordmenn å reise til. Unntaket gjelder for dem som har opphold i Norge og skal tilbake.

– Vi ønsker ikke innreise fra disse stedene og vil iverksette tiltak for å hindre dette. Disse personene vil enten bli returnert eller stat i karantene. Vi kontakter flyplasser, fergeanløp og kommunene. Det gjelder fly, cruiseskip og annen båttrafikk, sier Guldvog.

Søndag ba myndighetene i USA sine innbyggere om å droppe cruisereiser for å unngå potensielle smitteutbrudd av coronaviruset, ifølge New York Times. India besluttet samtidig å avvise alle utenlandske cruiseskip frem til 31. mars.

– Blir et tøft år

Selskapet taper ikke penger på avbestillinger, men går heller i null, fordi det også går med arbeidskraft på å ta imot kanselleringer. Problemet er at det ikke kommer inn nye bestillinger.

– Folk er livredde. Men vi har troen på at det snur, vi skal greie oss og komme styrket over kneiken.

Kolleger i samme bransje har meldt om det samme, opplyser Sande, som kaller det «tøffe tider».

Les også

Norwegian kansellerer 3.000 avganger og varsler permitteringer som følge av coronaviruset

Samtidig er det ikke høysesong for cruise-bestillingene, minner Sande om.

– Hadde dette vært i juni eller juli... Vi får bare være smarte med pengene og stå i det.

– Det blir et tøft år, men jeg tror vi er så pass oppegående at vi kommer til å greie oss gjennom dette. Men andre i min bransje kommer til å få det veldig tøft.

70 prosent nedgang

Administrerende direktør Gunnar Grosvold i Espace Travel har et lignende budskap, men er mindre bekymret for det lange løpet.

– Da jeg ble spurt av DN om dette i slutten av februar snakket vi om en nedgang på rundt 50 prosent. Nå er den på rundt 70, sier Grosvold.

Nå om dagen bestiller kundene først og fremst for høstmånedene september og oktober, og Grosvold tror folk regner med at virusutbruddet har gått over innen da.

– Vi har hatt noe avbestillinger for mai, men folk sitter fortsatt og venter på hva som skjer med juni og juli, sier han.

Les også

USA fritar flyselskaper fra landingskrav: Vil hindre corona-tomme fly

Da Grosvold snakket med DN 28. februar, sa han at det var helt stopp i salget av reiser i mars og april. Nå fokuserer han heller på reiser frem i tid.

– For mars og april nå er det først og fremst kun folk som betaler inn sluttbeløpet, og sånn sett går salget normalt. Men det er jo planlagte reiser, sier Grosvold.

Merkbart også hos de større

Hos reiseoperatøren Ving merker de også corona-frykten nå, opplyser informasjonssjef Siri Røhr-Staff.

– Vi merker selvsagt, som alle andre i vår bransje, at folk er urolige og usikre i forhold til ferier og reiser. Vi får fremdeles en del henvendelser fra folk som skal ut og reise i nær tid.

– Vi merker selvsagt også dette på salget – også på cruise. Mange er avventende med å bestille. Samtidig er det flere som velger å bestille som vanlig, så en del kunder er roligere på dette enn andre, skriver Røhr-Staff i en e-post.

For TUI er det cruise-segmentet veldig lite, og pressekontakt Nora Aspengren har heller ikke tallene for hånden. Men generelt virker folk å være litt avventende, sier hun.

– Vi ser at folk er litt avventende nå, og følger med. Trafikken på nettsidene og interessen er fortsatt høy, sier Aspengren, som forteller det har vært noen avbestillinger, men ikke voldsomt.

Les også

Oslo kommune: Hever beredskapsnivået og forbyr arrangementer

TUI tilbyr nå fri ombooking på sommer- og høstreiser, mens Ving inkluderer sin egen «trygghetspakke» i bestillinger som gjøres frem til og med 31. oktober.

Flere cruise-tilfeller av corona

I februar ble cruiseskipet «Diamond Princess» satt i karantene i to uker utenfor Japan, etter at det ble påvist smitte blant flere av passasjerene.

3.700 mennesker ble beordret til å holde seg om bord i skipet.

I løpet av karantenetiden ble totalt 705 mennesker smittet om bord i skipet, og seks av dem er døde. Skipet er eid av cruisekonsernet Carnival, et av verdens største cruiseselskaper.

Det samme selskapet eier også skipet «Grand Princess» som forrige uke ble nektet å legge til kai i California, etter at det ble påvist smitte hos 21 passasjerer.

Skipet la til kai i Oakland mandag. Samtlige passasjerer vil bli undersøkt og satt i karantene.

Cruisekonsernet Carnival eier også det tyske cruiserederiet Aida Cruises, som eier skipet «Aida Aura» som ble satt i karantene i påvente av svar på corona-prøver fra to passasjerer i Haugesund tirsdag forrige uke. Begge prøvene var negative.

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Cruiseskip
  3. Coronaviruset
  4. Reiseliv

Flere artikler

  1. Hotelldirektør skuffet over krisetiltakene: – Bunnen har ramlet ut av bunnen

  2. Hotell i Kristiansand har permittert ansatte på grunn av coronautbruddet

  3. Haugesund stenger for cruisepassasjerer

  4. Annonsørinnhold

  5. Partiene diskuterer tiltak for næringslivet: – Vil bli kraftfulle forbedringer

  6. Eksportkreditt med lånevekst i fjor: – Videre vekstanslag er svært usikre