Stenger nettbutikken på Black Friday: – Det er tøft å være en liten butikk

Gründerne bak Festligeting forteller at de trolig ikke hadde turt å stenge nettbutikken i dag om de ikke også hadde annen drift i selskapet.

Milena Vormedal Bech (t.v.) og Anne Hauge Stensland i Festligeting.

Festligeting
Publisert:

– Dette er egentlig høysesong for oss, men samme uke som Black Friday er det nesten helt dødt. Og på selve dagen helt stille, sier Milena Vormedal Bech.

Sammen med Anne Hauge Stensland startet hun nettbutikken Festligeting i 2016, og selskapet bak driver den og tar på seg oppdrag med eventdekor. Det betyr at selskapet blant annet har dekorert kjøpesentre i forbindelse med den store handelsdagen.

– Hadde vi bare hatt nettbutikken, hadde vi nok ikke turt å stå imot. Da hadde vi blitt tvunget til å være med på Black Friday-salget, sier Bech.

Les på E24+ (for abonnenter)

Derfor våger ikke butikkene å stå over Black Friday

Restlageret

I nettbutikken selges festartikler, heliumballonger og det mange på denne tiden pynter med i forbindelse med julebord og nyttårsfester. Gründerne forteller at november og desember ellers gir høy omsetning.

– Vi kunne i dag ha valgt å legge ut restlageret vårt på kjempesalg, men vi ønsker ikke å støtte opp om trenden der folk bare handler når det er rabatter. Vi vil heller at folk skal finne ut hva de ønsker seg og trenger, og kjøpe ut fra det, sier Bech.

For å vise tydelig hva de synes om dagen, har de valgt å stenge hele nettbutikken på Black Friday.

– Det er tøft å være liten butikk, særlig på nett, sier Bech.

Festligeting hadde i 2018 driftsinntekter på like over 4,4 millioner kroner, og gründerne forteller at de i år havner på rundt 6 millioner kroner.

Les også

Thon Gruppen er en av vinnerne på Black Friday, men liker det ikke: – Det ødelegger julehandelen

Utvidet

Black Friday har vokst ut av fredagen den opprinnelig var tiltenkt. November er nå pepret med salgsdager som «Singles day», «Cyber Monday» og «Black Week».

I en nylig undersøkelse av Opinion for Prisjakt, svarte 55 prosent av butikkene at de føler seg presset til å delta på Black Friday eller Black Week-salget.

Like mange svarer at de ville gjort det samme som Ikea, og ikke deltatt i salgsperioden, om de trodde det var mulig.

– De siste årene har Black Friday vokst stort og folk holdt igjen pengene til fredagen. Det gir en svak inngang på uken, og en svak uke etter Black Friday. Butikkene vil forsøke å kapre forbrukernes penger, og da drives butikkene av hva konkurrentene gjør, forklarte Bror William Stende i handelsorganisasjonen Virke for E24 tidligere denne uken.

I fjor handlet nordmenn for 3,7 milliarder på Black Friday. I 2017 og 2016 var omsetningen henholdsvis 3,6 milliarder og 3,3 milliarder.

For årets Black Friday spår Virke en økning på «bare» 100 millioner til 3,8 milliarder i dagsomsetning.

For ordens skyld: Prisjakt er eid av Schibsted, som også indirekte eier E24 gjennom VG.