Shipping-profiler etterlyser flere kvinner i bransjen

LONDON (E24): Kun to prosent av verdens sjøfolk er kvinner, ifølge Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen. – Vi har en stor jobb å gjøre, sier Rederiforbundet.

JOE RAEDLE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA
Publisert:

– Vi skal ikke gå med skjegg lenger, sier Kate Adamson, futurist og leder for Futurenautics Group, under et foredrag på Den internasjonale sjøfartsorganisasjonens (IMO) World Maritime Day i London.

Temaet for årets arrangement er likestilling i maritim sektor. Ifølge IMO er kun to prosent av verdens sjøfolk kvinner, og Adamson sier at kvinner i lang tid har måttet tilpasse seg en «verden tilpasset menn», og «ta på seg et falsk skjegg» for å passe inn i arbeidslivet.

Les også

Verdens første utslippsfrie hurtigbåter i Norge i 2024

– Problemet er at det å ta på seg skjegget ikke er en løsning. For det første er ikke kvinner menn, og for det andre er verden tilpasset menn, på nærmest alle områder. Biler og bilbelter er utformet etter mannlig anatomi, kunstige hjerter er i mange tilfeller for store for kvinnekroppen, og de fleste medisiner testes på menn, men ikke kvinner, sier Adamson.

– Og slik verden er tilpasset menn, er også sjøen tilpasset dem. 74 prosent av alt verneutstyr om bord på skip er tilpasset menn. De få kvinnene som har mulighet til å jobbe om bord på skip rapporterer om utstyr som ikke passer og dermed blir farlig å ha på seg, legger hun til.

– Vi må brette opp ermene

Shipping-profil Birgit Liodden var den første kvinnelige direktøren i Nor-Shipping, og sier til E24 at det er på tide å brette opp ermene.

Tross at Liodden synes det har vært en positiv utvikling i Norge de siste årene, mener hun at bransjen fortsatt er mannsdominert og henger etter, både på land og til sjøs.

– Eierne, de i styrene og i ledergruppene er menn. De sliter med å rekruttere kvinner, og spør seg om kvinner bare ikke har lyst til å jobbe i shipping. Men de trenger kvinner på laget for å appellere til kvinner – for å lykkes med reisen må rekrutteringen også gå fra toppen og nedover, sier hun.

Kate Adamson på Den internasjonale sjøfartsorganisasjonens arrangement World Maritime Day.

GREG FUNNELL / IMO

Heller ikke Liodden synes kvinner skal måtte «ha på seg skjegg» for å passe inn.

– Det er viktig for hele bransjen at jenter og kvinner føler at de kan være seg, at de ikke må ta på en maske på jobb. Man skal kunne pynte seg, ha på kjole og høye hæler hvis man vil, men fortsatt dømmes basert på kompetanse, sier hun.

Liodden tror mye av grunnen til at det er få kvinner om bord i skipene i verden, handler om tradisjoner og fordommer.

Les på E24+ (for abonnenter)

Irans «spøkelsesskip» er oljemarkedets største mysterium

Administrerende direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund.

Kilian Munch

Mål å rekruttere kvinner

– Jeg har diskutert dette i hele verden, og unnskyldningen er alltid den samme – arbeidet om bord i båtene er for tungt og kvinner kan ikke være lenge hjemmefra. Det er bare tull. Det finnes mange kvinner der ute som reiser og gjør fysisk krevende arbeid.

– Om bord i skipene er de ikke alltid forberedt på å få kvinner med på laget. Det har tradisjonelt sett vært et veldig mannsdominert yrke, og det trengs opplæring i mangfoldskultur og -ledelse, sier Liodden.

Administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Harald Solberg, skriver i en e-post til E24 at skipene til medlemmene i Rederiforbundet har en kvinneandel på fem prosent.

– Det er et klart mål for oss å rekruttere flere kvinner til denne spennende næringen. Tallene viser at vi har en stor jobb å gjøre. Norge er en sterk maritim nasjon, og vi har mange spennende utfordringer vi skal finne gode løsninger på. Skal vi lykkes må vi rekruttere de beste hodene, fra hele befolkningen, skriver Solberg.

– Hvorfor er skipsfart og shipping er så mannsdominert?

– Det er vanskelig å gi et entydig svar på det. Noe skyldes kanskje tradisjon og kultur. Uansett viser tallene at vi som næring må bli mye flinkere til å synliggjøre hvilke muligheter og spennende jobber som finnes i vår næring i dag. Vi står foran store endringer som følge av både klima og digitalisering, og vi trenger kompetanse på begge områder, svarer Solberg.

Les også

Fredriksen sliter med å finne flinke folk: – Må ta budskapet på alvor